הקרקע נשמטת

חובתה של המשטרה לסייע למחזיק כדין במקרקעין לאכוף את זכויותיו, רק בהתקיים התנאים הקבועים בחוק

סעיף 18(ב') לחוק המקרקעין, והפסיקה שהתפתחה בנושא, מקנים לבעלים (ולמחזיק כדין) של מקרקעין זכות לסלק מהמקרקעין פולש (תופס מקרקעין שלא כדין), גם תוך עשיית שימוש בכוח סביר, והכל תוך 30 ימים מיום תפיסת המקרקעין שלא כדין (זכות העזרה העצמית). לבעלים/למחזיק זכות לקבל סיוע משטרתי לצורך כך.

העותרים, יורשיו ובני משפחתו של עו"ד שהתמחה בדיני מקרקעין, הם בעלים של מקרקעין הסמוכים לכפר עקב. אין להם גישה למקרקעין, שכן קיים איסור כניסה למקום מטעמים ביטחוניים. לעותרים נודע ממתווך במקום שמספר אנשים פלשו למקרקעין, תפסו בהם חזקה והחלו בבנייה בלתי חוקית עליהם.

העותרים לא הצליחו לקבל סיוע משטרתי, שכן לטענת המשטרה הם לא העמידו תשתית ראייתית מספקת להתקיימותם של התנאים המפורטים בסעיף 18 לחוק. שופטי בית המשפט העליון (בפס"ד שכתב השופט עדיאל, בהסכמת עמיתיו) דחו את העתירה.

אכן, חובתה של המשטרה לחוש לעזרתו של מחזיק כדין במקרקעין ולסייע בידו לאכוף את זכויותיו ואת זכות העזרה העצמית שנתונה לו. אם תמאן המשטרה להגיש את הסיוע המבוקש, יורה לה בג"ץ לעשות כן.

"עם זאת", כתב השופט עדיאל, "נקבע בפסיקה, שהמשטרה תתערב ותסייע לבעל החזקה להפעיל את זכות העזרה העצמית שלו, רק אם 'יתגלה לה, בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שאמנם קיימות העובדות המשתייכות לאחד משני הסוגים הנקובים בסעיף 18 לחוק המקרקעין".

במקרה הנדון, כשלו העותרים מעמידה בחובה האמורה. בהקשר ליסוד החזקה במקרקעין - העותרים לא הוכיחו כי בעת הזו הם מחזיקים בפועל במקרקעין. אמנם לא נדרשת החזקה בפועל ממש בשעת הפלישה, אך כן נדרשים סממנים שיצביעו על החזקה, כגון גידור המקום, עיבודו, העמדת שומרים, וכדומה.

העותרים לא הוכיחו גם שהפלישה בוצעה תוך 30 הימים שלפני הפנייה שלהם. את האמור לעיל יש לסייג בכך, שעדיין מוטלת על המשטרה חובה לחקור את הנושא, ובכלל זאת את שאלת מועד הפלישה ונתוניה האחרים. גם אם חדלה המשטרה בביצוע תפקידה האחרון, אין בכך להקים עילה לדרישת סיוע ממנה לפי סעיף 18.

(בג"ץ 6735/04 סוכובולסקי ז"ל ואח' נ. השר לענייני בטחון פנים ואח', פס"ד מיום 26.8.04. השופטים דורית ביניש, סלים ג'ובראן ויונתן עדיאל)