"אקונומיסט" העלה את תחזית הצמיחה בשנת 2004 ל-3.4%

"הגירעון ב-2004 יהיה נמוך מהיעד הרשמי ויסתכם ב-3.5% מהתוצר, למרות מהלכי הורדת המיסים"

השבועון הכלכלי הבריטי "אקונומיסט" העלה את תחזית הצמיחה למשק הישראלי ב-2004 מ-2.3% ל-3.4%. יחידת המחקר של השבועון היוקרתי קובעת בפרסום החדש מהיום (ג'), כי העלאת תחזית הצמיחה למשק הישראלי נובעת מכניסת נתונים חדשים, ובהם: השיפור במדד אמון הצרכנים והזינוק בתעשיות הייצוא ובהיי-טק בפרט, שהביאו להתחזקות מגמת ההתאוששות שהחלה עוד ב-2003.

כלכלני "אקונומיסט" אומרים, כי אין בעיית גירעון, וכי הגירעון התקציבי ב-2004 יהיה נמוך מהיעד הרשמי (4%), ויסתכם רק ב-3.5% מהתוצר, למרות הפחתות המיסים.

הכלכלנים מציינים, כי שר האוצר, בנימין נתניהו, יעדיף להמשיך להוריד מיסים נוספים בשנה הבאה כדי להאיץ את הצמיחה, ולא להקטין את החוב הממשלתי ביחס לתוצר, כפי שממליץ בנק ישראל. השבועון משבח את נתניהו על קיצוצי התקציב ועמידה ביעד של משמעת פיסקלית. הגירעון התקציבי ב-2005 צפוי להמשיך לרדת ל-3% מהתוצר, בהתאם ליעד.

ה"אקונומיסט" אינו צופה התגברות בלחצים האינפלציוניים. עם זאת, ההערכה היא כי האינפלציה תעלה מעט לעומת 2003, אך עדיין תישאר בתחום יעד יציבות המחירים (3%-1%) ב-2004 וב-2005.

גם הגירעון השוטף במאזן התשלומים צפוי להיות נמוך בשנתיים הבאות. לתחזית הכלכלית הפעם צירפו הכלכלנים גם הערכות פוליטיות. לטענתם, לא ניתן לקיים לאורך זמן את ממשלת המיעוט הנוכחית של שרון. הם מעריכים, כי בזמן הקרוב ביותר, לא יאוחר ממארס 2005, שרון יפעל לחיזוק הקואליציה ולהקמת ממשלה רחבה. לדבריהם, שרון מעדיף לצרף לקואליציה את העבודה.