גדות כימיקלים תרכוש אונייה ב-16.3 מיליון דולר במקום לחכור אותה

דני יוחחנוף, מנכ"ל החברה הבת גדות ים: הרכישה תחסוך 20% מההוצאות על האונייה גדות ים מפעילה כיום 7 אוניות, מהן 5 בקו ים תיכון-אירופה ו-2 בקו ים תיכון-ארה"ב

חברת גדות , בשליטת משפחת יוחננוף, שניסתה לרכוש ספינה לפני כחצי שנה, אך לא הצליחה להשלים את הרכישה, עושה זאת היום. דירקטוריון החברה החליט ביום חמישי האחרון לאשר את רכישת האונייה Chemical Distributor תמורת 16.3 מיליון דולר. האונייה, ממודל 1999, שעד היום הוחכרה לחברה, יכולה לשאת 12,300 טון. לשם השוואה, הספינה הקודמת שאותה התכוונה החברה לרכוש הייתה בעלת יכולת נשיאה של כ-35,500 טון ועלותה עמדה על כ-26 מיליון דולר. על פי הסכם הרכישה, האונייה הנרכשת תמשיך להיות מוחכרת על ידי גדות עד לסוף מארס 2005, אז תועבר לבעלותה המלאה של החברה. פרטי העסקה טרם סוכמו וטרם נחתם חוזה סופי.

גדות ים, החברה הבת של גדות חימיקלים, מפעילה כיום 7 אוניות, מהן 5 בקו ים תיכון-אירופה ו-2 בקו ים תיכון-ארה"ב. בנוסף יש לחברה 50% באונייה נוספת, שמוחכרת לצד שלישי. דני יוחננוף, מנכ"ל גדות ים, מסר היום שהאונייה הנרכשת, שנבנתה ביפן בשנת 99`, תוכננה ונבנתה במיוחד לצרכי גדות והוחכרה לה מיד עם תום בנייתה. לגדות יש אופציה לרכוש את מרבית האוניות שמוחכרות לה, על פי שיקולי החברה. יוחחנוף הוסיף שרכישה כדאית כיום יותר מאשר חכירה, משום שעם עליית מחירי ההובלה הימית, גדלה גם עלות ההחכרה.

יוחננוף מעריך שעסקת הרכישה תסייע לגדות לחסוך 20% מהוצאותיה. יוחננוף מסר שעיתוי הרכישה נובע מהמחיר האטרקטיבי של האונייה, רווחיותה ויעילותה. האונייה תימסר לחברה לאחר שתעבור שיפוץ בעלות של חצי מיליון דולר. רכישת האונייה תמומן ממקורותיה העצמיים של החברה וממימון בנקאי, כאשר האונייה תופעל על ידי צוות ישראלי, לאחר שתימסר לחברה בתחילת אפריל 2005.

קבוצת גדות מתמקדת בשינוע, אחסון, שיווק ומכירה של כימיקלים שמשמשים כחומרי גלם לתעשייה הכימית. החברה היא הבעלים של שלושה מסופים לכימיקלים בנפח אחסון כולל של 75000 מ"ק והיא מעסיקה 270 עובדים. גדות סיימה את הרבעון הראשון עם הכנסות של 199.8 מיליון שקל - צמיחה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התחום המרכזי בו עוסקת גדות הוא שיווק ומכירת כימיקלים וחומרים אחרים, תחום שהסתכם ב-140.4 מיליון שקל, לעומת 117 מיליון שקל ברבעון המקביל. מגזר שירותי ההובלה הימית הניב הכנסות של 55.8 מיליון שקל וצמח ב-27% לעומת הרבעון המקביל. הפעילויות הנוספות של החברה הניבו הכנסות של 13.5 מיליון שקל, לעומת 12.5 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הרווח התפעולי של גדות חימיקלים הסתכם ב-13.8 מיליון שקל, לעומת 10.2 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של 35%, והיווה כ-6.9% מהמחזור לעומת 6.15% ברבעון המקביל. רווח זה הורכב מרווח תפעולי של 8.2 מיליון שקל, שתרם מגזר שיווק, ומכירת הכימיקלים - גידול של 22% לעומת הרבעון המקביל. מגזר שירותי ההובלה הימית תרם רווח תפעולי של 4 מיליון שקל, לעומת 2 מיליון שקל ברבעון המקביל. מגזר "האחר" תרם רווח תפעולי של 1.5 מיליון שקל, בדומה לרבעון המקביל. הרווח הנקי הסתכם ב-7.1 מיליון שקל - עלייה של 55% לעומת הרבעון המקביל.