קניון ארנה עדיין גירעוני: הפסד גולמי של 2.2 מיליון שקל במחצית 2004

הכנסות הקניון עמדו ברבעון השני על 12.3 מיליון שקל, לעומת כ-10 מיליון שקל ברבעון הראשון

תקופה של שנה לא הספיקה לקניון ארנה, שממוקם במרינה בהרצליה, כדי להתאזן תפעולית. מדו"חותיה של חברת אלסינט, שמוחזקת על ידי אלביט הדמיה (בבעלות מוטי זיסר), עולה שההפסד הגולמי של הקניון עמד ברבעון השני על 1.42 מיליון שקל ועל 2.2 מיליון שקל מאז תחילת השנה. זה המקום לציין שלא מדובר בהפסד גולמי "קונבנציונלי" אלא בהפסד גולמי שכולל בתוכו את הוצאות הפחת של הקניון, שהגיעו במחצית הראשונה של השנה לכ-15 מיליון שקל. היקף ההכנסות שהניב הקניון עמד ברבעון השני על 13.3 מיליון שקל, לעומת הכנסות בהיקף של 10.8 מילון שקל ברבעון הראשון של השנה. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו הכנסותיו של הקניון בכ-23.1 מיליון שקל, כשמאז הקמתו הכניס הקניון 43.1 מיליון שקל.

בקבוצת אלביט הדמיה העריכו לא אחת שקניון ארנה אמור להניב הכנסות בהיקף של כ-14-17 מיליון דולר בשנה, כאשר כל המתקנים המתוכננים בקניון יפעלו. בפועל מגלגל הקניון מחזור הכנסות שנתי נמוך יותר, בין היתר משום שהתוכניות התעכבו והקניון לא עובד כיום בתפוקה מלאה כפי שתוכנן. בקניון ארנה הושקעו למעלה מ-150 מיליון דולר, כך שלהצלחתו או לאי הצלחתו תהיה השפעה דרמטית על אלסינט ועל החברה האם, אלביט הדמיה. להערכת רחל לוין, נשיאת חברת אלסינט, הקניון אמור להגיע לאיזון תפעולי בתוך כשלוש שנים מיום הפעלתו, על בסיס הכנסות של כ-15 מיליון דולר בשנה. לאור התוצאות העסקיות בפועל, לא בטוח שיעד זה יושג בזמן.

בשנת פעילותו הראשונה משך קניון ארנה בהרצליה כ-4.5-5 מיליון מבקרים, שהניבו לקניון פדיון ממוצע של 500-550 דולר למ"ר לחודש בתחום האופנה ו-700-750 דולר בתחום המזון. בקניון ארנה פועלים כיום 135 בתי עסק, מתוכם כ-50 חנויות אופנה, כ-10 חנויות נעליים וכ-25 מסעדות ובתי אוכל. רוב התנועה בקניון מרוכזת בסופי שבוע: כ-100 אלף איש מבקרים בקניון בסופי שבוע, לעומת 20 אלף באמצע השבוע. באלסינט מצפים שבשנת 2004 יבקרו בקניון כ-5.5 מיליון מבקרים.

מלבד קניון ארנה, לאלסינט יש פעילות נוספת - הפעלת בתי מלון שבבעלותה. ההכנסות מבתי מלון ברבעון השני של השנה צמחו בכ-45% לרמה של 57.2 מיליון שקל. הזינוק בהכנסות מיוחס לגידול בהכנסות ממלונות הממוקמים באנגליה וברומניה, גידול בהכנסות ממלון הממוקם באנטוורפן בלגיה וכן פיחות בשער השקל מול הפאונד הבריטי והאירו.

הרווח הגולמי של פעילות בתי המלון עמד ברבעון השני על 23.4 מיליון שקל, לעומת 13.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. *