וילנאי: "אני מאמין בתנועת העבודה והעומד בראשה; אם נפעל נכון ננצח"

ברק קורא לתמוך בוילנאי בפריימריס * פרס: הצטרפות וילנאי - מסר ממדרגה ראשונה

מתן וילנאי הצטרף היום רשמית למפלגת העבודה. וילנאי חתם על טופסי הצטרפותו, בטקס צנוע, בהשתתפות יו"ר המפלגה, אהוד ברק, ח"כ שמעון פרס והמזכ"ל רענן כהן.

וילנאי, שהגיע לטקס מלווה ברעייתו, ענת, אמר, כי החליט להצטרף למפלגת העבודה, לאחר שבחן אפשרויות הצטרפות למספר מפלגות אחרות. לדבריו, ההכרעה בעד העבודה נבעה מכך, שהוא "מאמין באמונה מוחלטת בדרכה של מפלגת העבודה".

בתשובה לשאלה בדבר הפער בין הצהרותיו בעבר, כי הוא ממוקם "מהמרכז ימינה" לבין בחירתו בעבודה, הבהיר וילנאי, כי במפלגת העבודה הוא מצא מיגוון דעות ורעיונות ואפשרות להאבק עליהם. "מפלגת העבודה היא מפלגה רחבה, המייצגת שכבות רחבות ומיגוון דעות, שניתן להתמודד עליהן. זו מפלגה עם רקורד ביצועי מוכח".

וילנאי הדגיש, כי הוא תומך בהסכם אוסלו, שהתגבש ונחתם בתקופת שלטונה של מפלגת העבודה. "אני מאמין בדרכה של תנועת העבודה ובעומד בראשה. ברור לי שננצח, אם נפעל נכון".

וילנאי נמנע מהתקפות אישיות על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעל-פי הפרסומים הציע לו לא מכבר לכהן בממשלה הבאה כשר הבטחון במקומו של יצחק מרדכי. וילנאי אף סירב להתייחס לפגישותיו עם נתניהו.

כזכור, במהלך ההתמודדות על תפקיד הרמטכ"ל, נרמז שנתניהו תומך במועמדותו של וילנאי. אולם, בסופו של דבר, הצליח שר הבטחון, יצחק מרדכי, להביא למינויו של שאול מופז ווילנאי עזב את צה"ל בזעם רב ומאז הוא התבטא כמה פעמים בחריפות על "התרגיל" שנעשה לו.

וילנאי יתמודד בפריימריז ברשימה הארצית. לדבריו, הוא אינו מעוניין בשיריונים. בתשובה לשאלה איזה תיק בממשלה ירצה לקבל ענה, כי "מוקדם מדי לדבר על הדברים האלה. כשיגיע הזמן נדבר על זה".

ברק בירך על הצטרפותו של וילנאי. "אנחנו שמחים, שאתה מצטרף אלינו בדרך לשנות את המדינה", הוא ציין.

ברק גם הביע את בטחונו שרבבות חברי מפלגת העבודה שיצביעו בפריימריס, יעניקו תמיכה ברורה לוילנאי.

שמעון פרס ציין, כי הוא רואה בהצטרפותו של מתן "מסר בעל חשיבות ממדרגה ראשונה לעם ולנוער".

רענן כהן אמר, כי הצטרפותו של וילנאי תאושר בצהרים במזכירות המפלגה, במסגרת האישורים היוצאים מן הכלל. זאת, כיוון שמועד ההצטרפות והעדר הוותק של וילנאי אינם תואמים את תקנון המפלגה הרגיל.

נשיא המדינה, עזר ויצמן, בירך על כניסתו של וילנאי לחיים הפוליטיים ודחה את הביקורת על ריבוי קציני צה"ל הנכנסים לפוליטיקה לאחר פרישתם. לדבריו, מדובר בקצינים איכותיים, שלחמו, אירגנו ותרמו עשרות שנים למדינה.

אמנון ליפקין שחק אמר בתגובה, כי "כולנו אנשים מבוגרים, ומשקעי העבר כנראה משפיעים על אנשים בתהליך קבלת ההחלטות, וזה אנושי".

שחק התייחס, בין השאר, לאי הצטרפותו של וילנאי לליכוד, למרות שניהל מגעים עם העומד בראשה, בנימין נתניהו.

בתום המיפגש עם וילנאי הגיע למטה מפלגת העבודה ח"כ יוסי ביילין עם 100 חתימות, המאפשרות לכנס את מרכז המיפלגה לכינוס מיוחד. זאת, כדי לאפשר שינוי בתהליך הפריימריז, במטרה להשאיר את ח"כ חיים רמון בעבודה.

ביילין הציע שתי חלופות. רשימה בה יסמנו חברי המרכז 9-7 מועמדים לרשימת המפלגה לכנסת, או שתי רשימות, כאשר באחת יסמנו 11-9 מועמדים ובשנייה ידרגו אותם בחמישיה הפותחת.

בתום הפגישה הודיע רענן כהן, כי מרכז המפלגה יתכנס מחר בצהרים להחליט בנושא. המרכז יתבקש להכריע על אחת משתי החלופות, או על השארת המצב הנוכחי. החלופה הראשונה היתה למעשה ההצעה המקורית של ועדת הבחירות.

עם הגשת החתימות, אמר ביילין, כי עקרונית אינו מסכים עם הסתייגויותיו של רמון, אולם הוא אינו מוכן לוותר על פעילותו של רמון במסגרת המפלגה. דובר המפלגה הוסיף, כי "המגמה היא לעשות הכל, כדי שכולם יהיו מרוצים, כולל רמון"