נגיד בנק ישראל, דוד קליין: אם קצב הצמיחה בעולם יואט בגלל עליית מחירי הדלק - זה יגיע גם אלינו

"כל עוד נשמרת יציבות המחירים - לא אשנה הריבית" * "את ההתנתקות יש לתקצב במסגרת הגירעון"

נגיד בנק ישראל, דוד קליין, מעריך, כי אם קצב הצמיחה בעולם יואט בגלל עליית מחירי הדלק, הדבר ישפיע גם על המשק הישראלי. בראיון ל"גלובס" אמר קליין, כי תהליך עליית מחירי הדלק נמצא בתחילתו, ואם התהליך יימשך, אי-אפשר יהיה להתחמק מהשלכותיו.

"זה לא משהו שנמצא מאחורינו. יש הערכות, שמחירי הדלק יוסיפו לעלות. לעליית מחירי הדלק עד עכשיו, שהיתה משמעותית, היתה השפעה מוגבלת על המשק הישראלי, כתוצאה מההתייעלות ותחליפי האנרגיה. אם תהליך עליית מחירי הנפט יימשך, לא נוכל להתחמק מהתופעה. זה תלוי הרבה בכלכלה העולמית. אם קצב הצמיחה בעולם יואט בגלל עליית מחירי הדלק, זה יגיע גם אלינו", אמר קליין.

לדבריו, נכון לעכשיו, עליית מחירי הדלק לא האיצה את האינפלציה בישראל. "יכול להיות שזה יקרה. כרגע, אנחנו לא רואים האצה באינפלציה, אבל אין סיבה להניח שזה יהיה המצב. צריך לעקוב אחר ההתפתחויות במחירי הדלק, ולבחון את השינויים כל חודש מחדש, ולשים לב אליהם", אמר.

עם זאת, קליין מרגיע ומבטיח, כי כל עוד הריבית הריאלית הנמוכה (שירדה מ-7% ל-2.5%) והגידול בכמות הכסף (20%), לא פוגעים ביציבות המחירים, הוא לא ישנה את הריבית, כדי לשמר את תהליך הצמיחה.

קליין דחה בתוקף את הטענות, כי הריבית גרמה למדד השלילי בספטמבר. "אין קשר בין הריבית למדד חודשי מסוים. אני לא רואה את הקשר בין מדד ספטמבר לבין הריבית. לא רק מקבלי ההחלטות, גם משקי הבית וגם היצרנים צריכים להתאים את הרגלי העבודה שלהם לאינפלציה הנמוכה.

"אני לא צריך להגיב על כל תנודה מקומית בשכר, באינפלציה או בשער החליפין. בעבר, כל המערכת התעסקה כל הזמן עם האינפלציה. כעת האינפלציה הודברה, ואין היום אינפלציה", אמר קליין.

קליין אמר, כי את ההתנתקות יש לתקצב במסגרת יעד הגירעון וגידול הוצאות הממשלה ב-1%. לדבריו, הנימוק שמדובר בהוצאה חריגה, אינו רלבנטי. יחד עם זאת אמר, כי הגילוי הנאות של שר האוצר, בנימין נתניהו, שהודיע מראש על הגדלת הגירעון בגין ההתנתקות, ראוי לציון.

עוד אמר, כי השווקים נותנים אמון במדיניות הפיסקלית של הממשלה, וכי הם מאמינים שבכוחה של הממשלה להחזיר את התקציב למסלול. עוד אמר, כי צריך לבחון מחדש את האומדנים ל-2005, על-פי הנתונים המצטברים. "יש לדעת, אם התקציב חסין מפני השינויים, כולל בהכנסות. אבל קודם חשוב שהכנסת תאשר את התקציב בקריאה ראשונה, בהתאם להחלטות הממשלה, ולאחר מכן לעשות הערכת מצב", אמר.

קליין ציין, כי אינו יודע מדוע הממונה על ההגבלים העיסקיים, דרור שטרום, ייחס לו אמירה, לפיה בנק דיסקונט היה ב-2002 בצרות. "אין לי מושג מדוע הוא אמר את מה שאמר. צריך לשאול אותו. אני לא יודע להסביר את האמירה שלו. אני התייחסתי לכלל המערכת הבנקאית, שצברה אז הרבה חובות מסופקים.

"אמרתי אז, שהבנקים לא יכולים להיות מנותקים מהסביבה הכלכלית, והרקע אז היה המיתון. לא התייחסתי לשום בנק ספציפי, אלא לכל המערכת הבנקאית, והיא באה להסביר מדוע צריך לטפל בחידוש הצמיחה. מאוחר יותר היה מי שייחס זאת דווקא לבנק מסוים. זה בכלל לא נאמר על דיסקונט", אמר קליין.

[ הרחבה במהדורה המודפסת של העיתון "גלובס" ]