השתלשלות עיסקת הגז

מדינת ישראל החליטה באמצע שנות ה-90 לפעול לקליטת גז טבעי, מקור אנרגיה חדש, הידידותי לסביבה מדלקים אחרים ובעל יתרונו בייצור החשמל. לצורך כך הוקם בשנת 1996 מינהל הגז הטבעי 1996 בכדי לטפל בקליטת מקור האנרגיה החדש

מדינת ישראל החליטה באמצע שנות ה-90 לפעול לקליטת גז טבעי, מקור אנרגיה חדש, הידידותי לסביבה מדלקים אחרים ובעל יתרונו בייצור החשמל. לצורך כך הוקם בשנת 1996 מינהל הגז הטבעי 1996 בכדי לטפל בקליטת מקור האנרגיה החדש.

הממשלה החליטה שאת הפרויקט, קרי הרכישה, ההולכה, החלוקה והשיווק של הגז, יבצע הסקטור הפרטי, כאשר מערכת ההולכה תוקם בשיטת BOT בה היזם בונה את התשתית, מתפעל אותה לתקופה ארוכה ולאחר מכן מחזירה למדינה.

מעורבות הממשלה הוגבלה רק למתן מעטפת לפרויקט: הכנת תוכניות מתאר ארציות לגז טבעי, סיוע ליזם בקבלת היתרי בנייה, הוצאת מכרז לבחירת חברת ההולכה וחקיקת חוק הגז הטבעי שמסדיר את הפעילות בענף: הוצאת מכרזים, מתן רשיונות, כללי בטיחות, כניסת בעלי רשיונות למקרקעין, הקמת רשות הגז הטבעי ומערך פיקוח ורגולציה בתחומי הבטיחות הכלכלה והמסחר.

*ראשית "פרשת הגז" הישראלית היתה בתחילת שנות ה-90, כאשר החלו לראשונה המגעים הבלתי מסתיימים עם מצרים, לקראת רכישת גז טבעי מהשכנה הדרומית. מי שהכריז על פתיחת התהליך היה שר האנרגיה דאז, משה שחל, שהודיע כי במהלך ביקור במצרים הצליח להגיע להבנות, לפיהן מצרים תספק בעתיד גז טבעי לישראל.

*נובמבר 1996 - ישראל מעבירה למצרים חוזה לרכישת גז טבעי, הכולל את הכמויות המבוקשות ואת המחיר שישראל מוכנה לשלם. בהצעה מבקשת ישראל לרכוש ממצרים 5 מיליארד מ"ק לשנה למשך 20 שנה.

*1997 - 2000 - שיחות הגז עם מצרים נפסקות ומתחדשות לפרקים על פי הלך הרוח המדיני במזרח התיכון בכלל ובישראל בפרט.

*פברואר 2000 - ביקורו משלחת מצרית רמת דרג הובילה להודעה של ראש הממשלה, אהוד ברק, ושר התשתיות, אליהו סוויסה, שממשלת מצרים הודיעה לראשונה באופן רשמי, כי היא מוכנה לספק גז לישראל. ההסבר הרשמי לשינוי היה התקדמות המגעים בערוץ הישראלי-פלסטיני, אבל קרוב לוודאי שהסיבה האמיתית היתה גילוי גז "ישראלי" מול חופי אשקלון.

*אפריל - יוני 2000 - חברת החשמל מנהלת באחרונה לרכישת גז טבעי בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנה - עם שותפות ים תטיס, המורכבת מדלק, אבנר, סמדן וסונול הקודחות מול חופי אשקלון; עם שותפות בריטיש גז-ישראמקו אשר תפיק גז בשדות מול חופי ישראל, עזה ומצרים; ועם קבוצתEMG (East (Mediterranean Gas ממצרים, המורכבת מיוסי מימן, חברת הנפט הלאומית של מצרים, ואיש העסקים המצרי, חוסיין סאלם וחברת הנפט הלאומית המצרית שיספקו גז מצרי.

*יולי 2000 - ועדת הכספים החליטה של הכנסת מחליטה לחייב את הממשלה, ובמיוחד את חברת החשמל, להעדיף את רכישת הגז הטבעי שהתגלה בישראל, על פני הגז המצרי. יחד עם זאת, הוועדה מציעה שלא לסגור את הדלת בפני האופציה המצרית, או רכישה מכל גורם זר שיציע מחירים תחרותיים, אולם כספקים משניים בלבד.

*נובמבר 2000 - שר האוצר , אברהם שוחט החליט לא להעניק לספקי הגז הטבעי הישראליים עדיפות במכרזי חברת החשמל. הורה לחברה לנהל מו"מ גם עם הספקים שגילו גז במצרים ומול עזה - בלא להביא בחשבון שיקולים מדיניים.

*ינואר 2001 - מינהלת הגז הטבעי במשרד התשתיות מפרסמת את המכרז להקמה ולהפעלה של המערכת להולכת גז טבעי בישראל.

*ינואר 2001 - חברת החשמל מחליטה, כי תרכוש 53% מהגז מהשותפות המצרית-ישראלית EMG, ו-47% מהגז מספקים ישראלים.

*מארס 2001 - חברת החשמל החלה לנהל מו"מ מפורט לצורך חתימה על הסכם לרכישת גז טבעי כחול לבן.

*מארס 2001 - דירקטוריון חברת החשמל החליט לרכוש לפחות 50% מהגז הטבעי משותפות חיפושי הגז הישראלית ים תטיס, בכך שינתה חברת החשמל באופן משמעותי את מאזן הכוחות בין הגז המצרי לבין הגז הישראלי.

*דצמבר 2001 - חברת החשמל סיימה את סיכום התנאים המסחריים להתקשרות עם קבוצת "ים-תטיס" (חברת סמידן-דלק), לרכישת 50% מכמות הגז הטבעי שתידרש לחברה בעקבות המעבר לשימוש בגז טבעי, החל מ-1.1.2004. קבוצת "ים תטיס" כוללת את השותפויות הבורסאיות אבנר דלק אנרגיה ודלק קדוחים.

*יוני 2002 - ים-תטיס חתמה על הסכם עם חברת החשמל לאספקת גז טבעי החל מ- 2004.

*אוגוסט 2002 - בוטל מכרז הולכת הגז הטבעי; משרדי התשתיות והאוצר יקבעו את החלופה המועדפת.

*נובמבר 2002 - רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות פרסמה מכרז בינלאומי פומבי לבחירת קבוצת תכנון הנדסית, שתבדוק ותאשר את המפרטים והתוכניות ההנדסיות של המיתקנים שיוקמו.

*פברואר 2003 - ממשלת ישראל מחליטה בניגוד לעמדת שר התשתיות, יוסף פריצקי, כי ספקית הגז השנייה שלה תהיה מצרים, ולא הפלשתינים על יד בריטיש גז, בנוסף לשותפות ים תטיס שמצאה גז מול חופי אשקלון.

*מארס 2003 - הקבינט הכלכלי-חברתי, מחליט להעביר את פרויקט הולכת הגז הטבעי לגורם פרטי במקום לחברת החשמל.

* אפריל 2003 - קבוצת פז-אפריקה-ישראל-בייטמן הנדסה הגישה הצעה רשמית להקמת פרויקט הולכת הגז הטבעי, בהשקעה של 400 מיליון דולר. ההצעה הוגשה בעקבות החלטת להעביר את הפרויקט לגורם פרטי במקום לחברת החשמל.

*מאי 2003 - העסקה המצרית מסתבכת: שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, חתמה על הסכם עקרונות עם חברת דוראד, למכירת גז טבעי ב-900 מיליון דולר, לתחנת הכוח הפרטית לייצור חשמל שמתכננת להקים דוראד על שטחי חברת קצא"א באשקלון וכעת העסקה המצרית תיבחן שוב.

* יולי 2003 - חברת החשמל הודתה לראשונה, כי היא מנהלת מו"מ לרכישת גז טבעי מהשותפות בראשות בריטיש גז ומהשותפות בראשות ישראמקו. עד כה חתמה חברת החשמל על הסכם עם ספקית אחת בלבד.

חברת בריטיש גז מציעה גז טבעי משדות הגז שמול חופי עזה, והיא שותפה בשדות עם אנשי עסקים פלשתינים. שותפות ישראמקו כוללת גם את חברות אלון, דור כימיקלים, המפעלים הפטרוכימיים, כלל תעשיות, סונול, דלק וקבוצת שטיינמץ.

*אוגוסט 2003 - ראש הממשלה, אריאל שרון, הכריע בעד רכישת גז טבעי ממצרים, ולא משדות הגז של חברת בריטיש גז והרשות הפלשתינית שהתגלו מול חופי עזה. שרון החליט בניגוד לעמדתו של שר התשתיות יוסף פרציקי, שתמך מאז כניסתו לתפקיד ברכישת גז מבריטיש גז.

*ספטמבר 2003 - תפנית בבחירת ספק הגז: שר הנפט המצרי מודיע, כי מצרים לא תמכור גז לישראל.

*ספטמבר 2003 - המצרים שוב מפתיעים: מספר ימים אחרי ששר הנפט המצרי הודיע, כי מצרים לא תספק גז טבעי לישראל, מודיע יו"ר חברת הנפט הלאומית של מצרים, אברהים סאלם סאלח מחמוד לראשי חברת החשמל, כי מצרים עומדת מאחורי מחויבותה לחתום על הסכם לאספקת גז לישראל.

*ינואר 2004 - משלחת מטעם חברת החשמל, בראשות מנכ"ל החברה, יעקב רזון, יוצאה למצרים, לסבב שיחות שני על המו"מ לעסקת הגז הטבעי בין מצרים לישראל. במקביל, יצאה למצרים משלחת של קבוצת מרחב, ובראשה איש העסקים, יוסי מימן, שתדון בעסקת הגז מול חברת החשמל, יחד עם שותפיה של מרחב במצרים.

*פברואר 2004 - דירקטוריון חברת החשמל לא מאשר את עקרונות הסכם הגז הטבעי, שאמור להיחתם בין החברה לבין מצרים, באמצעות שותפות EMG, שבבעלות יוסי מימן וקבוצת משקיעים מצרים, בעקבות בעיית ערבויות בנקאיות.

*פברואר 2004 - נשיא מצרים, חוסני מובארק הבטיח לראש הממשלה, אריאל לשרון שיפעל לקידום מכירת הגז הטבעי ממצרים לישראל.

* פברואר2004 - לראשונה: גז טבעי החל לזרום משדות ים תטיס לתחנת הכוח באשדוד.

*אפריל 2004 - מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, פתח באחרונה בבדיקה מקיפה על המתרחש בפרויקט הגז הטבעי.

*מאי 2004 - גורמים בכירים במשרד התשתיות ובכירים בחברת החשמל הציעו לראשי חברת החשמל להקפיא את המו"מ עם מצרים לרכישת גז טבעי, ובמקום זאת לפתוח במו"מ לרכישת גז פלשתיני מהשדות שמול חופי עזה שמצאה החברה הבריטית בריטיש גז. ההצעה באה על רקע הקשיים שבהם נתקל המו"מ בין חברת החשמל לבין שותפות EMG.

*מאי 2004 - דירקטוריון חברת החשמל אישר ברוב של 9 מול 5 את עסקת הגז עם מצרים, למרות התנגדויות קשות בתוך הדירקטוריון ומצד משרד התשתיות.