ביהמ"ש: לווה כספים בשוק האפור אינו יכול לבקש הגנה מפני הנושים ע"י הכרזה על פשיטת רגל

קבע כי הכרה בבקשת החייב להכריז עליו כפושט רגל תעודד נקיטת הליכים בלתי חוקיים לצורך גביית חובות

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה רון סוקול קבע בפסק דין תקדימי כי אדם שהסתבך כלכלית לאחר שלווה כספים בשוק האפור אינו יכול לבקש את הגנת בית המשפט מפני הנושים, ולהכריז על עצמו כעל פושט רגל.

פסק הדין ניתן בענינים של שלושה בני משפחה שהגישו בקשה להכריז עליהם כפושטי רגל, לאחר שנקלעו לחובות בסך 2.4 מיליון שקל.

השלושה טענו כי הסתבכותם החלה לאחר שאב המשפחה הלווה כספים בשוק האפור. לגרסתו של האב הוא לווה בסך הכל כ-255 אלף שקל, ונאלץ לשלם החזרי ריבית גבוהים מאוד. בחקירתו טען כי נושי השוק האפור היו מגיעים מדי חודש ובאיומים גובים את חובם, והוא אף הגיש תלונה במשטרה.

השלושה טענו כי החזרת ההלוואות טרם הושלמה והם נאלצים לשלם סכומי כסף גדולים בשל איומים והפחדות כלפיהם. האב טען כי למרות שלווה בשוק האפור סכום של 250 אלף שקל בלבד, נאלצו הוא ובני משפחתו להחזיר 30 אלף שקל לחודש במשך תקופה ארוכה ותחת הפחדות, דבר שפגע בפעילות השוטפת של העסק שלהם והכניס אותו לחובות.

השופט סוקול קבע כי חייב שנקלע לחובות בנסיבות כאלה אינו יכול להיחשב כמי שנקלע לחובות בתום לב - ולכן אין מקום להכריז עליו כפושט רגל. עוד ציין השופט שהכרזה על חייב שנאלץ בשל איומים להמשיך ולהחזיר הלוואות שלקח בשוק האפור כפושט רגל, משמעותה העדפה של נושים בלתי ידועים על פני הנושים הרגילים.

בפסק הדין, כתב השופט: "מי שנוטל הלוואות מגורמים שאינם ברורים, וככל הנראה נוקטים בהליכים שאינם חוקיים, מסתכן בכך כי יאלץ לפרוע את החובות ולשלם תשלומים מעבר למחויב על פי דין. במקרה זה הכרה בבקשתו של החייב להכריז עליו כפושט רגל תקנה עדיפות לאותם גורמים או מלווים מפוקפקים, ורק תעודד נקיטת הליכים בלתי חוקיים לצורך גביית חובות. לא ייתכן להעדיף נושים שכאלה על פני הנושים הרגילים אשר הלוו את כספם או העניקו אשראי לחייבים בתום לב, ואשר שומרים על החוק ונוקטים אך ורק בהליכים חוקיים לגביית חובותיהם".

(פש"ר 512/04)