האם תדיראן קשר מבצעת רכישה עצמית ב-25 מיליון דולר כדי להתגונן מהשתלטות עוינת?

(עדכון) - בסביבתה של החברה ציינו היום כי תסריט כזה אפשרי, אם כי השתלטות לא נראית כעת באופק

היום הוציאה חברת תדיראן קשר הודעה לקונית לפיה בכוונתה לבצע רכישה עצמית של מניותיה בהיקף של כ-25 מיליון דולר. זאת, בהתאם להנחיות הדירקטוריון וסמנכ"ל הכספים של החברה. נו טוב, אמרנו, ייתכן כי בחברה סבורים כי מחיר המניה משקף כעת הזדמנות קנייה, לאור המלצות האנליסטים הנלהבות שפורסמו מייד לאחר פרסום הדו"חות הכספיים.

מצד שני, מנית תדיראן קשר סובלת ממימושים כבדים של בעלי העניין בה, דבר שמעלה בקרב המשקיעים מספר סימני שאלה אודות ההערכות בחברה לגבי עתידה. זאת, למרות שבפימי ובשמרוק מציינים כי המכירות האחרונות הן תוצאה של אופי פעילותן כחברות השקעות שצריכות לייצר תשואה למשקיעים ולא נבעו מכך שהם סבורים כי מחיר המניה גבוה מדי.

אפשר כמובן לתלות את הרצון לבצע רכישה עצמית בצורך להצהיר לשוק ההון: "הנה, תראו, גם אנחנו קונים מניות של עצמנו וסבורים כי מחיר המניה נמוך מדי ביחס לשווי הכלכלי של החברה, למרות שבעלי עניין שלנו ממשים מניות". גרסה אחרת, רשמית פחות, גורסת כי הרכישה החוזרת של המניות היא למעשה אקט של התגוננות בו נוקטת תדיראן קשר כדי למנוע בעתיד השתלטות עוינת על החברה.

מי קונה?

שימו לב, כי מחזורי המסחר בתדיראן קשר עלו במקצת בשבועות האחרונים, כך שהמחזור הממוצע עמד על שמונה מיליון שקל. חלק מהעלייה במחזור נובע ממימוש חד פעמי של בעלי עניין. על פי ההערכות, המניות שמכרו פימי ושמרוק בשבועות האחרונים נמכרו למספר מצומצם של גופים שייתכן כי קיים קשר כלשהו ביניהם.

מבנה השליטה בחברה, כמו גם הרכבה, מאפשרים השתלטות עליה ללא מאמצים מיוחדים. פימי ושמרוק מחזיקים בכ-32.5% ממניות תדיראן. ביחד עם אחזקותיו של המנכ"ל, חזי חרמוני, מחזיקה הקבוצה כ-34.5% ממניות תדיראן קשר. הגופים המוסדיים מחזיקים בתדיראן ב-17.3% ותמורת פרמיה נדיבה יהיו בוודאי מוכנים למכור את השליטה בחברה. העלות של אחזקת המוסדיים, בהנחה של פרמיה בשיעור של 20%, עומדת על כ-80 מיליון דולר - לא סכום שהיה מפחיד גופים אחרים מלבצע את הרכישה.

אחוזים אלו, בתוספת כ-10% שיכול לאסוף מי שיש לו כוונות השתלטות על תדיראן באמצעות צדדים שלישיים, מסתכמים לאחזקה של כ-27% בחברה. לכן, הסכום של 25 מיליון דולר, שמאפשר לרכוש מעל ל-6% מהחברה, מהווה מבחינתה של תדיראן מעין רשת ביטחון שתוכל למנוע ממשתלט פוטנציאלי להפוך לבעל המניות הגדול בחברה. לא הצלחנו לקבל כל אינדיקציה וודאית לגבי רעיון ההשתלטות, אך גורמים בסביבתה של תדיראן קשר אישרו כי קיים חשש כזה, גם היא הוא אינו נראה כעת כממשי.

[ הרחבה במהדורה המודפסת ]