הערכות בקבוצת בזק: הוזלת דמי הקישוריות בסלולר עלולה לפגוע בהליך ההפרטה

חברות הסלולר צופות אובדן הרווח הנקי ב-2005 ומעבר להפסד ב-2006 בשל הפחתה התעריפים

בכירים בקבוצת בזק מעריכים בשיחות פנימיות, כי הפגיעה בחברות הסלולריות ובהן פלאפון, כתוצאה מירידת מחירי הקישוריות, עלולה להביא לפגיעה משמעותית בהפרטת בזק. כך נודע ל"גלובס".

בקבוצת בזק מעריכים, כי העתירה הצפויה של חברות הסלולר נגד החלטת משרד התקשורת לקצץ את מחירי הקישוריות ב-67% תצריך זמן רב, דבר שיוסיף גורם מהותי באי הוודאות הרגולטורית בה נמצאת בזק.

אי ודאות כזאת תהפוך לגורם מרתיע למשקיעים פוטנציאליים, במיוחד לאור העובדה שפלאפון נחשבת לנכס מרכזי של בזק. סוגיה זו מצטרפת לסוגיית רישיון בזק, שמשאירה נושאים פתוחים בתחום שירותי התקשורת הפנים-ארציים, ולכן ההשפעה המצטברת על מהלך ההפרטה עלולה להיות קריטית.

ביום חמישי שעבר הודיע שר התקשורת, אהוד אולמרט, כי בכוונתו לקצץ את דמי הקישוריות, מחיר המעבר של שיחה סלולרית מרשת אחת לשנייה, בשני שלישים (מ-45 אגורות לדקה ל-15 אגורות) בתוך שנה וחצי. על-פי ההערכות, החלטה זאת תמחק מיליארד שקל מההכנסות השנתיות של פלאפון.

על-פי התוכנית של רשות החברות הממשלתיות, הליך הפרטת בזק צפוי להתחיל בחודש הבא, ואילו מכירת גרעין השליטה מידי המדינה למשקיע פרטי תתרחש בתחילת השנה הבאה.

במקביל, בתקופה הקרובה צפויה בזק לממש את החלטת דירקטוריון החברה ולרכוש 50% ממניות שמרוק בפלאפון, כך שתהפוך לבעלת המניות היחידה בחברה. מהלך זה מגדיל את החשיבות של פלאפון לבזק, שאמורה לייצר לה כמחצית מסך ההכנסות.

לכן, כל פגיעה בפלאפון או חוסר ודאות בתנאי השוק של החברה, עלולות ליצור קושי אמיתי בהפרטה, ובנוסף להקטין את הכנסות המדינה ממכירת גרעין השליטה.

גורם בכיר אחר בבזק אמר, כי השינוי במחירי הקישוריות כלל לא פוגע בהליך ההפרטה, וההשפעה היחידה שלו היא על שוויה של בזק, כך שהרוכש יכול לתמחר את הפגיעה. לדבריו, החלטת משרד התקשורת דווקא יוצרת ודאות בשוק הסלולר לאחר שהמחירים נקבעו.

במקביל נודע ל"גלובס", כי סלקום, פרטנר ופלאפון צפויות לעבור להפסדים ב-2006 בשל הוזלת הקישוריות. כך עולה מתחזיות כלכליות שביצעו החברות.

סלקום צופה ירידה של 450 מיליון שקל ברווח הנקי ב-2005, ושל 700 מיליון שקל ב-2006, בהנחה שמחיר זמן האוויר לא יעלה והחברה תספוג את מלוא הירידה בדמי הקישוריות. הרווח הנקי של סלקום עומד כיום על 530 מיליון שקל בשנה.

חברות הסלולר אמנם יעלו את מחירי זמן האוויר, אולם להערכתן בשנתיים הראשונות לא ניתן יהיה להעלות תעריף זה באופן משמעותי, כך שעליית המחירים תוכל לכסות 20% בלבד מהירידה בהכנסות.

הסיבה לכך היא, שבמרבית המקרים לא ניתן להעלות מחירים ללקוחות העיסקיים, ואילו החוזים עם לקוחות פרטיים מגבילים עליית מחירים. לכן, יעבור זמן רב יחסית עד שהשוק הסלולרי יגיע לשיווי משקל חדש בתעריפים, דבר שיביא לאובדן הרווח הנקי בשנה הבאה וכאמור להפסד ב-2006.

על-פי נתוני סלקום, ההפסד מירידת מחירי הקישוריות יגיע בשנה הבאה ל-800 מיליון שקל, הירידה במחירי הקישוריות של ה-SMS תוסיף הפסד הכנסות של 90 מיליון שקל, ומעבר מספירת זמן אוויר ביחידות של 12 שניות ליחידות של שנייה יוסיף 200 מיליון שקל להפסד ההכנסות.

בסך הכל יעמוד הפסד ההכנסות של סלקום על 1.1 מיליארד שקל. ב-2006 יגיע הפסד ההכנסות ל-1.5 מיליארד שקל. באותה שנה ייפגע ה-EBITDA, רווח בניכוי הוצאות פחת מס וריבית, במיליארד שקל.