אורבוטק צופה גידול של 5%-7% ברבעון השלישי להכנסות בהיקף 81.5-83 מיליון דולר

בעקבות הדו"חות - סמנכ"ל הכספים: "חלק גדול מהמכירות מתורגם לעלייה ברווח. על כל הכנסה נוספת של 1 דולר, אנחנו מרוויחים תפעולית כ-40 סנט"

עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק: "אנחנו מנסים למכור יותר באמצעות התשתית הקיימת וזה אכן קורה. כבר כמה רבעונים מועסקים בחברה כ-1,400 איש, כאשר לאחרונה גייסנו כ-50 עובדים, בעיקר במזרח הרחוק. ברמת כוח האדם הזו אנחנו יכולים למכור ולתמוך ביותר מערכות, ונמשיך לעשות מאמץ גדול כדי שהגידול בהכנסות יתרום בצורה משמעותית לרווחיות בשורה התחתונה"

אורבוטק , שמייצרת מערכות לבדיקת מעגלים מודפסים (PCB) וצגים שטוחים (FPD) דיווחה היום, לפני פתיחת המסחר בוול סטריט על רווח של 8.6 מיליון דולר (26 סנט למניה), על הכנסות של כ-77.5 מיליון דולר, לעומת רווח של כ-5.1 מיליון דולר (15 סנט למניה), על הכנסות של כ-67.2 מיליון דולר. התוצאות היו מעל התחזית שסיפקה בעבר הנהלת אורבוטק - לצמיחה של כ-7% בהכנסות לכ-72 מיליון דולר. בפועל צמחה החברה בכ-15.2% ל-77.5 מיליון דולר. התוצאות עקפו את קונצנזוס האנליסטים לרווח של כ-6.6 מיליון דולר (20 סנט למניה), על הכנסות של כ-72 מיליון דולר.

במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח של החברה בכ-13.7 מיליון דולר (41 סנט למניה), וההכנסות בכ-144.9 מיליון דולר, לעומת רווח של 2.3 מיליון דולר (7 סנט למניה), והכנסות של כ-108.8 מיליון דולר במחצית המקבילה ב-2003.

הגורם העיקרי לצמיחה המרשימה ברבעון השני הגיע דווקא מהשוק המסורתי של החברה - שוק מערכות הבדיקה למעגלים מודפסים (PCB). מכירות הציוד בתחום זה עלו ברבעון השני ל-29.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-23.2 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ו-18.5 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2003. מכירות ציוד הבדיקה לצגים שטוחים (FPD) הסתכמו ברבעון בכ-20.7 מיליון דולר, לעומת כ-18.7 מיליון דולר ברבעון הראשון וכ-12 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

גם בסגמנט הפעילות השלישי של החברה, המעגלים המורכבים, חלה עלייה נאה: מכירות ציוד הבדיקה למעגלים מורכבים הסתכמו ברבעון ב-8.8 מיליון דולר, לעומת כ-6.6 מיליון דולר ברבעון הראשון וכ-6.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

באורבוטק מעריכים שזאת לא המילה האחרונה. הנהלת החברה מצפה לצמיחה של 5%-7% בהכנסות ברבעון השלישי של השנה, לרמת הכנסות של 81.5-83 מיליון דולר. בנוסף מסרה הנהלת החברה כי ההכנסות של ציוד הבדיקה למעגלים מודפסים יגדל השנה ב-40% ל-140 מיליון דולר, לעומת תחזית קודמת לגידול של 25%.

צמיחה היסטורית

"הצמיחה ברבעון השני הייתה מאוד משמעותית", אומר היום עמיחי שטיינברג, סמנכ"ל הכספים של אורבוטק. "צמחנו מרבעון לרבעון מ-67.2 מיליון ל-77.5 מיליון דולר וזאת, היסטורית, הצמיחה הכי גבוה שהייתה אי פעם באורבוטק, כאשר חלק גדול מהמכירות מתורגם לעלייה ברווח. על כל הכנסה נוספת של 1 דולר, אנחנו מרוויחים תפעולית כ-40 סנט וזה נובע ממספר גורמים. אנחנו משפרים באופן עקבי את הרווחיות הגולמית שלנו. ברבעון השני הרווחיות הגולמית הסתכמה ב-45% מההכנסות, לעומת כ-44% ברבעון הקודם. זה מושג תודות למיקס טוב יותר של המוצרים. מעבר לכך, ככל שמרכיב הציוד יותר גדול, כך הרווחיות יותר גבוהה. על מרכיב השירותים הרווחיות נמוכה יותר".

בנוסף שומרת אורבוטק על רמה קבועה, פחות או יותר, של הוצאות תפעוליות - הוצאות הנהלה וכלליות, הוצאות שיווק ומכירה והוצאות מו"פ. "אנחנו מנסים למכור יותר באמצעות התשתית הקיימת וזה אכן קורה", אומר שטיינברג, "כבר כמה רבעונים מועסקים בחברה כ-1,400 איש, כאשר לאחרונה גייסנו כ-50 עובדים, בעיקר במזרח הרחוק. ברמת כוח האדם הזו אנחנו יכולים למכור ולתמוך ביותר מערכות, ונמשיך לעשות מאמץ גדול כדי שהגידול בהכנסות יתרום בצורה משמעותית לרווחיות בשורה התחתונה. מבחינתנו זה הדבר החשוב ביותר".

כאמור, הגורם העיקרי לגידול בפעילות ברבעון השני הוא שוק המעגלים המודפסים. "בתחום של צגים שטוחים הדברים ידועים מראש", מסביר שטיינברג, "בשוק הזה אין הפתעות, אבל בשוק המעגלים המודפסים הייתה הפתעה חיובית מאוד. בעבר אמרנו שהלקוחות שלנו עובדים ברמת ניצולת גבוה מאוד וזה לא יכול להימשך זמן רב, ואכן הם הגבירו את הרכישות שלהם ברבעון האחרון.

"היום אי אפשר להמשיך ולייצר עם הציוד הקיים והלקוחות נדרשים להשקיע בציוד הוני, בקצב שמפצה למעשה על החודשים האחרונים. בנוסף לזה ישנם הרבה פרויקטים גדולים של חברות שמקימות מפעלים חדשים בסין בטייוואן ובקוריאה. השוק שם צומח מאוד וזה תורם לביקושים. כל זה נובע מהגידול בביקושים בשווקים הסופיים, בעיקר במחשבים ובטלקום. שני התחומים האלה אחראים, כל אחד בנפרד, על כ-35% מהמכירות שלנו של ציוד בדיקה למעגלים מודפסים".

קמטק לא על הפרק

השיפור בשוק המעגלים המודפסים יבוא לידי ביטוי גם בקמטק המתחרה הקטנה של אורבוטק, שביטלה לאחרונה את כוונותיה לגייס הון בוול סטריט, מאחר שמנהליה סברו שהמניה נסחרת בדיסקאונט. לכאורה, שיתוף פעולה בין אורבוטק וקמטק, שהפכה לבולטת מאוד בתחום, למרות שהיא עדיין נמצאת הרחוק מאחורי אורבוטק, נראה הגיוני, אבל שטיינברג חוזר על תשובתו מהשנים האחרונות שלפיה, "שיתוף פעולה לא עומד כרגע על הפרק".

מה שכן על הפרק הוא הרחבת התחומים הקיימים וכניסה לתחומים שעשויים להיות מנועי צמיחה בשנים הקרובות. אורבוטק נכשלה לאחרונה בניסיון להשתלט על נגב טק, שמפתחת מערכות בדיקה לבדיקת שבבים, תוך כדי ייצורם. אורבוטק, שמחזיקה ב-11% מנגב טק, התכוונה לרכוש תחילה את אחזקתה של כלל תעשיות בנגב טק, כ-21%, בתמורה ל-14 מיליון דולר, ובהמשך לנסות ולרכוש את אחזקות קרנות ההון סיכון המחזיקות בנגב טק: פיטנגו, ג`נסיס וסטאר.

הרכישה המתוכננת של אחזקות כלל תעשיות, שביטאה לנגב טק שווי של כ-66 מיליון דולר, הייתה הופכת את אורבוטק לבעלת המניות הדומיננטית בנגב טק, אך קרנות ההון סיכון, שלהן הייתה זכות סירוב ראשונה בקשר למניות כלל בנגב טק, טרפדו זאת והן צפויות לרכוש בעצמן את אחזקת כלל לפי אותו השווי.

"אנחנו מפתחים מספר מקומות שעשויים להיות מנועי צמיחה עתידיים", מוסיף שטיינברג, "אחד מהם הוא הדמיה רפואית. אנחנו ממשיכים להסתכל על התחום של מערכות הבדיקה לסמיקונדקטור, ובכלל אנחנו מחפשים מקומות שיאפשרו לנו להגדיל ולהרחיב את מגוון המוצרים הקיים שלנו ולחזק תחומים אחרים".

לטענת שטיינברג, אין משהו קונקרטי שאפשר כבר לדווח עליו, אבל החברה מחפשת פעילויות מתאימות לרכישה. "אנחנו מחפשים פעילויות צומחות, אבל גם השווקים שלנו הם צומחים", אומר שטיינברג, "התחום של הצגים השטוחים צומח מאוד, המעגלים המודפסים כאמור גדלו בצורה משמעותית ברבעון החולף וכך גם המעגלים המורכבים".

בתחום הצגים השטוחים צופה אורבוטק, שמכרה לאחרונה את המכונה הראשונה לדור השביעי, לצמוח השנה בלפחות 50% ביחס לשנת 2003, לרמת הכנסות של 80 מיליון דולר. "יש לנו כבר הזמנות ל-2005 והמחצית הראשונה בתחום של הצגים השטוחים צפויה לבטא גם היא קצב מכירות גבוה", מוסיף שטיינברג.

זה כנראה מבטיח לאורבוטק צמיחה נאה בטווח הבינוני, אבל, צריך לזכור שהתחום הזה הוא מחזורי ואחרי תקופה של גידול בפעילות, שאורבוטק כנראה נמצאת רק בתחילתה, מגיעה ההאטה.