חינוך טוב

משרדי עורכי דין מובילים מתנדבים בבתי ספר, במסגרת עמותת "שיעור אחר", שהוקמה על-ידי תמר ומיכל ברק, בנותיו של נשיא ביהמ"ש העליון. "המרחק בין משרד יגאל ארנון לפרדס כץ הוא שבע דקות, אבל זה עולם כל כך שונה"

אחת לשבוע, במהלך השנה האחרונה, נהג אחד מעורכי הדין במשרד יגאל ארנון, במגדל עזריאלי, לנסוע לבית הספר היסודי "קוממיות" בפרדס-כץ. הוא העביר שם, לילדי כיתה ו', שיעור במשפטים, במסגרת פרויקט של עמותת "שיעור אחר".

משרדי עו"ד נוספים, המתנדבים במסגרת פעילות העמותה, מעבירים שיעורים בבתי ספר אחרים, ברחבי הארץ: משרד זליגמן, בבי"ס עירוני ו' בתל-אביב; משרד גורניצקי, בבית הספר ממלכתי דתי דיזנגוף בתל-אביב; משרד שבלת, בבית הספר גולומב בתל-אביב; משרד לביא-מיכלין, מתנדב בכפר הנוער מאיר שפיה בפורדיס; משרד יגאל ארנון, כאמור, בפרדס כץ, וכן בבית הספר הממלכתי גואטמלה בירושלים, שם מתנדבים עורכי דין מהמשרד הירושלמי של יגאל ארנון; משרד אביטל, דרומי, מתנדב בבית הספר הממלכתי-דתי מודיעים בתל-אביב; והרשות להגבלים עסקיים, קיבלה את ביה"ס עדיהו בבית שמש.

עמותת "שיעור אחר", הוקמה לפני כשנה וחצי על ידי שתיים מבנותיו של נשיא בית המשפט העליון, אהרן ברק - עו"ד תמר ברק, המנהלת את תחום הגישור בחברת גמא, ומיכל ברק, העוסקת בכלל בבלשנות. מטרת העמותה, לקדם מעורבות במערכת החינוך ולפעול לשינוי חברתי, תוך מפגש בין בעלי תחומי עיסוק שונים, לבין תלמידים בבתי ספר, לרוב בתי ספר הפועלים בקרב אוכלוסיות חלשות.

25 פרויקטים

עו"ד תמר ברק, איך נולד הפרויקט?

"הרעיון התגלגל לנו בראש. שתינו מקורבות למערכת החינוך בפעילויות התנדבויות. חיפשנו איזה צורך שיכול לתת ערך מוסף למערכת ולשלב את הקהילה".

עמותת שיעור אחר מפעילה כיום למעלה מ-25 פרויקטים, וב-8 מהם מעורבים משרדי עו"ד. היא החלה את פעילותה בתל-אביב, ופועלת כיום גם במקומות נוספים, כמו ירושלים וקריית אתא. "המטרה היא להרחיב את הפעילות לכל רחבי הארץ", אומרת ברק. "הרעיון הוא לגייס את האזרחים לבוא ולהתנדב בתחום העיסוק שלהם. זה לא דורש מהם ללכת וללמד משהו שהם לא יודעים. זה בשעות העבודה שלהם. הילדים פוגשים אנשים שהם לא מהסביבה הסוציואקונומית שלהם - שפה אחרת, מקצוע אחר. זה מפגש שלא היה קורה בדרך אחרת. כולם מאוד מאוד מאושרים מזה. המתנדבים שעושים משהו שונה, והילדים שמקבלים ערך מוסף אדיר".

התוכנית המועברת על ידי עורכי הדין נקראת "כללי המשחק". מטרתה להביא להפנמת עקרונות דמוקרטיים ופיתוח היכולת לנתח מצבים מורכבים ומצבי קונפליקט. חומר הגלם של התוכנית הוא קונפליקטים מחיי היומיום של התלמידים. מנכ"ל העמותה, עו"ד דפנה אדורם: "התוכנית בנויה על קונפליקטים מחיי הילדים. למשל: אנחנו רוצים לשחק כדורגל אחרי בית ספר, ויש בית אבות ממול, שהרעש מפריע לו; אני פותח את דלת הכיתה, ומישהו רץ מולי, ונתקל בי. מי אשם? מביאים אליהם נושאים גדולים משפטיים, כמו נזיקין וחוזים וזכויות, דרך דוגמאות של הילדים בבית ספר. אנחנו לא מלמדים חוקים ולא פסקי דין, אלא את החיים".

לדברי אדורם, העמותה נוסדה, בעקבות הצורך שזיהו תמר ומיכל ברק, בקורסי העשרה במערכת החינוך, במקומות בהם אין כסף לממן תוכניות העשרה, ואין הורים שיספרו מה זה להיות עורך דין, רואה חשבון, איש היי-טק. אדורם: "מה שבגימנסיה הרצליה יכולים ההורים לבוא ולספר, בבתי הספר במקומות אחרים, אין התכנים האלה. זה לא תוכן של תוכנית לימודים, ומורים לא יכולים לספק את זה".

לדברי אדורם, עורכי הדין מתחברים מצוין לחומר שהם מעבירים. "המרחק בין המשרד של יגאל ארנון לפרדס כץ, הוא שבע דקות, אבל זה עולם כל כך שונה. זה מיפגש ששני הצדדים בו לומדים להכיר אחד את השני. זה משהו מאוד חווייתי מבחינת התלמידים, ומבחינת עורכי הדין.

משפט מבוים

עו"ד רונית אמיר-יניב, שותפה במשרד יגאל ארנון, ישבה בחבר השופטים של משפט מבוים בביה"ס בפרדס כץ, שעסק באלימות בבית הספר: מה קורה כשתלמיד בכיתה נמוכה חשוף לאיומים מצד תלמידים של כיתות בוגרות ומביא איתו סכין לבית הספר, אך משתמש בו בטעות כלפי הילד הלא נכון.

קבוצת התובעים וקבוצת הנתבעים, נעזרו בעורכי דין מהמשרד והכינו את הטיעונים. היו עדי תביעה ועדי הגנה. התכנון, אומרת אמיר-יניב, היה להגיע לתוצאה של הרשעה אך בד בבד לתת מסר נגד איומים. התוצאה היתה שהילד נושא הסכין הורשע, אך לא בנסיבות מחמירות, ו"נשלח" לשירות מבחן.

אמיר-יניב מסכמת שנה: "היתה הרגשה שהם הבינו מסרים שניסינו להעביר. קיבלנו תגובות מאוד אוהדות ומאוד רצו שנמשיך. אנשים במשרד היו מתייעצים במסדרונות, מה להעביר בשיעור.

"אני חושבת שגם לנו באופן אישי זה מאוד תרם. משרד כמו שלנו, שבאופן רגיל עובד עם חברות גדולות במשק וסוג מסוים של לקוחות, ולא נחשף לסוג אחר של אנשים במצוקה, זו ההזדמנות שלו להיות מעורב, ולא ברמה של מתן כסף אלא ברמה האישית.

"החוט המקשר בין הנושאים, הוא הצורך להגיע לפשרה, בלי שימוש באלימות.

היה למשל שיעור שדן בהגנה עצמית, או בגניבה מתוך כורח כלכלי. ענינו לשאלות שלהם, שנגעו למהות של משרד עורך דין והעברנו מסר עקיף בנוגע לחשיבות בהשגת ציונים טובים. כשהם שמעו מאיתנו קצת פרטים, הם פיתחו רצון להשכלה. הבינו את הראייה הכללית וזה עשה להם הרבה מוטיבציה. לקראת סוף השנה כמעט כולם רצו לעשות משהו בתחום המשפט".

בבית הספר שבו לימד משרד יגאל ארנון, יש גם ילדים שמגיעים הביתה למקרר ריק, שבית הספר שולח להם לעיתים ארגז של מוצרי מכולת. אמיר-יניב: "הרגשנו שהקשר שלהם איתנו חשוב להם.

בשלב כלשהו, הוציא משרד יגאל ארנון אוטובוס לבית הספר והוביל את הילדים

למשרד במרכז עזריאלי. הם נפגשו עם ארנון ושאלו אותו שאלות. לאחר מכן, קיבלו במימון המשרד, יום של כייף בתצפית עזריאלי".

השנה, ימשיך המשרד את הפרויקט עם כיתה חדשה. אמיר-יניב: "זה מסוג הפרויקטים שמנטרלים את כל הציניות של עבודת היומיום. אתה רואה אנשים אמיתיים ולא רק כאלה שקונים חברות במיליונים".

את הפרויקט במשרד יגאל ארנון מרכזת עו"ד דפנה שטרן, שכירה במשרד. עו"ד ברק טל, שותף בכיר, יזם את הקשר בין העמותה למשרד, לאחר ששמע על העמותה ופעילותה. טל: "הם פנו ליגאל לצורך תרומה כספית, וכך שמעתי על זה. קראתי על הפעילות של העמותה וזה מאוד מצא חן בעיניי. גייסתי אנשים מהמשרד, וכיום 15 אנשים אצלנו מתנדבים בפרויקט הזה.

"אני מאמין גדול בחינוך. המשרד שלנו תורם תרומות כספיות לא מעטות לגופים שונים ומילגות לסטודנטים במצוקה והיה חשוב לי שכמו הפרו בונו, שגם שם אנו מתנדבים, שיהיה פרויקט התנדבותי של עשייה. זו התנדבות שבאמת מצריכה אמונה. זה לא כמו שנותנים כסף לילדה במצוקה ורואים אותה עם ארטיק ביד. חשיבות הפרויקט, היא במפגש בינינו לבין האוכלוסיה הזו. הפרויקט הזה תורם לנו לא פחות משהוא תורם לבית הספר הזה".

מחליפים חוויות במשרד

משרד שבלת, ישראלי, רוברטס, זיסמן, התנדב בשנה החולפת בבי"ס ברנר בשכונת אבו-כביר בתל-אביב, וימשיך גם השנה. כ-25 שותפים, עורכי דין ומתמחים מהמשרד, התנדבו להשתתף בפרויקט. עו"ד גדי אוזן, שותף: "כמעט כל מי שהתנדב בשנה שעברה, ממשיך גם השנה. יש שביעות רצון מצד המתנדבים. זה נותן תחושה שאתה תורם, שאתה לא רק מתעסק במשפט מסחרי ובעיסקאות הכי מתוקשרות בארץ, אלא גם מגיע לאנשים. הילדים מאוד מעריכים את זה. זה חשוב להם, הם רואים בזה משהו מיוחד. זה גם משהו שמדברים עליו בין החבר'ה במשרד - מחליפים חוויות על השיעורים, ההתרשמות מהילדים. בכיתה שלנו הסלוגן שלהם היה: ידע הוא כוח".