עימות בין יו"ר מקורות לרשות החברות: מי יעמוד בראש חברת-הבת לייזום

שוקי אורן מבקש את התפקיד לעצמו; רשות החברות: מדובר בניגוד עניינים וסתירה להוראות החוק

רשות החברות הממשלתיות ויו"ר מקורות, בוקי אורן, נקלעו לעימות חריף על רקע דרישתו של אורן להתמנות ליו"ר של שלוש מתוך ארבע החברות המתפצלות ממקורות בעקבות השינוי המיבני בחברה.

בשלב ראשון, מבקש אורן להתמנות בימים הקרובים ליו"ר דירקטוריון מקורות ייזום, האמורה לעסוק בפרויקטים המתחרים בפעילות הנוכחית של מקורות. בעוד שאורן טוען שהדבר מתחייב על-פי הסכם השינוי המבני, הרי שרשות החברות טוענת, כי הדבר מנוגד לחוק ועלול לסכל את ההפרדה המבנית הנמצאת בהליכי ביצוע.

ההפרדה המבנית קובעת, כי תוקם חברת אחזקות ומתחתיה שלוש חברות - מקורות ייזום, מקורות מים ומקורות המוביל. רשות החברות אישרה שקיימת מחלוקת והוסיפה:

"בהחלטת הממשלה האחרונה בנושא השינוי המבני נקבע במפורש, כי תתקיים הפרדה מיבנית מלאה בין ארבע החברות ושלכל חברה ימונה יו"ר, אשר אינו חבר בדירקטוריון או בעל תפקיד באחת מהחברות האחרות.

"תכליתו של השינוי המבני היא ליצור הפרדה בין ליבת הפעילות של מקורות (הפקת מים ואספקתם) לבין הפעילות במקטעים התחרותיים - אשר יבוצעו באמצעות חברת מקורות ייזום".

עוד אומרת רשות החברות, כי "מינוי יו"ר דירקטוריון מקורות מים גם ליו"ר דירקטוריון מקורות ייזום, מנוגד לחוק ויש בו כדי לסכל את ההפרדה המבנית וליצור ניגוד עניינים מובנה ליו"ר הדירקטוריון המשותף. עמדה זו מתבססת גם על חוות דעת של הוועדה לבדיקת מינויים בראשות השופט יצחק רביבי ועמדת משרד המשפטים".

מקורות מסרה בתגובה: "מינוי אורן כיו"ר חברת האחזקות, חברת הייזום וחברת המוביל הוא התחייבות חוזית של הממשלה כלפי מקורות, הבא לידי ביטוי בהסכם העלויות מאוגוסט 2002.

"הסכם זה היה הבסיס להסכם לשינוי מבני שנחתם במארס 2004 ואשר תוכנו אושר על ידי נציגי הממשלה. לפיכך, מינויו של אורן גם ליו"ר חברת הייזום הוא פועל יוצא של ההתחייבות האמורה".

משרד התשתיות מסר, כי השר מודי זנדברג ילמד את הנושא וינהג אך ורק על-פי החוק במטרה לקדם את השינויים המיבניים במקורות.