יוזמת הבורסה הפאן-אירופית צוברת תאוצה

מדריד ומילנו מעוניינות להצטרף לברית לונדון-פרנקפורט, וגם פאריז מיתנה את התנגדותה

היוזמה להקמת בורסה פאן-אירופית למניות מובחרות (בלו צ'יפ) קיבלה אתמול (ד') דחיפה נוספת, כאשר בורסות מדריד ומילאנו מסרו כי הן מעוניינות להצטרף לברית המתוכננת בין בורסות לונדון ופרנקפורט.

נראה שגם צרפת ממתנת את התנגדותה להסכם האנגלי-גרמני, ובשבוע הבא היא תארח כינוס של מנהלי הבורסות האירופיות המובילות. הצדדים ינסו להגיע לפריצת דרך באשר למבנה המתוכנן של הבורסה הכלל-אירופית.

הכינוס יהיה הראשון מסוגו מאז החלו בורסות לונדון ופרנקפורט לגלגל תוכניות למערכת מסחר משותפת במניות המובילות בבריטניה ובגרמניה. פרטים על הכינוס אמורים להתפרסם היום ע"י החברה המנהלת את השווקים הפיננסיים בפאריס. ככל הנראה יימסר שהתוכניות הצרפתיות להקמת ברית נגדית של בורסות, התמוטטו.

על הבורסות באירופה מופעל לחץ כדי שיתאחדו עקב איחוד המטבע האירופי, והגברת התחרות מבפנים ומבחוץ. הבורסה בניו יורק ובורסת נאסדא"ק עשו לאחרונה מאמצים ניכרים כדי לשכנע חברות אירופיות להירשם בארה"ב.

הבורסה של מדריד הודיעה אתמול כי היא מתכוונת להצטרף לברית האנגלית-גרמנית, והיתה בכך לבורסה האירופית הראשונה שמסרה רשמית על כוונה כזו. הבורסה האיטלקית אותתה על כך שהיא מתכוונת ללכת בעיקבות מדריד, וגם הבורסה של אמסטרדם גילתה עניין בהצטרפות.

התפתחויות אלה מותירות את פאריז, השלישית בגודלה באירופה בשווי הון המניות הנסחרות בה, במצב בו היא הבורסה האירופית הגדולה היחידה שעדיין לא הודיעה מה עמדתה בעניין זה. בורסה זו לא שותפה במגעים הראשוניים בין לונדון ופרנקפורט, וזעמה על כך.

בשבוע שעבר נערכו בלונדון שיחות במטרה להתגבר על התנגדויותיה של צרפת למבנה המוצע לבורסה המשותפת. אחת הדרישות העיקריות של צרפת היא שתזכה למעמד של שותפה שווה, כמו לונדון ופרנקפורט.

סטפנו פרדה, יו"ר הבורסה האיטלקית, אמר כי השוק האיטלקי מעוניין להצטרף לברית "בתנאי שתוקם ועדת פרוייקטים משותפת שתאפשר לכל הצדדים, קטנים וגדולים, לארגן ולנהל ביחד את תהליך יצירת השוק האירופי". פקידים במדריד אמרו כי המו"מ המפורט על כניסתה לברית יצטרך להמתין לתשובות בורסות אחרות באירופה על הצעות הברית.