היועמ"ש מזוז: התרבות השלטונית והציבורית בישראל הפכה חסרת בושה ועכבות יותר מאי פעם

היועמ"ש, בכנס שדרות: "הטיפול המשפטי בצחי הנגבי בפרשת המינויים הפסולים מהווה איתות ברור לפוליטיקאים בדבר תום עידן הסלחנות בתחום זה"

"התרבות השלטונית והציבורית בישראל הפכה חסרת בושה ועכבות יותר מאי פעם". כך אמר היום (ג') היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בכנס שדרות.

לדבריו, הגם שלמשפט בכלל, ולמשפט הפלילי בפרט, תפקיד חיוני בחברה, אין לראות בו את חזות הכל ואין להטיל לפתחו את המעמסה והאחריות הבלעדיים על תחלואי החברה.

מאבק משולב

מזוז דיבר על השחיתות השלטונית, ופרס את משנתו לפיה יש להילחם בשחיתות השלטונית במאמץ משולב, ולא רק בכלים משפטיים. לדברי מזוז, "כמעט מדי יום אפשר להיתקל בסימן אזהרה כזה או אחר, המאותת על הֵיחלשות נמשכת במערכת החיסונית של התרבות השלטונית בישראל. התעלמות מסימנים אלה עלולה להוביל אותנו להידרדרות מהירה וכואבת במדרון, לעבר תרבות של מדינת עולם שלישי".

לדבריו, התפתח הרגל לא בריא להטיל את כל בעיותיה של החברה הישראלית לפתחה של המערכת המשפטית. לדעתו, המערכת המשפטית אכן מהווה את חוד החנית במאבק על שימור דמותה של המדינה כמדינת חוק, אולם מצב דברים זה טומן בחובו גם תוצאות קשות בהיבטים שונים: מבחינת הציפייה המופרזת מהמערכת המשפטית לתקן את כל חוליי החברה; מבחינת העומס התיפקודי המוטל לפתחה; ומבחינת הפסיביות המשתלטת על המערכות האחרות של החברה האזרחית בישראל.

מזוז אמר, כי גם לדין משמעתי, לחינוך, לאתיקה, לתקשורת ולפוליטיקה תפקיד חשוב בעיצוב דמותה של החברה והציבוריות הישראלית, גם בתחום המאבק בשחיתות. לדעתו, יש למצוא איזון ומינון נכונים בין כל הרכיבים האמורים, שלכל אחד מהם מסור תפקיד חיוני.

לא להסתפק בהעמדה לדין

לדבריו, חקירה והעמדה לדין של עברייני שחיתות, כשהם מתגלים, היא בגדר מובן מאליו. עם זאת, נדרשים צעדים נוספים מעבר ובנוסף לאלה השגרתיים, כדי לבער את התופעה. אין להסתפק בטיפול שטחי בתסמיני הבעיה, אלא יש לנסות ולרפאה על-ידי התמודדות עם שורשי הבעיה.

בהתאם לכך, אמר, הוא גורס כי הטיפול בתופעות שחיתות אינו יכול להתמצות אך ורק בהעמדה לדין פלילי של המעורבים בעבירה. בנוסף לטיפול התביעתי הרגיל, יש לבדוק מהן הפרצות בחוק, או במנגנוני הבקרה והפיקוח, המאפשרים או אף מעודדים תופעות כאלה, ומהי "הביצה" שהיא בית הגידול של התופעה.

מעבר לכך, אמר מזוז, יש לחתור לכך שפעולות מסוימות הנעשות היום בישראל בריש גלי ייתפסו בציבוריות הישראלית ועל-ידי נבחרי הציבור כ"מעשה שלא ייעשה", גם אם אינן בגדר עבירה. כך, יש לפעול לצמצום בירוקרטיות שרירותיות ומיותרות, שהן קרקע פורה להתפתחות של שחיתות שלטונית.

איתות ברור

בהתייחסו לפרשת המינויים הפוליטיים של השר לביטחון פנים היוצא, צחי הנגבי, אמר מזוז, כי מדובר בחשד לניצול משאבים ציבוריים לקידום אינטרסים אישיים-פוליטיים. מזוז ציין, כי במקרה של הנגבי ננקט לראשונה הליך של חקירה פלילית בתחום המינויים הפסולים. מזוז: "הפתיחה בחקירה הפעם, הנובעת מחומרת התופעה והיקפה, מהווה גם איתות ברור לכל הנוגעים בדבר, בדבר תום עידן הסלחנות בתחום זה ונחישות המערכת להיאבק בתופעה. לחקירה יש כמובן גם אפקט מצנן ומרסן כלפי נושאי משרה אחרים, אשר ישקלו מחדש את צעדיהם".

מזוז הוסיף, כי גם הנגבי וגם מנכ"ל המשרד, הועמדו בפני מצב של נטילת אחריות אישית בטרם נקיטת אמצעים משפטיים, והוא רואה בכך מהלך לקידום תרבות של נטילת אחריות אישית ע"י אנשי ציבור.

חסימת צינור החמצן

בהתייחסו להנחייתו האחרונה, בדבר איסור קשרים בין שרים לבין חברי מרכז, אמר מזוז, כי ההנחיה נועדה לחסום תופעות של ניצול כוח פוליטי של חברי מרכז וגופים דומים אחרים לקידום צרכים אישיים או עסקיים, וכן למניעת תופעת הספסור בכוח השפעה, היינו: תופעה של חברי מרכז שהפעילו השפעתם על נבחרי ציבור, תמורת תשלום מבעלי האינטרסים.

לדברי מזוז, "מדובר בתופעה של ממש, ולא במקרה פרטני חריג כזה או אחר. בחרתי לטפל בנושא באופן שנראה לי האפקטיבי ביותר - על-ידי חסימת 'צינור החמצן' של התופעה, היינו, הגבלת הנגישות של חברי גוף בוחר לנבחרים".

מזוז אמר, כי לא ניתן להצליח במשימה כזו ללא "רוח גבית", או ללא יצירת אווירה ציבורית מגנה של תופעות השחיתות השונות. "אווירה ציבורית ברורה של דה-לגיטימציה תקשה על קיומה והתפתחותה של השחיתות, ותחזיר את התופעה למקום הראוי לה, מקִדמת הבמה לשוליים האפלות והעברייניות של החברה", אמר היועמ"ש.

תגובות בכנסת

"דבריו של מזוז עושים דה-ז'ה-וו לעדנה ארבל, שהובילה קו תקיף נגד שחיתות שלטונית וספגה בשל כך שלא בצדק, חיצי ביקורת רבים". כך אומר חה"כ אופיר פינס, בתגובה לדבריו של מזוז על התרבות השלטונית. לדברי פינס, יש לברך על התעשתותו של מזוז ולקוות שיעמוד מעתה כסכר פני התדרדרותה של מדינת ישראל במדרון השחיתות החלקלק".

יו"ר יח"ד, יוסי ביילין, אמר כי צריך להיענות לקריאת האס או אס של מזוז. לדבריו, "אסור שאנשים שתפקידם הוא להוות מופת לציבור, כמו יו"ר הכנסת, יזלזלו במאמצים שמזוז מוביל ויכשילו בכך את הגל העכור השוטף לאחרונה את הפוליטיקה והחברה הישראלית. קריאתו של מזוז היתה למעשה קריאת אס או אס, וכל מי שהמדינה יקרה לו, צריך לסייע לו בכך".