ETF - הפתרון האולטימטיבי למשקיע הפרטי

אם צריך לנקוב בשני המוצרים הפיננסים שכובשים היום את וול סטריט, אחד מהם זה ה - ETF והשני הוא ה - E-Mini. בכתבה שלהלן, נציג את ה ETF ואת יתרונותיו המרובים...

מה זה ETF?

ETF -Exchange Traded Fund הוא מוצר פיננסי שמשלב בין קרן נאמנות ומניה. כמו קרן נאמנות, השקעה ב- ETF מייצגת בעלות על חלק קטן מתיק השקעות הכלולות בו מניות על פי הרכבן במדד מניות מסוים. אבל, שלא כמו קרן נאמנות, המשקיע אינו קונה יחידות מהקרן אלא היחידות עצמן נסחרות בבורסה בין המשקיעים לבין עצמם. מחיר ה ETF נגזר לפיכך גם מערך הנכסים שכלולים בו וגם ממחיר שיווי המשקל הנובע מהביקוש וההיצע בבורסה.

ה - ETF מציע למשקיע דרך יעילה וזולה לרכוש לעצמו פורטפוליו מפוזר באמצעות פעולת מסחר אחת.

מכיוון שמספר היחידות של ה - ETF יכול להשתנות ( בהתאם לביקוש - היצע ) ומכיוון שניתן לבצע ארביטראז' בין ה - ETF למניות הכלולות בו, המחיר של ה - ETF בבורסה חייב להיות קרוב מאד לשווי של סך הנכסים של הקרן (המניות בהן היא מושקעת) ולכן המשקיע בקרן יכול לדעת שהוא עושה זאת במחיר שיווי המשקל או קרוב מאד אליו. זו אחת הסיבות לפופולאריות ההולכת וגוברת של המוצר.

מ - 1993 עד סוף 2003 גדל מספר ה - ETF's שנסחרים בבורסה מאחד ל - 100. בין ה - ETF's הפופולאריים ניתן למנות את זה שעוקב אחרי מדד הנאסד"ק 100 (ה- QQQ המפורסם), מדד ה Russel 3000 ומדד ה- S&P500 .

על המשתמשים ניתן למנות גם משקיעים מוסדיים וגם משקיעים פרטיים והשימושים מתחילים ממסחר לטווח הקצר, עוברים למסחר לטווח הבינוני המבוסס על תחלופה ענפית ועד השקעות לטווח ארוך.

להלן פרוט המאפיינים והיתרונות של המסחר - השקעה ב - ETF:

מחיר יעיל ורציף: שלא כמו קרנות נאמנות, ה - ETFs מתאפיינים באותה מידה של נזילות תוך יומית כמו המניות הנסחרות בבורסה. מכיוון שהמחיר של ה- ETF הוא מחיר יעיל ( שכן אחרת ניתן יהיה לבצע פעולת ארביטראז' בינו לבין המניות הכלולות בו ), אזי בפועל יש כאן מכשיר השקעה סחיר עם מחיר יעיל ורציף.

ראוי לציין שלא כמו במסחר במניות, עבור ה - ETF, נפח מסחר אינו פרמטר לנזילות. זאת מכיוון שמספר היחידות יכול להשתנות על פי ביקוש והיצע. במילים אחרות, בעוד המסחר במניות הוא במספר מניות קבוע (בין הנפקה להנפקה), במקרה של ETF מדובר במספר יחידות גמיש. קניות לא מתמלאות רק על ידי מכירות של מחזיקי יחידות אלא גם על ידי יצירת יחידות חדשות. נזילות ה - ETF היא לפיכך נגזרת של נזילות המניות שמרכיבות אותו.

גישה למדדים וסקטורים: ה- ETF מאפשר השקעה ישירה וקלה במבחר סקטורים ומדדי מניות:

מדדי מניות של חברות קטנות - בינוניות - גדולות.

מדדי מניות צומחות ומניות ערך.

מדדים בינלאומיים. סקטורים בארה"ב.

אג"ח - הכנסה קבועה.

במקרים רבים, לאותו סקטור / חתך מניות יש יותר ממדד אחד / ETF רלבנטי.

למשל מדד ה - S&P 500 ומדד ה -1000 Russell הדומים במהותם.

פיזור: פיזור הוא אולי אחד היתרונות החשובים של ה - ETF. ככל שהשווקים הופכים להיות תנודתיים יותר (והם אכן כאלה) משקיעים מחפשים אפשרויות לפיזור הסיכון על ידי השקעה בתיק מניות מפוזר. מכיוון שכל ETF בנוי ממספר רב של מניות, אזי גם תיק שיש בו ETF אחד הוא מפוזר מאד. על אחת כמה וכמה תיק עם מספר ETF's מסקטורים שונים ובייחוד כאלו המחזיקים סלים ממדינות שונות. על ידי החזקה של כמה ETF's ניתן להגיע לתיק גלובלי מפוזר מאד בעלויות זניחות.

עלויות נמוכות: עלויות ההשקעה ב - ETF's נמוכות במידה משמעותית מעלויות ההשקעה בקרנות נאמנות המנוהלות אקטיבית. על עלויות אלו נוספת עמלת הרכישה של הנכס באמצעות ברוקר אבל היא שולית בהנחה שה - ETF's מוחזק לפרק זמן סביר. עלויות רכישת ניירות הערך על ידי ה ETF's עצמו מגולמות במרווח ה Bid - Ask הרלבנטי לקניה - מכירה.

אפשרויות מסחר: ב - ETF's ניתן לסחור כמו בכל מניה ולתת פקודות מסחר מותנות ומוגבלות שער. ניתן לסחור ב - ETF's מסחר תוך יומי.

יעילות מיסוי: מכיוון שגלגול המניות ב - ETF's הוא ברמה נמוכה, נוצרת יעילות מס שכן כל מכירה של נייר ערך ברווח גורמת לתשלום מס בגין אותו הרווח. כל עוד נייר הערך לא נמכר, הרווח נשאר בתיק ומשמש בסיס לתשואה נוספת.

לסיכום: השקעה ב ETF's נותנת למשקיע יתרונות רבים ומגוונים. באמצעות ה - ETF's ניתן לבנות תיק השקעות מפוזר - בין מדינות ובין ענפים, בעלויות נמוכות ובמיסוי נמוך יחסית. ההחלטה שהמשקיע צריך להחליט היא באיזה אינדקס - מדינה - ענף הוא רוצה להשקיע ומתי כדאי לבצע רוטציה בתיק. זו לו החלטה קלה אבל היא פשוטה יותר בהשוואה להחלטה לקנות מנייה ספציפית. משקיע מתוחכם יכול לנצל את ה - ETF's לאסטרטגיות מורכבות יותר כמו שילוב של פוזיציית לונג במדד חזק ושורט במדד חלש. כך למשל, מי שחושב שהנאסד"ק יעלה יותר מה - S&P500 יכול לקנות את הנאסד"ק ולמכור את ה - S&P500 בשורט. הרווח/הפסד יהיה הפרש התשואה בין המדדים. כמובן שניתן לעשות זאת בעלות זולה יותר באמצעות חוזים עתידיים ועל כך במאמר נפרד.

עד כאן הסקירה שלנו. ניתן לסחור בנכס אצל כל ברוקר אמריקני בעלויות זניחות. מידע נוסף קיים בשפע באינטרנט.

להלן כמה מקורות מומלצים:

http://finance.yahoo.com/etf

http://www.amex.com

http://www.smartmoney.com/etf/education/index

http://quotes.nasdaq.com/asp/investmentproducts.asp

http://www.amex.com/SPY

בהצלחה!!!