ברק חוזר: מתמודד על ראשות העבודה ומעריך שהבחירות יתקיימו בתוך כשנה

מודה בטעויות בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה; מבטיח: תוכנית חירום להשלמת הגדר

כעת זה רשמי: ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, חוזר לפוליטיקה. היום (ה') בבוקר, ארבע שנים אחרי שהובס ע"י אריאל שרון בבחירות על ראשות הממשלה, הוא הכריז באופן רשמי במסיבת עתונאים מיוחדת על שובו לחיים הפוליטיים.

בתשובה לשאלת "גלובס" האם לדעתו אין מקום להנהיג בישראל נורמה לזו המקובלת במדינות מערביות, לפיה מתמודד שמפסיד בבחירות, פורש מהפוליטיקה, השיב ברק: "בבחירות ישירות זה לא מקרי שמועמד שמפסיד לא חוזר להתמודד. אולם, הדבר אינו נכון בשיטת הבחירות הנוכחית בישראל וגם לא זו שקדמה לה. וזה בטח לא מצביע כלום לגבי. גם אם לא אבחר ליו"ר האופוזיציה, אמשיך להיות פעיל פוליטי במפלגה ולהיות חבר כנסת".

בשיחה עם העיתונאים, ציין ברק, כי בקדנציה הראשונה שלו כראש ממשלה נעשו דברים רבים שהוא גאה בהם, אך הוא הודה, כי גם נעשו לא מעט טעויות. ברק ניסה לשכנע, כי הוא למד משגיאותיו והפיק לקחים. "צ'רצ'יל אמר: למדתי מהשגיאות שלי והפקתי לקחים".

ברק, שהודיע הבוקר על חזרתו לזירה הפוליטית גם ליו"ר המפלגה, ח"כ שמעון פרס, ציין, כי הוא ער לעבודה הקשה הכרוכה במירוץ, הן לראשות העבודה והן לראשות הממשלה: "אני פועל מתוך תחושת אחריות כלפי המדינה וכלפי המפלגה שהיתה הבית הפוליטי שלי. מדינת ישראל מתקרבת לצומת דרכים מר כזית וחשובה, לא רק בנושא ההתנתקות אלא גם בנושא הכלכלי, ביטחוני, חברתי ושלטון החוק".

ברק, שהעריך כי במאי-יוני או לכל המאוחר נובמבר 2005 יתקיימו בחירות כלליות לכנסת, אמר, כי אין זה בלתי אפשרי שהבחירות יתקיימו לפני שתוכנית ההתנתקות תצא לפועל. "נדרשת היערכות בתוך מפלגת העבודה, כדי שתהיה אופוזיציה עם מוכנות פוליטית, אשר תתמודד עם התזות של הליכוד ולהעמיד עצמה לשיפוט הבוחר בהצלחה ולחזור ולהנהיג את המדינה. התארגנות זו מצריכה קיום בחירות מוקדמות לראשות המפלגה. בחירות שצריכות להתקיים על פני מגרש משחקים ישר ועם תנאים שיאפשרו מפקד רחב". ברק מתח ביקורת על דבריו של ראש לשכתו לשעבר של אריאל שרון, עו"ד דב וייסגלס, שתוכנית ההתנתקות תביא, למעשה, להקפאת התהליך המדיני ומפת הדרכים: "הסכנה האמיתית שאורבת לישראל בהמשך היא האשליה של וייסגלס, לפיה ניתן להשיג פסק זמן של שנים. הסכנה האמיתית היא שישראל תגיע למצב של דרום אפריקה, לפיה אדם אחד שווה קול אחד".

ברק הציע שמפלגת העבודה תכונן גשר ברזל ולא רק רשת ביטחון לביצוע תוכנית ההתנתקות, בתמורה לקביעת מועד לבחירות הכלליות לאחר ההתנתקות. "אם שרון לא יהיה מוכן לזה, נצטרך להציב את תוכניתנו האלטרנטיבית במלואה ולפעול לבחירות".

הוא הבהיר, כי לדעתו, התוכנית הנכונה ביותר לישראל היא היפרדות חד-צדדית מלאה - שתי מדינות לשני עמים. "אנחנו פה והם שם. צריך לקיים תוכנית חירום להשלמת הגדר שתכלול בתחומיה 80%-70% מהמתיישבים ביו"ש וכמעט ללא פלשתינים. עיכוב בדרך אל ההכרה הזו יקבור מאות אנשים".

בתחום הכלכלי-חברתי, אמר ברק, כי הוא בעד כלכלת רווחה, כלכלה שמדגישה את הסולידריות הפנימית שמושיטה יד לחלשים ביותר: סיוע לקשישים סיעודיים, לנכים ולחד הוריות. זאת תוך כדי לעמוד על כך שמי שיכול לצאת לעבוד יעבוד. "אני מאמין בכלכלת שוק באמצעות דו שיח משולש: עובדים, מעסיקים וממשלה, ולא בדרך של שבירת רגליים".

בקר הוסיף, כי החינוך הוא הנושא העיקרי וישראל חייבת לשנות את התוצאות מהיסוד על מנת להשיג מערכת חינוך מודרנית לטובת הדור הבא.