מנכ"ל על-בד: "ברבעון הרביעי נחזור לשיעורי רווח גולמי של 26%-27%"

הרווח הנקי של החברה עמד על 7.8 מיליון שקל, לעומת 8.3 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-19.1 מיליון שקל בחצי הראשון של השנה, לעומת 20 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד

חברת על-בד, שמייצרת מגבונים לחים ונמצאת בשליטת קיבוץ משואות יצחק, מציגה בדו"חותיה לרבעון השני גידול במכירות, הן על בסיס רבעוני והן על בסיס שנתי. במקביל מצביעים הדו"חות על שחיקה ברווחיות, בהתאם לתחזיות החברה בתחילת השנה. מחזור מכירותיה של החברה עמד ברבעון השני של השנה על 125.3 מיליון שקל, עלייה של 4.6% לעומת הרבעון המקביל. במחצית הראשונה צמחו מכירות החברה בכ-7.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מחזור המכירות מהאתר בישראל צמח במחצית הראשונה בכ-17.8% והיווה כ-84.4% מסך ההכנסות של החברה. מפעל החברה בגרמניה סבל מירידה בהכנסות בשיעור של 7.6%, לרמה של 87.3 מיליון שקל במחצית הראשונה. בעל-בד מציינים שהירידה במחזור המכירות החצי שנתי בגרמניה מיוחסת להקטנת הזמנות של לקוח קיים ולעזיבתם של 2 לקוחות נוספים. "אנחנו אף פעם לא שמחים לאבד לקוחות, אבל צריך להבין שזה קורה לפעמים, למשל כשלקוח יורד בנתח השוק שלו ונדרשים לו פחות מוצרים", אומר אמנון ברודי, מנכ"ל על-בד.

עלות המכר של האתר בישראל היוותה כ-73.2% במחצית הראשונה של השנה, לעומת 74.3% בתקופה המקבילה אשתקד. בעל-בד מציינים שלמרות השיפור, צפויה שחיקה ברווחיות הגולמית של החברה ברבעון השלישי, עקב עלייה בעלות חומרי הגלם של החברה, עלייה שנובעת מרכישת בדים בעיקר אצל גורמי חוץ. על-בד מצפה לשיפור ברבעון הרביעי, לאור הפעלת קו ה"ספנלייס" ומעבר לשימוש בבדים מייצור עצמי. לעומת השיפור בעלות המכר ברבעון השני של השנה באתר בישראל, חלה באתר בגרמניה עלייה בעלות המכר, בעקבות הירידה במחזור המכירות.

על רקע עובדות אלה עמד שיעור הרווח הגולמי של החברה ברבעון השני על כ-24%, לעומת 24.7% ברבעון המקביל אשתקד. במחצית הראשונה של השנה הסתכם שיעור הרווח הגולמי של החברה ב-25.7%, לעומת 28% במחצית המקבילה אשתקד. "אפשר להסתכל על הכוס הריקה ולראות כיצד שיעורי הרווחיות הגולמית שלנו נמצאים במגמת ירידה. מצד שני, אם בוחנים מדוע חלה ירידה זו, רואים כי עיקרה מיוחס לרכישת בדים חיצונית שביצענו במקום לרכוש את הבדים מהמפעל שלנו. מכיוון שבשבוע הבא אני מקווה שנשיק את הקו החדש שלנו לייצור בדים, סביר שברבעון הרביעי נחזור לשיעורי רווחיות שראינו בעבר בחברה, אשר יעמדו על 26%-27%.

הוצאות ההנהלה הכלליות, השיווק והמכירות של החברה היוו כ-15.5% ממחזור המכירות שלה, לעומת 14.8% ברבעון המקביל. במחצית הראשונה של השנה היוו הוצאות אלה כ-15.8% ממחזור המכירות, לעומת 15.4% במחצית המקבילה. עם זאת, יש לקחת בחשבון שבמחצית הראשונה של השנה כללו הוצאות ההנהלה והכלליות כ-2.2 מיליון שקל בגין עלויות ההקמה של מפעל החברה בארה"ב.

ללא הוצאה זו, הייתה החברה מציגה ירידה בשיעור ההוצאות התפעוליות שלה במחצית הראשונה של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "המפעל בארה"ב אמור להתחיל לעבוד כבר בשבוע הבא וזאת לאחר שרק בינואר האחרון עמדו עצים היכן שממוקם כיום המפעל. בנינו אותו בקצב מדהים ואנחנו מתחילים לייצר, אם כי בתחילה לא בהיקפים גדולים. נקודת האיזון של המפעל בארה"ב עומדת על כ-30 מיליון דולר בשנה ואני מאמין שבתוך שנתיים מיום ההקמה המפעל כבר יהיה מאוזן", הוסיף ברודי.

הרווח הנקי של החברה עמד על 7.8 מיליון שקל, לעומת 8.3 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-19.1 מיליון שקל בחצי הראשון של השנה, לעומת 20 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד. בחברה ציינו שהרווח הנקי מהאתר בישראל בחצי הראשון של השנה עמד על 10 מיליון שקלים, עלייה של 100% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. להערכת החברה, בעקבות עליית חומרי הגלם, לא תישמר רווחיות זו ברבעון השלישי של השנה.