חציון ראשון כחברה ציבורית מסתכם בהפסד: סולבר הפסידה 10 מ' ש' בשל עלויות פולי הסויה

מיכה הררי: האירוע הנו קשה וממש טראומתי ומשום כך החליט הדירקטוריון על הקמת צוות בדיקה כדי לבחון את נוהלי הרכש בכלל ואת האירועים שהביאו להיווצרות ההפסד בפרט

סולבר תעשיות , יצרנית מוצרי הסויה שבשליטת קיבוץ חצור שהונפקה בבורסה בתל אביב ברבעון הראשון, פרסמה היום עוד דו"ח רבעוני מאכזב. שני הרבעונים הראשונים של החברה כחברה ציבורית מאכזבים את המשקיעים בשוק כשהחברה הודיעה על מעבר להפסד של 13 מיליון שקלים ברבעון השני ו-10 מיליון שקלים במחצית הראשונה של שנת 2004.

במחצית הראשונה בשנת 2004 הסתכמו הכנסות החברה לסך של 282.9 מיליון שקלים לעומת הכנסות של 204.6 מיליון שקלים בתקופה המקבילה. עלות המכירות הסתכמה בחציון הראשון ב-2004 בכ-262.7 מיליון שקלים לעומת סך של כ-165,682 אלפי שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ-59%.

הכנסות החברה ברבעוןן השני הסתכמו בסך של 137.5 מיליון שקלים לעומת הכנסות של 95.7 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. עלות המכירות ברבעון השני בשנת 2004 הסתכמה לסך 139.5 מיליון שקלים (העביר החברה להפסד גולמי) לעומת 73.9 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד עליה של כ-89%.

הגידול המשמעותי בעלות המכירות של החברה נבע בעיקר מגידול ניכר בעלויות החומרים לסך של כ- 252.575 מיליון שקלים לעומת סך של כ- 124.44 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, עליה של כ- % 103. הגידול נובע בחלקו מהגידול בהיקפי עיבוד הפולים, ובחלקו מעלית מחירי הפולים בשיעור של למעלה מ- % 47.

נציין כי החברה הציגה ברבעון השני אשתקד רווח נקי של 12.475 מיליון שקלים ורווח נקי של 16.6 מייליון שקלים בחציון הראשון אשתקד.

בנוסף לאמור לעיל מהחברה נמסר כי "נוצרו לקבוצה הפסדים בגובה של כ-4.2 מליון דולר (לפני השפעת המס) כתוצאה מתנודות קיצוניות שהיו במהלך הרבעון השני בשוק פולי הסויה. במקביל לתנודות האמורות נאלצה הקבוצה הן לבטל והן לדחות משלוחי פולים. הדחיה ו/או הביטול של המשלוחים נבעו הן מעומסים גדולים בנמלי ברזיל, והן מתקלה שקרתה באוניה שחכרה הקבוצה. עובדות שחייבו לשנות את נמלי הטעינה של הפולים ולחתום על הסכמים נוספים על אלו שחתמה הקבוצה".

בחברה הדגישו כי תנודות כה קיצוניות בשוק פולי הסויה לא קרו בכל שנות פעילותה של הקבוצה. עם זאת מבהירים בסולבר כי כיום השוק התייצב ברמה דומה לשנים קודמות, ולפיכך השפעת העסקאות האמורות ברבעון השלישי לא תהיה מהותית.

כזכור, ברבעון הראשון דיווחה החברה על גידול בהכנסות וברווח התפעולי, אולם גידול ניכר בהוצאות המימון של החברה הביא לשחיקה של 36.4% ברווח הנקי, ל-2.6 מיליון שקל לצד תזרים מזומנים שלילי של 64.2 מיליון שקל.

מיכה הררי מנכ"ל סולבר אמר כי "האירוע הנו קשה וממש טראומתי ומשום כך החליט הדירקטוריון על הקמת צוות בדיקה כדי לבחון את נוהלי הרכש בכלל ואת האירועים שהביאו להיווצרות ההפסד בפרט. עוד ציין הררי כי "מדובר באירוע מורכב ומסובך מאין כמוהו שבשל גורמים שונים שחברו יחדיו יצר מארג נתונים שרק ממש סמוך לסוף חודש אוגוסט עלה בידנו לנתחו ולרדת לפרטיו. העיקוב בפרסום הדוחות הכספיים נבע מהקושי לזהות נכוחה את תמונת המצב וכן גם בשל חוסר האמון בתחילה ביחס לאמיתות הנתונים."

כזכור, בהנפקתה המדוברת במארס כתה ההנפרה בביקושי יתר ענקיים של 1.6 טריליון שקלים.