בג"ץ דחה את העתירות נגד מינוי שנדר לפרקליט המדינה

ברק: לא נפל כל פגם בהחלטה נכון למועד גיבושה והיא איננה לא-סבירה באופן קיצוני

שתי העתירות נגד מינויו של ערן שנדר לתפקיד פרקליט המדינה נדחו היום (ד') על ידי בג"ץ. את פסק הדין כתב השופט אהרן ברק, בהסכמת השופטים אסתר חיות ויהונתן עדיאל.

העתירה הראשונה היא של דן רוזן, אשר נגדו ונגד בת-זוגו, מפקדת תחנת המשטרה בנהריה, נפתחה חקירה של המחלקה לחקירות שוטרים, בנוגע לחשדות כי השניים קיבלו במירמה כספים מאדם שסבל ממחלת נפש.

בעת החקירה פנה רוזן לשנדר, שעמד בראש המחלקה לחקירות שוטרים, בטענה כי אופן החקירה נגדם על ידי חוקרי המחלקה נעשה תוך ביצוען של עבירות פליליות. רוזן העלה טענות של חיפושים שלא כחוק, הצגת מידע שקרי בעת בקשה להארכת מעצר, קבלת איומים נגדו ונגד עדים.

שנדר הודיע, כי אינו יכול להתייחס לטענותיו, לאור קיומה של החקירה המתנהלת נגדו. לפיכך פנה ליועץ המשפטי לממשלה, וזה הודיע כי לאחר בירור הטענות הגיע למסקנה שאין מקום להתערבותו.

בסופו של דבר המליץ שנדר בפני פרקליטות מחוז צפון על העמדת השניים לדין באשמה של קבלת דבר במירמה, מירמה והפרת אמונים ועוד. בית המשפט המחוזי בחיפה זיכה אותם מכל האישומים, תוך כדי הערה "למרבה הצער נראה כי חוקרי מח"ש סונוורו מההזדמנות לחקור תלונה נגד קצינה בכירה, כי אחרת קשה להסביר כיצד התעלמו מעובדות פשוטות וברורות".

בהמשך, ב-25 ביולי השנה, הגיש תלונה למשטרה ביחס להתנהלותו של שנדר במסגרת המשפט שהתנהל כנגדם.

רוזן טען בעתירה לבג"ץ, כי המלצות הוועדה למנות את שנדר לפרקליט המדינה נעשו בלא תשתית עובדתית מלאה, שכן לא התייחסו לתלונה שהגיש נגד שנדר. עוד טען, כי ההחלטה לוקה בחוסר סבירות קיצוני.

השופט ברק קובע, כי התלונה שהגיש במשטרה נגד שנדר היתה ימים מספר לאחר שהוועדה כבר גיבשה סופית את המלצתה. במועד שבו הוא הגיש את תלונתו למשטרה נגד שנדר, כבר הכין שר המשפטים הצעת החלטה לממשלה, המבוססת על המלצת הוועדה, לפיה יש למנות את שנדר לפרקליט המדינה. לפיכך, לא נפל כל פגם בהחלטה נכון למועד גיבושה.

עוד דחה ברק את הטענה, לפיה ההחלטה איננה לא-סבירה באופן קיצוני.

בקשר לעתירה השנייה, בה ביקשו שלושה אזרחים לא להעביר את ממצאי חקירת המשטרה נגדם לידי הפרקליטות, מאחר שבשעת היותם שוטרים נחקרו על ידי המחלקה לחקירת שוטרים, קובע פסק הדין, כי אמנם ההמלצות לגבי אחד מהם הועברו ליועץ המשפטי, ולגבי השניים האחרים יועברו ההמלצות לאחר סיום החקירה גם הן ליועץ המשפטי. (בג"ץ 7177/04).