הקץ לכיסי האוויר: אל-אופ בראש קונסורציום אירופי לפיתוח מכ"ם גילוי

יורכב על מטוסי נוסעים ויזהה ממרחק של 10-5 ק"מ מערבולות אוויר * יאפשר לטייס להתחמק מהן

חברת אל-אופ, מקבוצת אלביט מערכות , החלה לפתח מערכת מכ"מ לייזר לגילוי מערבולות אוויר במטוסים אזרחיים. אל-אופ עומדת בראש קונסורציום אירופי שבו חברות גם חברת דאסו הצרפתית, מיצרניות האיירבאס, שצפויה להיות לקוח מרכזי של המערכת.

המערכת החדשה מבוססת על טכנולוגיית "לייזר סיב", המאפשרת להעביר קרני לייזר בסיב אופטי ולפשט את מחולל הלייזר, כך שיוכל להיארז במארזים קלים ומתאימים לתעופה אזרחית.

לדברי המדען הראשי של אל-אופ, ד"ר גבי סרוסי, אל-אופ הצליחה לפתח כמה יישומים שעל בסיס הטכנולוגיה החדשה, שהראשון שבהם היה מכ"ם לייזר למסוקים, המיועד לזהות חוטי חשמל ומכשולי טיסה קטנים, המסכנים מסוקים צבאיים ואזרחיים מנמיכי טוס. מערכת זו נמצאת כיום על סף ניסויי הטיסה, שיחלו בחודש ינואר 2005.

יישום נוסף הוא מערכת השיבוש של טילי כתף, MUSIC, שמפותחת במשותף על ידי אל-אופ, רפא"ל ואלישרא.

בחודשים האחרונים יזמה אל-אופ את הקמת הקונסורציום האירופי, מתוך כוונה להיעזר בתקציבי הפיתוח של האיחוד האירופי וכדי לגייס לפרויקט את מחויבותן של חברות אירופיות שיהיו לקוחות שת המערכת ושיוכלו לשווקה באירופה.

שותפים אחרים בפרויקט הן ענקית הביטחון THALES, המעבדה הבטחונית המרכזית בצרפת ONERA, ו-IHPD - העוסקת בפיתוח טכנולוגיות לייזר סיב.

"הצענו להשתמש במכ"מ לייזר באורך גל מתאים, שיוכל לזהות מערבולות וכיסי אוויר ממרחק של 10-5 ק"מ", אמר סרוסי ל"גלובס". "כך שטייס יוכל להימלט מהן. אנחנו מעריכים שהמערכת תגביר את בטיחות הטיסה ושחברות תעופה ירכשו אותה כדי להימנע מתביעות ומפגיעה בנוסעים. יש מקרים שבהם נוסעים נפצעו בגלל כיסי אוויר, ולפני כשנתיים אף היה מקרה שבו נהרגה נוסעת, לאחר שנחבטה בראשה".

התקציב שגייס הקונסורציום עומד על 4.8 מיליון אירו למשך 3 שנים, מהם מתוקצבת העבודה באל-אופ ב-800 אלף אירו. סכומים אלה נמוכים ביחס לתקציבי פיתוח מקובלים בתחום התעופה. לכן נראה, כי לא יקשה על החברות להרוויח ממכירת המערכת לכשתגיע לבשלות.

בכוונת אל-אופ להגיע ב-3 השנים הבאות למערכת בסיסית שתעבוד על הקרקע, ולאחר מכן יוחל בפיתוח אב טיפוס מוטס.