ישראל ודרום אפריקה סיכמו על חתימת הסכם לשיתוף פעולה מסחרי-כלכלי עד מחצית 2005

בפגישתו עם יו"ר דה בירס, ניקי אופנהיימר, ביקש אולמרט 'סייטים צעירים' ליהלומנים ישראלים

ישראל ודרום אפריקה סיכמו על תחילת דיונים לקראת חתימה על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי-מסחרי בין המדינות, שחתימתו תושלם עד מחצית 2005.

אמש (ד') אף חתמו שר התמ"ת, אהוד אולמרט, המבקר ביבשת, וראשי הממשל בדרום אפריקה, על הסכם הדדי להגנת השקעות שהובא לאישור הנשיא, בגלל הרגישות הגבוהה בהתייחס לנושא ישראל.

אולמרט, שמבקר בדרום אפריקה בראש משלחת אנשי עסקים, אמר ל'גלובס': "ביקורי בדרום אפריקה מעורר כאן הדים עצומים, שכן הוא הביקור הראשון של שר ישראלי במדינה, מאז עלו השחורים לשלטון במדינה.

"לכן", הוסיף, "גם הודעתו היום של שר התמ"ס של דרום אפריקה, מנדיסי בונגאני מבוטו מפאלווה, כי יבוא לבקר בישראל ב-2005, היא בעלת משמעות רבה ליחסי המדינות".

אולמרט אמר עוד כי בשל השמירה הכבדה שהוצבה עליו ועל המשלחת העסקית מישראל, ומכוניות המשטרה הרבות המפרידות בינם לבין הקהל, הוא לא יכול להבחין בהפגנות נגד ישראל ונגד ביקורו, שעליהן מדווחת התקשורת העולמית.

עם זאת, אמר, "אני מודע לכך שיש לחצים של קבוצות מוסלמיות קיצוניות, אבל כל הפגישות שנקבעו עם בכירי הממשל, יתקיימו כסדרן".

בפגישתו של השר אולמרט עם שר התמ"ס הדרום אפריקהי, השתתף גם מנכ"ל נטפים, ארז מלצר, העומד בראש משלחת של 23 חברות ישראליות בתחומי אגרו טכנולוגיה, אגרו חקלאות, ביטחון ובטיחות ועוד.

בפגישה נדונו אפשרויות לשיתוף פעולה בין המדינות גם בתחומי מו"פ ועסקים קטנים, וכן נדונה אפשרות לשילובן של חברות ישראליות בתוכנית של ממשלת דרום אפריקה, לחיזוק הכלכלה השחורה במדינה, על חשבון הכלכלה הלבנה.

אולמרט אף ביקש מעמיתו הדרום אפריקני לשפר את הנגישות של חברות ישראליות לפרויקטים של חברות ממשלתיות בדרום אפריקה.

מלצר הציג בפני שר התמ"ס הדרום אפריקני את פעילות החברות המיוצגות במשלחת וציין את שיתוף הפעולה שבו הן מעוניינות. כן ציין את הפוטנציאל עבור חברות ישראליות לפעול במדינות אחרות ביבשת, ואף בחלק ממדינות המפרץ, באמצעות שת"פ עם חברות דרום אפריקניות.

אמש אף נפגש אולמרט ביוהנסבורג עם יו"ר ענקית היהלומים דה בירס, ניקי אופנהיימר, לדיון בשינויים שעובר בשנים האחרונות שוק היהלומים והרגולציה בדרום אפריקה.

אולמרט ביקש מאופנהיימר לאפשר ליהלומנים ישראלים לקבל הקצאות של 'סייטים צעירים' (הקצאות מוקטנות) בהיקפים כספיים נמוכים יחסית לאלה שנקבעו בידי דה בירס, ואופנהיימר הבטיח לבדוק כיצד ניתן לסייע.