טיסה טרנס-אטלנטית מוצלחת ראשונה למטוס המנהלים "גלאקסי" של תע"א

טס מפריז לניו-יורק במשך כ-10 שעות; תע"א מקווה לקבל רשיון אמריקני עוד השנה

התקדמות חשובה נרשמה השבוע בפרוייקט מטוס המנהלים "גלאקסי" של התעשייה האווירית, לאחר שהמטוס הצליח לבצע טיסה טראנס-אטלנטית ראשונה. הוא הוטס ע"י טייס הניסוי הראשי של תע"א, עדי בניה, למרחק 6,012 ק"מ (3,340 מייל ימי), בין פריז לניו-יורק.

המטוס המריא משדה התעופה לה-בורז'ה, ונחת בווייט-פליינס שבחוף המזרחי. הטיסה ארכה כ-10 שעות, למרות תנאי מזג אוויר קשים, רוחות נגדיות של 100 קמ"ש ועיכובים בפיקוח האווירי כתוצאה מעומס מטוסים. המטוס טס במהירות שיוט של 0.75 מאך (כ-400 קמ"ש) - איטי ממהירות מטוסי הנוסעים הגדולים.

שני המנועים מתוצרת פראט אנד וויטני פעלו כשורה. המטוס המריא עם מיכלי דלק מלאים, ונשא משקולות שדימו את משקל 4 הנוסעים. טיסת הבכורה של המטוס עצמו, מספר 3 בסדרה, בוצעה רק 9 ימים לפני הטיסה הטראנס-אטלנטית.

התעשייה האווירית מנסה עתה להביא לרישוי המטוס בארה"ב עוד השנה, לשם קידום שיווקו ואספקתו ללקוחות. אישור מינהל התעופה האזרחית (FAA) הוא תנאי למכירת המטוס וביצוע טיסות סדירות באמריקה, ולמעשה - בעולם כולו.

תע"א נתקלה מאז תחילת הפרוייקט לפני 5 שנים בקשיים בתהליך, שגרמו לעיכוב של שנה וחצי בלוחות הזמנים. אלה נבעו מהפסקת ההתקשרות עם שותפתה לייצורו, יאקובלב הרוסית, והעברתו לסוז'רמה הצרפתית; קשיי מימון חמורים, שנבעו מהתנגדות האוצר להזרים כספים נוספים לפרוייקט; והשביתה הכללית בסוף השנה שעברה, שגרמה להשבתת העבודה בחטיבת המטוסים האזרחיים שניסתה לקיים את טיסת הבכורה עוד לפני סוף 1997.

רק כניסת משפחת פריצקר האמריקנית לשותפות, והקמת חברת גלאקסי-איירוספייס המשותפת, הצילו את הפרוייקט, תודות להזרמת 50 מיליון דולר מצד פריצקר להמשך הפיתוח.

בידי תע"א 23 הזמנות קשיחות למטוסי גלאקסי, צבר ההזמנות מסתכם ב-350 מיליון דולר ומכסה עבודה של שנה וחצי. לדברי מנכ"ל גלאקסי-איירוספייס, בריאן בארנטס, יגדל צבר ההזמנות עד למתן הרישוי להיקף עבודה של שנתיים. בשנת 1999 יסופקו 8 מטוסים, ועד לשנת 2000 יועברו ללקוחות 15 מטוסים נוספים.

מחיר המטוס כיום הוא 17 מיליון דולר, אולם הוא יתייקר ובשנת 2000 יגיע ל-17.5 מיליון דולר. זהו מחיר גבוה לעומת מטוסי המנהלים הקטנים (12 מיליון דולר), אולם זול מהגדולים (30-20 מיליון דולר), למרות שהוא מסוגל להטיס עד 19 נוסעים