בדרך ליישום תכנית החומש: זינוק של 70% ברווחים של מכתשים אגן ל-40.6 מיליון דולר

צמיחה של 68% במכירות לארה"ב ל-54 מיליון דולר * סך המכירות עלה ב-26% ל-352 מיליון דולר * נתח השוק באירופה כ-46% מהמחזור ברמה של 163 מיליון דולר

מכתשים אגן ממשיכה ליהנות מהפריחה בשוק הסחורות החקלאיות בעולם ולהציג תוצאות שיא. החברה פרסמה היום את דו"חות הרבעון השני של השנה, שעקפו בפער ניכר את התחזיות המוקדמות של האנליסטים.

תחילה המספרים: החברה מדווחת ברבעון השני על מכירות של 352.1 מיליון דולר - גידול של 26% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. זאת, כשבשוק ציפו מהחברה להכנסות של כ-310 מיליון דולר בלבד.

במקביל להמשך הגידול במכירות, שנרשם הן בזכות גידול כמותי והן בזכות עליית מחירים, מדווחת מכתשים אגן גם על שיפור בשולי הרווח: שולי התפעולי גדלו מ-17.7% ל-18.4% מההכנסות, כשהרווח התפעולי עמד ברבעון השני על 64.9 מיליון דולר - גידול של 30.6% ביחס לרבעון המקביל.

שולי הרווח הנקי של החברה גדלו ברבעון מ-8.3% ל-11.5% מסך ההכנסות, ובכך ממשיכה החברה לשמור על שולי רווח דו ספרתיים, מגמה שמאפיינת אותה זה הרבעון השני ברציפות. הרווח הנקי של החברה עמד ברבעון השני על 40.6מיליון דולר, זינוק של 73.5% ביחס לרבעון המקביל. בכך עוקפת החברה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים, שצפו לה רווח נקי של 32-30 מיליון דולר "בלבד".

הרווח הנקי של מכתשים אגן כלל גם הכנסה חד פעמית כתוצאה מפחתת שיעורי מס החברות, בתחילת השנה. כזכור, האוצר הודיע על הפחתת מס החברות ב-1%, ל-35%, כחלק מתוכנית להפחתת מס החברות ל-30% עד שנת 2007.

כתוצאה מהורדת המס הפחיתה מכתשים את עתודות המס, מה שיצר לה הכנסה חד פעמית של 4.5 מיליון דולר, נטו. בנטרול הכנסה חד פעמית זו, הרווח הנקי של מכתשים אגן עומד על 36.1 מיליון דולר, ומגלם צמיחה של 54% "בלבד" - וגם כך היא עוקפת בהפרש מרשים את התחזיות המוקדמות.

מלבד המשך הצמיחה ברווחיות, שומרת מכתשים אגן על קצב ייצור המזומנים. החברה מציגה תזרים שוטף של 170 מיליון דולר ברבעון, ושל 17.34 מיליון דולר מתחילת השנה. התזרים החופשי, לאחר ההשקעות שביצעה החברה (בעיקר רכישות Farm Saver ו-CSI האמריקניות) הסתכם מתחילת השנה בכ-99.4 מיליון דולר, לעומת 80.7 מיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד.

חבל העולם הבולט של מכתשים אגן במחצית הראשונה של 2004 הוא צפון אמריקה. זאת על רקע שתי הרכישות שבוצעו בארה"ב בחודשים האחרונים: Farm Saver שנרכשה באפריל תמורת 44 מיליון דולר (עם אופציה לעליית המחיר ב-20 מיליון דולר נוספים בעתיד). ביוני בוצעה הרכישה השניה, של CSI, תמורת 13.5 מיליון דולר.

את פירות הרכישה החלה החברה לקטוף כבר ברבעון השני, אם כי באופן מינורי עדיין. פארם סייבר, שהוכללה בדוחות החל מחודש מאי, תרמה הכנסה של 7 מיליון דולר ו-1.5 מיליון דולר לשורת הרווח. CSI, אותה מאחדת החברה על בסיס איחוד יחסי (45%), תרמה הכנסוה של כ-2 מיליון דולר ותרמוה שולית לרווח הנקי, אותה בחברה לא מוסרים.

השוק הצפון אמריקני המשיך להגדיל את משקלו בהתפלגות הגיאוגרפי של החברה, וזה עומד ברבעון על 15.3% מסך ההכנסות (מכירות של 54 מיליון דולר, צמיחה של 67.9% ביחס לרבעון המקביל), לעומת 11.5% מסך הכנסות החברה ברבעון המקביל.

מלבד התרומה של החברות הנרכשות, ממשיכה מכתשים אגן להנות מאישורים חדשים מהרשות האמריקנית לאיכות הסביבה (EPA) למוצריה, כשבחודשים האחרונים אושר הרימון, המוצר האתי הראשון שפתחה החברה בכוחות עצמה (והיחיד עד כה), לשימוש גם בגידולי מאכל.

שלמה ינאי, מנכ"ל מכתשים אגן, אומר כי על פי התוכניות האסטרטגיות של מכתשים אגן, משקלה של צפון אמריקה יגיע בתוך 5 שנים להיקף של 25% מסך ההכנסות של הקבוצה. "בשנה שעברה מכרנו בצפון אמריקה ב-140 מיליון דולר. כדי להגיע ליכעד של 325% מהמכירות נצטרך למכור שם ב-450 מיליון דולר. הגידול לא יהיה לינארי, אבל אנחנו נעבוד על השגת היעד הזה".

את היעד תשיג החברה בעיקר באמצעות המשך הרכישות באיזור, אם כי ינאי לא מוסר פרטים בנוגע לאפשרות כי רכישה נוספת תתבצע בזמן הקרוב. "רכישת חברות היא חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה שלנו. כרגע אין לנו מה להוסיף בנושא, אבל תוכל להיות בטוח שאנחנו לא מתבטלים".

במקביל לגידול בחלקה של צפון אמריקה בהכנסות מכתשים, נמשכת הירידה במשקלה של דרום אמריקה, מ-22.3% ל-21.4%, וזאת למרות שהמכירות האבסולוטיות גדלו בכ-20.9%, ל-75.4 מיליון דולר.

ברבעון הראשון נהנתה מכתשים אגן ממכירות חזקות באיזור, בעיקר בברזיל, וזאת בשל מחלת החילדון שפשטה בשדות הסויה. מדובר במחלה שתוקפת את הגידולים במעין "חלודה" שמופיעה עליהם, כשלמכתשים יש את קוקטייל חומרי ההדברה, שמסייע להלחם במחלה.

דני פורת, מנהל הפיתוח של מכתשים אגן, אומר שלפי העונתיות של השוק הדרום אמריקני העונה החזקה היא ברבעונים השלישי והרביעי, כשלעתים המכירות נמשכות לתוך הרבעון הראשון. בנוגע לחילדון, אומר פורת כי המחלה עדיין קיימת והכי היא התפשטה והיא נפוצה בברזיל ארגנטינה ומדינות נוספות, שפחות דומיננטיות מבחלינה חקלאית.

"השויה היא גידול חד שנתי, וכעת אין סויה בשטח. בחודשים ספטמבר-נובמבר, והמחלה תצוף לקראת סוף הרבעון הרביעי וברבעון הראשון של השנה. כרגע אין סויה שניתן לראות עליה את המחלה, אבל כל ההערכות הן שהמחלה תופיע ביתר שאת גם בשנה הבאה".

השוק שממשיך להיות החשוב והמוביל במכתשים אגן הוא השוק האירופאי, עליו הושם הדגש בשנים האחרונות. שוק זה אחראי ברבעון השני על 46.4% מהכנסות החברה, ירידה קלה מ-47.2% ברבעון המקביל. עם זאת, המכירות האבסולוטיות גדלו גם באיזור זה בשיעור חד למדי, של 23.9%, והסתכמו בכ-163.5 מיליון דולר.

"גם בשוק האירופאי יש יותר מחלות מבשנים קודמות", אומר ינאי. "בכלל, בשנה האחרונה היה גידול בהיקף המחלות שתוקפות את הגידולים בעולם, ובשילוב עם מחירי התבואות ומזג האויר - המכלול כולו תרם למכירות טובות של החברה באירופה ובעולם כולו".

"אירופה היא איזור מאוד חשוב לפעילות שלנו. בתוך היבשת, האיזורים שבהם נית עדיין לדבר צמיחה משמעותית (לא על תוספת של כמה אחוזים) הן בעיקר מדינות מזרח אירופה, לאחר הצטרפותן לאיחוד האירופאי. אלו לא מדינות גדולות מבחינה חקלאית, אבל יש להן פוטנציאל לא מבוטל". לדברי דני פורת, מכירות כל שוק האגרוכימיה המזרח אירופאי עמדו אשתקד על כ-900 מיליון דולר, אך בחברה לא מוסרים את היקף המכירות של החברה שם.

בשבוע שעבר הכריזה מכתשים אגן על מהלך רכישה נוסף, הפעם באיזור כמעט בתולי מבחנתה - השוק האוסטרלי וסביבתו (בעיר ניו זילנד). זאת לאחר שהחברה רכשה את Farmoz האוסטרלית תמורת 35.3 מיליון דולר אוסטרלי (כ-25 מיליון דולר ארה"ב) במזומן, מתוכם 22 מיליון דולר אוסטרלי (15.7 מיליון דולר ארה"ב) במזומן, והיתרה בדיבידנד שחולק על ידי פארמוז לבעליה הקודמים ביום החתימה.

"אנחנו מעוניינים להגדיל את הפעילות שלנו בארצות יציבות, כפי שהצגנו בתוכנית האסטרטגית שלנו לפני מספר חודשים. האיזורים הללו הם צפון אמריקה, אירופה, יפן קוריאה ואוסטרליה. כבר היום המכירות שלנו במדינות האלה מגיעות לכ-62% מהמכירות שלנו, והנתח שלהן הולך וגדל. אוסטרליה לא נכללה עד כה במכירו תהאלה, אבל היא מצטרפת לשם, עם שוק ענק שהיקפו הכולל עומד על כמיליארד דולר בשנה באוסטליה וסביבתה למוצרי אגרוכימיה. עד כה מכרנו שם במיליונים בודדים, וכעת צפויה גם שם פריצה משמעותית יותר במכירות".

נכון לסוף הרבעון השני עומד הונה העצמי של מכתשים אגן על 792.1 מיליון דולר, מתוך מאזן כולל של 1.8 מיליארד דולר. מתוך המאזן הכולל, לחברה יתרת אג"ח של 54.6 מיליון דולר באיגרות להמרה שהנופקו בשנת 2001, ושנמצאות עמוק מאוד במסלול המנייתי - מה שאומר שישנה סבירות כמעט ודאית לכך שהמחזיקים באיגרות יבחרו לממשן למניות החברה - ולכן הן רשומות ליד ההון העצמי.

לפני מספר חודשים גייסה החברה עוד 150 מיליון דולר באג"ח להמרה, שמחיר המימוש שלהן, 21.5 שקלים למניה, גבוה בכ-8% בלבד ממחיר המניה בשוק (לפני מספר שבועות נשק מחיר המניה למחיר ההמרה). לחברה אפשרות לבצע המרה כפויה לאיגרו תאלה בשנת 2007, עם מחיר השוק יהיה גבוה בכ-20% ממחיר ההמרה - מה שכיום נראה כאפשרות בעלת סבירות גבוהה מאוד.

קופת המזומנים של החברה כללה בסוף הרבעון 130 מיליון דולר (לאחר שתי הרכישות בארה"ב ולפני רכישת פארמוז באוסטרליה). היום הודיעה החברה על חלוקת 12.2 מיליון דולר נוספים כדיבידנד, שישולם ב-1 בדצמבר.