אין נירוונה לעודד רונן: ליפשיר במו"מ למכירת המלון בהפסד של 25 מ' ש'

על פי עיקרי ההצעה, תשוחרר ליפשיר מערבויות לחובות המלון בסך של כ-162 מיליון שקל

חברת ההשקעות ליפשיר, מקבוצת מגור שבשליטת עודד רונן, דיווחה היום כי קיבלה הצעה לרכישת מלון נירוונה שלחוף ים המלח. על פי עיקרי ההצעה, תשוחרר ליפשיר מערבויות בגין חובות המלון לבנק בסך של כ-162 מיליון שקל ותאלץ לוותר על חלק מההשקעות שביצעה במלון.

כתוצאה מהחלטת דירקטוריון ליפשיר להסמיך את הנהלת החברה לנהל מו"מ עם הרוכש הפוטנציאלי על בסיס הצעתו, רשמה החברה הפסד בגין ירידת ערך השקעתה במלון בסך של 24.7 מיליון שקל בדו"חות הרבעון השני. סכום ההפחתה מבוסס על הערכת החברה בנוגע לגובה הסכומים שאמורים להתקבל על ידה אם תמומש העסקה לפי עקרונות ההצעה.

ההפחתה שביצעה ליפשיר ברבעון השני, גרמה למחיקת יותר ממחצית ההון העצמי של החברה, שהתייצב בסוף חודש יוני על 19 מיליון שקל בלבד. בסה"כ הציגה החברה הפסד של כ-30 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שנבע בנוסף מעלייה חדה בהוצאות המימון של החברה.

מלון נירוונה, מדווחת ליפשיר, זכה לתפוסה של 72% במחצית הראשונה של השנה, לעומת 66% בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה ברמת התפוסה נבעה בעיקר מתפוסה נמוכה במיוחד בחודש מארס אשתקד, עקב השלכות המלחמה בעיראק. שיפור התפוסה תרם לעלייה של 14% בהכנסות המלון לכ-30 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה.

מלון נירוונה הוא אחד מהמלונות הגדולים בים המלח והוא כולל 388 חדרים הפונים לים. 200 מחדריו נבנו לפני כארבע שנים, וספא המלון מציע 22 חדרי טיפולים. לפני כארבע שנים נבנו במלון לובי בידור חדש ומרכז קונגרסים, שהוא מהגדולים ומהמשוכללים בארץ, ויכול לארח 1,000 איש.

כמו מלונות אחרים, רושם גם נירוונה הפסדים כבדים בשנים האחרונות כתוצאה מהמשבר בענף התיירות המקומית (הפסד של 5 מיליון שקל בשנת 2003). הכנסות המלון אשתקד הסתכמו בכ-60 מיליון שקל.

ההפסד הכבד שמציגה ליפשיר ברבעון מגדיל את יתרת ההפסד הצבורה שלה ל-261 מיליון שקל. היא גם באה לידי ביטוי בתוצאות החברה-האם מגור, שסיימה את המחצית הראשונה בהפסד של 20 מיליון שקל, מתוכו כ-16 מיליון שקל בגין הפחתת שווי המלון.

ההיסטוריה הבורסאית של מגור מתחלקת לשניים: לפני ואחרי ההשתלטות העוינת על ליפשיר, בעלת מלון נירוונה בשנת 94'. לפני ההשתלטות והדחתו של המייסד, מתתיהו ליפשיץ, נחשבה מגור לאחת החברות הרווחיות בענף הנדל"ן. רונן זכה למוניטין כאשף בהשבחת נכסים ומכירתם ברווח גדול. אלא שכל זה השתנה לאחר רכישת ליפשיר, שהפסדיה הכבדים מהמלון גררו עמם מטה גם את החברה של רונן.