ועדת הכספים דחתה ההצבעה על בקשת ליבני להמשך הפרטת כי"ל

המשך הדיון נדחה לשבוע הבא * ח"כים: לבצע רק הנפקה בבורסה; ליבני: להשאיר האפשרות למכירה פרטית

ועדת הכספים של הכנסת לא אישרה היום (ד') את בקשת מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות, ציפי ליבני, להשלמת הפרטת קונצרן כימיקלים לישראל. הוועדה קבעה לקיים דיון נוסף, שלישי במספר, בשבוע הבא.

ליבני ביקשה את אישורה של ועדת הכספים לכניסה להליך מכירת יתרת מניות המדינה, כ-%33, ובתנאי שזה ייעשה באחת משתי דרכים או בשילוב ביניהן: מכירת פרטית למשקיעים או באמצעות הנפקה בבורסה.

חברי הוועדה לא הגיעו להסכמה. ח"כ אברהם שוחט וח"כ חיים אורון תבעו, שיתבצע מהלך של הנפקה בבורסה בלבד. חברי הכנסת של ש"ס, יצחק כהן וניסים דהן, ביקשו לתת זכות קדימה לעובדים, לכל המניות שבידי המדינה. ח"כ מיכאל קליינר, ממלא מקום יו"ר הוועדה אברהם רביץ, ייצג את עמדת הקואליציה, שאמרה כי אומנם עדיפה מכירה כוללת באמצעות הבורסה, אולם אם מנהלת הרשות תגיע למסקנה, מסיבות שונות, ביניהן כושר הקליטה המוגבל של השוק, שיש למכור חבילה למשקיע פרטי - יש לאפשר לה לבצע זאת.

ליבני הבהירה בוועדה, שההעדפה הראשונה היא להנפיק מניות בשוק, אבל שאלת הכמות שניתן יהיה להוציא והמחיר שיתקבל אינה תלויה ברשות אלא בשוק.לפיכך היא מבקשת את היכולת למכור את היתרה למי שממילא מדינת ישראל מכרה לו בשנת 95' את השליטה בחברה ונתנה לו כבר אז את העדיפות לרכישת יתרת המניות.

ח"כ כהן מש"ס ביקש לקיים התייעצות סיעתית, ונקבע דיון נוסף.

על פי התוכנית שהציגה ליבני, אם תבחר למכור באמצעות מכירת חבילת מניות, יהיה עליה לפנות קודם כל לחברה לישראל, ולמחזיק השליטה ארווין אייזנברג, המחזיק בידיו זכות קדימה לכל מכירת מניות, כפי שנקבע בחוזה המכירה הראשון שלו שנחתם על ידי שר האוצר דאז, אברהם שוחט. במקרה זה תפנה ליבני מכתב אל איזנברג, והוא יתבקש בטווח זמן של 30 יום להעביר תשלום במזומן לרשות החברות. מחיר המכירה יהיה ממוצע 90 הימים האחרונים של מניות כי"ל בבורסה בישראל. נכון להיום, מדובר בכחצי מיליארד דולר שיצטרך איזנברג לשלם עבור כל המניות.

אם תחליט ליבני למכור את המניות, או חלקן, באמצעות הנפקה בבורסה, היא אינה חייבת לקבל את הסכמת איזנברג למהלך, גם זטת על פי הגדרת מכירה בחוזה המקורי.

ככל הידוע, מעונין איזנברג להגדיל את אחזקותיו בכי"ל. אייזנברג נמצא בימים אלה בסין ומשמש ראש המשלחת העיסקית המתלווה לנתניהו.« מאת סטלה קורין-ליבר « ועדת הכספים דחתה ההצבעה על בקשת ליבני להמשך הפרטת כי"ל « המשך הדיון נדחה לשבוע הבא * ח"כים: לבצע רק הנפקה בבורסה; ליבני: להשאיר האפשרות למכירה פרטית