פסק בוררות: פיטורי 13 עובדים בחברת אל-אופ - מנוגדים להסכם הקיבוצי

"צעדי ההתייעלות שהחברה ביקשה לבצע אינם נכנסים להגדרה של 'פיטורי צמצום' - ועל כן החברה אינה ראשית לבצעם ללא הסכמת הוועד"

עו"ד אפרים ברק, שנקבע כבורר בעניין פיטוריהם של 13 עובדים מחברת אל-אופ מקבוצת אלביט מערכות, קבע כי צעדי ההתייעלות שהחברה ביקשה לבצע אינם נכנסים להגדרה של "פיטורי צמצום" - ועל כן החברה אינה ראשית לבצעם ללא הסכמת הוועד.

בהליך הבוררות טענו פרקליטי הוועד, עוה"ד גלית שלום-קדוש, אתי שלום וחגית רימון, כי לפי ההסכם הקיבוצי, מנועה החברה מלבצע פיטורים מחמת התייעלות ללא הסכמת הוועד. וזאת, משום שאינם תואמים את המונח "צמצום בעבודה" כמשמעותו בהסכם הקיבוצי.

לטענת הוועד, את המונח "צמצום בעבודה" יש לפרש רק כמצב של ירידה בהיקף העבודה, ואין להרחיבו באופן שיאפשר פיטורים גם במקרים בהם ההנהלה רוצה לפטר בטענת חוסר יעילות.

אל-אופ, טענה, באמצעות עו"ד יעקב מלישקוביץ, כי "צמצום בעבודה" אינו מתייחס רק למצב של ירידה בהזמנות או ברווחי המפעל, וכי פיטורים כאלה יכולים להיות יזומים, במקרה שבו החברה החליטה להתייעל ולבטל משרות ולהימנע מקליטת עובדים חדשים.

עוד טענה אל-אופ, כי פרשנות נציגות העובדים למונח "צמצום בעבודה" יש בה משום פגיעה בזכות היסודית של המעביד לפטר עובדים.

ברק קיבל את עמדת נציגות העובדים, וקבע שמהרגע שבו המעביד מקבל על עצמו, בהסכמה עם נציגות העובדים, מגבלות באשר לסמכותו לפטר עובדים - מנועה החברה מלטעון, כי מניעת פיטורים מחמת התייעלות יש בה פגיעה בסמכות המעביד לנהל את עסקו בדרך הנראית לו ראויה.