בימ"ש בניו יורק: מפיצי תוכנת שיתוף קבצי מוזיקה אינם יכולים לשאת באחריות כמסייעים בהפרה של זכויות יוצרים

קבע: אין זה בסמכותם של בתי המשפט לאמץ חוק הגנה על זכויות יוצרים בעקבות פגמים שייצרו טכנולוגיות חדשות

תוך אישור החלטה של ערכאה נמוכה יותר, פסק ביום חמישי האחרון בימ"ש פדראלי לערעורים בניו יורק, שמפיצי תוכנת שיתוף קבצי מוזיקה באינטרנט, שבשימוש מיליוני בני אדם, אינם יכולים לשאת באחריות כמסייעים בהפרה של זכויות יוצרים.

ההחלטה, שניתנה על ידי פאנל של 3 שופטים, תומכת בפסיקה של שופט פדראלי בלוס אנג`לס מאפריל 2003. ההחלטה, מעניקה ניצחון חשוב למפיצי תוכנות שיתוף קבצים במאבק הארוך שהם מנהלים עם ענפי הסרטים וההקלטות, טוענים מומחי משפט.

השופט סידני ר. תומאס, שכתב את הפסיקה בשם הפאנל, מצא ששני המפיצים, גרוקסטר וסטרים קאסט נטוורק, המציעים שירות שיתוף קבצים בשם Morpheus, אינם נושאים באחריות לסיוע בהפרה של זכויות יוצרים, בגלל שאין להם את היכולת לפקח או לשלוט על האופן שבו המשתמשים עושים שימוש בתוכנת השיתוף קבצים שלהם.

"דוד זכה במערכה נוספת", אמר ווין רוסו, סגן נשיא לשעבר של גרוקסטר, תוך שהוא משווה את ענף ההקלטות לגוליית.

התובעים במשפט, ענפי הסרטים והמוסיקה, טענו שרשתות שיתוף קבצים הן פורומים לפיראטיות המונית של זכויות יוצרים.

התוכנה של שתי החברות, אותן ניתן להוריד ברשת האינטרנט, מאפשרת למשתמשים לשתף זה את זה בקבצי מוסיקה, וידיאו וקבצים דיגיטליים אחרים שהם מאכסנים על גבי המחשב שלהם.

90% מהקבצים המשותפים, כך טוענים מנהלי חברות המוסיקה והסרטים, כוללים חומרים המוגנים בזכויות יוצרים.

מיטש ביינוול, מנכ"ל התאחדות ענף ההקלטות של אמריקה, פרסם הודעה בה נאמר שפסיקת ביהמ"ש לערעורים "אינה פותרת חברות אלה מאחריותן כחברות אזרחיות לטיפול בשימוש הבלתי חוקי המשתולל ברשתות שלהן".

ביינוול אמר שענף ההקלטות ימשיך לפעול למציאת פתרונות משפטיים וחוקתיים לטיפול ב"פעילות הבלתי חוקית הנמשכת". הוא לא אמר אם בכוונת הענף לערער על ההחלטה שלשום.

מבקרים טוענים שמפיצי התוכנה גורפים כספים ממכירת פרסומות המופיעות על מסכי המחשב, כאשר המשתמשים מחליפים ביניהם קבצים. בדרך זו הם זוכים להטבה כספית, כאשר מספר גדול יותר של גולשים מחליפים קבצים, בכלל זה אלה הכוללים חומר מוגן בזכויות יוצרים.

עם זאת, ביהמ"ש לערעורים קבע כי אין זה בסמכותם של בתי המשפט לאמץ חוק הגנה על זכויות יוצרים בעקבות פגמים שייצרו טכנולוגיות חדשות.