מכת החשמל של משה ממרוד

ממרוד ואלקו מורווחים כ-120 מיליון שקל "על הנייר" מרכישת מניות קריסטל אשתקד * ממרוד לא סבור ששווי החברה מנופח: "עדיין לא מימשנו את מלוא הפוטנציאל"

שנתיים חלפו מאז פנה משה ממרוד לביהמ"ש המחוזי בבקשה לאסור זמנית על קונצרן מוצרי החשמל הצרפתית ברנדט למכור לאלקו את מניות השליטה (60%) בחברת קריסטל מוצרי צריכה , העוסקת ביבוא ושיווק מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לשימוש ביתי.

היום ברור שהעקשנות של ממרוד להמשיך ולאחוז בחברה שייסד השתלמה; מניות קריסטל הניבו תשואה של כמעט 400% מתחילת 2003 (בשנה האחרונה לבדה הכפילו את שוויין). החברה נסחרת כיום בשווי של 235 מיליון שקל - כפול מההון העצמי - לאחר שחילקה בתחילת השנה דיבידנד של 20 מיליון שקל.

עבור ממרוד ואלקו, שבסופו של דבר הקימו שותפות לצורך רכישת מניות ברנדט בקריסטל, המשמעות היא רווח "על הנייר" של כ-120 מיליון שקל ביחס לעלות הרכישה (כ-30 מיליון שקל בלבד). חלק מהרווח כבר מומש, עם חלוקת הדיבידנד שהחזיר לשותפים כמחצית מעלות הרכישה של מניות ברנדט בקריסטל.

בזמנו, טען ממרוד בביהמ"ש, כי אלקו, שבשליטת גרשון זלקינד, מנסה להשתלט על קריסטל, תוך ניצול הליכי כינוס הנכסים של ברנדט. לטענתו, השתלטות של אלקו על קריסטל, שבה היא מתחרה, תביא ל"בליעתה" של קריסטל תוך פגיעה בחברה, בעובדיה ובבעלי המניות. השתלטות כזו, המשיך וטען, תפחית את התחרות בתחום שיווק מוצרי החשמל בישראל באופן משמעותי ומהווה מיזוג, ואולי אף הסדר כובל.

ספק עיקרי של קריסטל

ממרוד, שנמנה עם מייסדי קריסטל לצד מספר סוחרים נוספים, הפך עם השנים לבעל השליטה בחברה. ביוני 97` מכרו ממרוד ושותפו דאז, רוני סיני, 40% ממניות החברה לברנדט, שבהמשך רכשה גם את יתרת מניותיו של סיני והפכה לבעלת המניות המרכזית בקריסטל (תוך שיתוף פעולה עם ממרוד, שהמשיך לנהל את החברה).

בספטמבר 2001 הודיעה הנהלת ברנדט במפתיע, כי הקונצרן עומד בפני פשיטת רגל. לבקשתה, הכריז ביהמ"ש המסחרי של ננטר על כניסת החברה להליך כינוס נכסים, בפיקוח מנהלים שמונו ע"י ביהמ"ש. בינואר 2002, במסגרת מכירת נכסי הקונצרן, רכשה אלקו את עיקר פעילות הייצור והשיווק של ברנדט, הכוללת שבעה מפעלים בצרפת, חברות שיווק, מלאי ואלפי עובדים. לאחר רכישת הפעילות, הפכה אלקו ספק עיקרי של קריסטל האחראי לכ-55% ממכירותיה.

על פי הסכם השותפות, שנחתם בין אלקו וממרוד לצורך רכישת מניות ברנדט בקריסטל, באוגוסט אשתקד, רכשה אלקו 37% מהמניות ואילו ממרוד רכש 23%. מאחר וממרוד, המשמש כיו"ר ומנכ"ל קריסטל כבר החזיק ב-14% בהון החברה, עומדת החזקת כ"א מהצדדים על 37% מהמניות (41.5% בנטרול אחזקות חברה-בת).

ממרוד העדיף שלא להתייחס היום לרווח הווירטואלי מרכישת מניות קריסטל ("אני עושה חשבון כשאני מממש"). עם פרסום דו"חות הרבעון השני (ראה ידיעה נפרדת), מדווח ממרוד כי בשנה האחרונה נמשך הגידול בפעילות החברה, ללא אירוע דרמטי כלשהו. "החברה גדלה במחזור המכירות, בנתח השוק וברווחיות, כתוצאה מהתווספות ספקים כמו "דייהו" הקוריאנית והרחבת קווי הייצור של ספקים ותיקים כ"אמנה", שמוזגה ב"מייטאג", ו"בלומברג" שנרכש ע"י הקונצרן הטורקי "ארצ`ליק".

פוטנציאל רב

קריסטל נסחרת במכפיל רווח של 12.5. לא מנופח?

ממרוד: "התשובה היא לא. בימים אלה החברה מרחיבה את קו המוצרים שלה באמצעות כניסה ליבוא ושיווק מוצרי האלקטרוניקה של דייהו: מסכי פלאזמה ו-LCD יקרים מהממוצע המיועדים לפלח השוק העליון. בנוסף, פיתחנו בחברה קו מוצרים תחת המותג `קריסטל` שמיועד להימכר לחו"ל. זה מראה לך שעדיין לא מימשנו את מלוא הפוטנציאל בחברה".

מה מידת התלות של החברה באלקו-ברנדט כספק?

"בזמנו אלקו-ברנדט סיפקה כמעט 60% מהמוצרים לחברה, ובנוסף עבדנו עם מספר ספקים משלימים. כיום אין תלות, מאחר ואנחנו עובדים עם 3-4 ספקים גדולים, ובמקביל פחת חלקה של אלקו-ברנדט ל-30%-40% מהמוצרים הנמכרים ע"י החברה.

איך שיתוף הפעולה שלך עם אלקו?

"שיתוף הפעולה מצוין. כל צד מבין את הצרכים של הצד השני. אני יכול להגיד, שבצד המסחרי אלקו-ברנדט היא ספק איכותי שמתייעל כל הזמן אבל מקפיד על פיתוח המוצרים. מבחינת איכות, אמינות ורצינות הם הספקים הכי טובים שלי. העברת הבעלות לאלקו רק שיפרה את ברנדט. החברה עובדת מצוין היום".

כיצד אתה מסביר את הירידה ברווחי קריסטל ברבעון השני?

"הירידה ברווח נובעת ברובה מרווחים חד-פעמיים שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד ומהשינוי במועד חג הפסח בין הרבעון הראשון לשני. בנטרול נתונים אלה ההבדלים במספרים לא גדולים. לרעתנו עבד גם הקיץ, שהתחיל השנה רק ביולי ופגע במכירות המזגנים. אלו הסיבות שגרמו לרבעון להראות פחות טוב".

הייתה ציפייה שהורדת המע"מ ומיסי הקנייה על מוצרי חשמל לבית ייטיבו עם חברות כקריסטל.

"זה השפיע לטווח המיידי, ואכן הרבעון הראשון היה מצוין. לטווח הארוך יותר זה לא עשה כלום, ולראייה החולשה בענף כולו ברבעון השני. עכשיו, להערכתי, הכל מתייצב".

בזמנו, טען ממרוד בביהמ"ש, כי אלקו, שבשליטת גרשון זלקינד, מנסה להשתלט על קריסטל, תוך ניצול הליכי כינוס הנכסים של ברנדט. לטענתו, השתלטות של אלקו על קריסטל, שבה היא מתחרה, תביא ל"בליעתה" של קריסטל תוך פגיעה בחברה, בעובדיה ובבעלי המניות. השתלטות כזו, המשיך וטען, תפחית את התחרות בתחום שיווק מוצרי החשמל בישראל באופן משמעותי ומהווה מיזוג, ואולי אף הסדר כובל

"שיתוף הפעולה עם אלקו מצוין. כל צד מבין את הצרכים של הצד השני. אני יכול להגיד, שבצד המסחרי אלקו-ברנדט היא ספק איכותי שמתייעל כל הזמן אבל מקפיד על פיתוח המוצרים. מבחינת איכות, אמינות ורצינות הם הספקים הכי טובים שלי. העברת הבעלות לאלקו רק שיפרה את ברנדט. החברה עובדת מצוין היום".