מנהלי מונדרגון, טפן מנדל ועמוס דורון הורשעו בהטעיית משקיעים

ביהמ"ש: המורשעים נמנעו מפרסום תשקיף, שהיה ממוטט תוכניתם לגרוף כספים לקופה שנתונה לשליטתם

בית משפט השלום בתל אביב הרשיע אתמול (א`) את סטפן מנדל ועמוס דורון בעבירה לפי חוק ניירות ערך, שעניינה הטעיית משקיע סביר.

לפי הכרעת הדין, דורון משל בכיפת האגודה השיתופית פסיפיק, הפעיל את בעלי התפקידים בחברה, וביחד עם מנדל כיוון את מהלכיה ושלט בכל פעולותיה. שני הנאשמים הטביעו את חותמם בפסיפיק באמצעות החברות שהיו בבעלותם ובשליטתם.

על-פי כתב האישום, הם פעלו לשכנע את הציבור להצטרף אל קבוצת מונדרגון (שמה הקודם של פסיפיק). בתמורה להשקעת כספים הציעו למצטרפים, בין היתר, שלושה דונם באי אספריטו-סנטו שבמדינת וונואטו. כן הציעה שלוש מניות בחברת אי.די.סי.אי, שהוקמה על מנת לרכז את פעילותה העיסקית-כלכלית של פסיפיק, והיא זו שחתמה על החוזה לרכישה של זכויות מקרקעין במדינת וונואטו.

לטענת התביעה באמצעות עו"ד ירון ליפשס, צבר הזכויות שהציעו הנאשמים למצטרפים מהווה נייר ערך ובפעולתם להניע את הציבור לרכוש ניירות ערך פעלו הנאשמים בניגוד לחוק ני"ע. וזאת, בכך שלא פרסמו תשקיף שרשות ני"ע התירה את פרסומו ובכך הטעו משקיע סביר.

התביעה טענה, כי הנאשמים השתמשו בפסיפיק ובחברת אי.די.סי.אי כאצטלה למעשה מירמה והונאה, למימוש מזימתם לגרוף לכיסם סכומי עתק.

השופט דוד רוזן קבע בפסק הדין, כי הנאשמים הציעו למשקיעים לשים כספם בקופת חברה, שהיתה קשורה ומסונפת לחברות אחרות, והכל למטרות רווח כספי, וכי הם ניסו להסתיר את מטרתם הברורה והמפורשת על ידי עטיפתה וכיסויה במיני מילים וביטויים חסרי בסיס במציאות.

לדבריו, האצטלות שרקמו הנאשמים שימשו אותם כדרך מילוט מפרסום תשקיף, פרסום שהיה עלול מבחינתם לחשוף את מטרתם, להאיר את שיטתם ולמוטט את תוכניתם לגרוף כספים לקופה שנתונה בעיקרה לשליטתם.

רוזן הרשיע את מנדל בעבירה הנוספת שיוחסה לו בכתב האישום, שעניינה בריחה ממשמורת חוקית.

הפרשה נחשפה על ידי מחלקת חקירות של רשות ני"ע.( ת.פ. 4709/03).