חוסל בדמשק בכיר החמאס, עז א-דין שייח' חאליל; החמאס מאשים את ישראל

חאליל היה מבכירי האירגון אולם לא השתייך לזרוע הצבאית של האירגון

עז א-דין אל שייח חליל, בכיר בארגון החמאס בן 42 יליד עזה, בעל תואר ראשון בלימודי האיסלאם, אשר היה מפעילו של "המהנדס" יחיא עייאש, חוסל היום לפני הצהרים, לאחר שהמכונית בה נסע התפוצצה בשכונת אל-זאהרה, על יד מחנה הפליטים פלסטין, דרומית לדמשק.

רשת אל-ג'זירה הודיעה שישראל לקחה אחריות על חיסולו. ישראל מצדה טוענת כי שמעה על החיסול מכלי התקשורת. במקביל, תנועת חמאס בשטחים האשימה את ישראל בחיסולו. בהודעת אבל אשר פירסמה חמאס עם היוודע דבר חיסולו נאמר, כי "חמאס מטילה את האחריות על חיסול שייח חליל על הכיבוש הציוני, ופשעים כגון אלה רק מאחדים את הדם הפלסטיני בתוך השטחים ומחוצה להם, ולא ירתיעו אותנו מלהמשיך בדרך הג'יהאד וההתנגדות".

נזכיר כי אלמונים רצחו ביום שישי, בשכונה הדרומית של ביירות, את עוזרו האישי של ראש המחלקה המדינית של חיזבאללה, עלי ראמז מוהנא בן 34.

סוכנות הידיעות הכווייתית שדיווחה על כך מסרה, כי בנתיחה שלאחר המוות נמצאו בגופה שני קליעים ונקבע כי האיש נורה מטווח אפס. לאחר שנודע על הרצח כיתרו כוחות חמושים של חיזבאללה את הבית בו אירע הרצח. זהות הרוצחים טרם הובררה, וגם חיזבאללה טרם פירסם תגובתו לרצח.

"אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון, ציטט ביום שישי את דבריו של היו"ר לשעבר של המועצה המחוקקת הפלסטינית, חאלד אל-פאהום, שאמר, כי נסגרו כל מוסדות אירגוני הסירוב הפלסטינים בדמשק, וכי הטלפונים במשרדים הללו נותקו. בנוסף מדווח העיתון, כי מדינה ערבית מסרה לישראל מידע מפורט על התנהלות החמאס במדינות ערב.

מקורות ערביים באחת מבירות אירופה גילו ל"אל חיאת", כי שירותי הביון בישראל קיבלו מסוכנות הביון של מדינה ערבית "תיק", בו מפורטות תשתיות החמאס ותנועות מנהיגיו בחו"ל.

דווח, כי שלושה ימים אחרי שראש המוסד מאיר דגן העביר את בקשתו לאותה מדינה ערבית עלומה, הועבר אליו תיק שהכיל מידע מפורט על התנהלות אירגון החמאס בטהרן, דמשק, ביירות, חרטום וצנעה, ובמדינות אחדות במפרץ הפרסי.

המוסד ביקש את המידע בעקבות הפיגוע האחרון שבוצע בבאר שבע בחודש שעבר. ישראל ייחסה את האחריות לפיגוע למנהיגי החמאס בחו"ל, ובפרט, לראש המחלקה המדינית של האירגון ומנהיגו בחו"ל, חאלד משעל, לו מיוחס מתן ההוראה לבצע את הפיגוע, זאת לפני שישראל איימה להתנקש בחייו בדמשק.

אל-פאהום אמר עוד ל"אל-חיאת", כי מנהיגי החמאס בחו"ל, כמו שאר הפלגים הפלסטינים המתנגדים לפשרה עם ישראל, ירדו למחתרת. מקורות סורים בכירים מסרו מצידם, כי מנהיגי האירגונים אינם שוהים עוד על אדמה סורית, וכי דמשק הודיעה לסגן שר החוץ האמריקני, ויליאם ברנס, כי כל האירגונים משתתפים בדיאלוג הפנים-פלסטיני.

בלונדון הבהירו מקורות ערביים, כי המידע העיקרי שנמסר למוסד הישראלי נוגע למנהיג החמאס, חאלד משעל, ולסגנו, מוסא אבו מרזוק, וכן לשני חברי המחלקה המדינית של חמאס: עימאד אל-עלמי ומוחמד נאזל. בתיק נמסר לישראל פרטי פרטים על הרגלי התזונה והשתיה שלהם, דרך הלבוש, אופיים ודרכי התנהגותם.

הדו"ח מציין, כי משעל הינו מנהיג החמאס בחו"ל ובשטחים כאחד, וכי סגנו אבו מרזוק מופקד על הנושאים המדיניים באירגון. אל-עלמי אחראי על הקשר עם מנהיגי החמאס בשטחים ועל הפעולות הצבאיות, ואילו נאזל הוא דוברה של התנועה ואיש יחסי הציבור שלה. בנוסף, אחראי נאזל על מנגנון הבטחון המדיני של החמאס, מנגנון חדש, שעיסוקו השגת מידע על אישים ומנהיגים בזירה הפלסטינית.

המקורות הערביים שבבירה האירופית מסרו, כי כדי למצוא את נקודות התורפה של אירגון החמאס, וכדי שיוכל לפעול כדי להחלישו גם באמצעות התנקשות בחייהם של מנהיגי האירגון, ביקש המוסד להשלים תמונת פאזל מפורטת ומדוייקת של תשתית האירגון ומנהיגיו בחו"ל.

ישראל מוטרדת מיכולתו של חמאס להמשיך ולפעול, גם אם בצורה מוגבלת, לאחר המכות הקשות שספג האירגון מידה במשך השנה החולפת, כשהתנקשה בחיי מנהיגה ומייסדה שייח אחמד יאסין, ובחיי יורשו, עבד אל-עזיז רנתיסי. ישראל נזקקה למידע ממקור ערבי משום שהתקשתה לחדור לאירגון החאמס, נמסר.