פלאפון: גידול ברווח ובהכנסות למרות שחיקה בהכנסה הממוצעת ממנוי

הרוויחה 90.6 מיליון שקל על הכנסות של 1.15 מיליארד ש' * ברבעון השלישי הצטרפו 39 אלף לקוחות חדשים * יעקב גלברד, מנכ"ל החברה: "שירותי הדור השלישי יהפכו לפופולריים כבר ב-2005"

פלאפון ממשיכה להשתפר. החברה רשמה ברבעון השלישי של השנה שיפור ניכר בכל הפרמטרים העסקיים והפיננסיים שלה, בהמשך למגמה שמאפיינת אותה בשנה האחרונה.

ברבעון השלישי הרוויחה פלאפון 90.6 מיליון שקל על הכנסות של 1.15 מיליארד שקל, ורווח תפעולי של 159.4 מיליון שקל. זאת לעומת רווח נקי של 66 מיליון שקל על הכנסות של 1.1 מיליארד שקל ורווח תפעולי של 115.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ורווח נקי של 75.2 מיליון שקל על הכנסות של 1.1 מיליארד שקל ורווח תפעולי של 145.7 מיליון שקל ברבעון הקודם.

ה-EBITDA של פלאפון ברבעון השלישי עמד על 303 מיליון שקל - 26% מהכנסותיה, לעומת 299 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, מציגה פלאפון שיפור מרשים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, כשגולת הכותרת היא רווח נקי של 232.1 מיליון שקל, לעומת הפסד של 12 מיליון שקל בתשעת הרבעונים הראשונים של 2003. ההכנסות צמחו בכ-10.3% ל-3.3 מיליארד שקל, והרווח התפעולי עלה פי 4 ל-438 מיליון שקל.

בסיכום תקופה זו רשם גם ה-EBITDA שיפור ניכר, והסתכם ב-889 מיליון שקל, לעומת 713 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

מיתוג מחדש

יעקב גלברד, מנכ"ל פלאפון, מסכם היום את הרבעון השלישי בסיפוק רב. "תוצאות הרבעון, ובראשן הגידול המתמשך ברווחיות, ממצבות את פלאפון כחברה מובילה הנמצאת בתנופה מתמדת בזכות אסטרטגיה עסקית ברורה. אנו צופים, כי פעולות ההחדרה של הדור השלישי יתרמו להמשך מגמת ההצלחה של המיתוג מחדש של פלאפון".

ברבעון הגיעה גם לשיאה פעילות המיתוג מחדש של החברה, שכללה החלפת הלוגו וקמפיין רחב. "פעולת המיתוג הביאה לשיפור בתדמית החברה אצל לקוחותיה וגידול בשביעות הרצון של הלקוחות משירותיה", אומר גלברד.

ברבעון השלישי הצטרפו לפלאפון 39 אלף לקוחות פעילים חדשים נטו, כך שלחברה 2.1 מיליון מנויים פעילים.

* שוק הסלולר נמצא ברוויה. איך פלאפון מתמודדת עם מצב השוק?

"השוק אכן רווי מבחינת הלקוחות, אבל הוא נמצא בתהליך התפתחות, בעיקר בתחום איכות ומגוון השירותים. המימוש של דור הביניים עם עולם שלם של אפליקציות והכניסה של הדור השלישי יהיו מנועי הצמיחה לעתיד".

* כיצד מתקדמת החדרת הדור השלישי לרשת?

"הכניסה של הדור השלישי מתנהלת כרגע בעצלתיים. זאת משום שאנחנו עדיין מצויים בתהליך פריסת התשתיות, כשעיקר הפריסה תושלם עד סוף השנה, והיתר ברבעון הראשון של שנת 2005.

לכן, כל זמן שהרשת איננה פרוסה במלואה, אנחנו לא יוצאים בשיווק אגרסיבי של השירות ושל ציוד הקצה. התחלנו בהשקה מתונה יחסית של הרשת".

* מתי תאיצו את השקת הרשת?

"להערכתי, בחודשים הקרובים נשלים את פריסת הרשת ואז נהיה עדים לפעילות שיווקית מוגברת להעצמת הליך ההחדרה של שירותי הדור השלישי, שיתבססו בעיקר על היישומים העסקיים מחד, ועל הורדת קבצי מדיה למכשירים הפרטיים, מאידך".

יעד שאפתני

* מדובר במכשירים לא זולים. עד כמה אתה סבור שזה יתפוס בשוק?

"הישראלים הם חובבים מושבעים של טכנולוגיה. כבר היום, 7% מהכנסות פלאפון מגיעות משירותים נלווים, מעבר לשירותי voice. מחצית מההכנסות הללו מגיעות משירותי SMS, והיתר משירותי אנימציות, הורדות, משחקים וגלישה סלולרית. לפני שנתיים זה היה 0%, כך שמדובר בכניסה עצומה של שירותי התוכן וההכנסות הנגזרות מהם.

"לאור כל זאת, אנחנו מניחים ששירותי הדור השלישי יהפכו להיות פופולריים מאוד כבר ב-2005".

גלברד לא מוכן לחשוף את היעדים שהציבו בפלאפון לדור השלישי. עם זאת, בתחילת ספטמבר, בעת ההשקה הרשמית של הרשת, אמר גלברד כי ב-2005 צפויה החברה לרשום הכנסות של 20 מיליון שקל בלבד משירותי הדור השלישי.

אולם בתוך שלוש שנים צפוי מחזור ההכנסות של החברה להגיע ל-200 מיליון שקל בשנה. כאמור, היום הוא זהיר יותר, ואינו מוכן למסור תחזיות ספציפיות לשנים הקרובות.

באירוע ההשקה הודיעה החברה כי היא הזמינה כבר 100 אלף מכשירים התומכים בה, אותם היא מתכוונת למכור עד סוף 2005. מדובר על יעד שאפתני בהתחשב בכך שעלות המכשיר גבוהה ומגיעה ל-119 שקל לחודש (94 שקל לאחר ניכוי של 25 שקל המתקבלים בזיכוי על שימוש בנתונים) ל-36 חודשים. כלומר, מחיר מכשיר 740 Samsung מגיע ל-4,284 שקל. עלות רכישת המכשיר כוללת שימוש בנפח נתונים.

הרשת שפלאפון השיקה היום נפרשה על ידי נורטל בעלות של 45 מיליון דולר. היא מבוססת על רשת ה-1X שעלות פרישתה עמדה על 150 מיליון דולר, כך שסך הכל השקיעה פלאפון בהקמת תשתית הדור השלישי 200 מיליון דולר.

שחיקה בהכנסות ממנוי

אחת ההצלחות הבולטות של פלאפון היא בהחדרת המותג אסקייפ, שזוכה למיצוב גבוה מאוד בקרב בני נוער, קהל המטרה של המותג. גלברד מדווח שברבעון השלישי קצב המצטרפים החדשים עומד על 12 אלף מנויים בחודש, כשנכון לסוף הרבעון לחברה 300 אלף מנויים במותג אסקייפ. לדבריו, מדובר במנויים שמניבים הכנסות גבוהות באופן מהותי מההכנסה הממוצעת (ARPU) ללקוח רגיל, אך הוא אינו מוכן לנקוב במספרים.

נושא ה-ARPU הוא גם הפרמטר השלילי היחיד בדו"חות פלאפון. גם ברבעון השלישי המשיכה החברה במגמת הירידה בהכנסה הממוצעת למנוי, וזו עמדה על 155 שקל, לעומת 157 שקל ברבעון השני ו-165 שקל ברבעון המקביל אשתקד.

* מדוע נמשך תהליך השחיקה בהכנסות ממנוי?

"הירידה ב-ARPU נובעת מהתהליכים שביצעה החברה להגדלת השקיפות מול הלקוחות. זו ירידה מחושבת ומתוכננת, כדי לתת אפשרות ללקוחות לעבור למסלולים זולים יותר מבחינתם. זו האסטרטגיה השיווקית המרכזית שלנו, והעלות שלה היא הירידה בהכנסה ללקוח".

* צפויה ירידה משמעותית נוספת?

"אני לא יכול למסור מספרים. האסטרטגיה שלנו מאוד ברורה בנושא, ומעבר לכך לא אוכל להוסיף".

מצד שני, בכמות הדקות הממוצעת ללקוח (MOU) רשמה פלאפון שיפור נוסף ל-334 דקות ללקוח, לעומת 332 דקות ברבעון הקודם ו-330 דקות ברבעון המקביל. לדברי גלברד, אחד הגורמים לכך הוא המותג אסקייפ, שמאופיין במספר דקות גבוה יותר לכל לקוח.

הנושא החם ביתר בתחום הסלולר הוא נושא דמי הקישוריות. כזכור, שר התקשורת אהוד אולמרט, הכריז לפני מספר חודשים על כוונתו להפחית במידה ניכרת את דמי הקישוריות (התשלום שמשלמים הלקוחות על שיחה מרשת אחת לרשת אחרת) - מה שעלול להביא לפגיעה משמעותית בחברות הסלולר.

מקווה שאולמרט יאזן

בימים אלו מתקיים שימוע במשרד התקשורת לחברות, שמנסות בכל כוחן לעצור את המהלך או לפחות למתן את הפגיעה. ראשי החברות התבטאו בחריפות כנגד ההחלטה, אולם כעת, על רקע השימוע, גלברד נזהר מאוד בלשונו.

"הנושא נמצא כעת בבחינה של משרד התקשורת תוך דיאלוג שיצר המשרד עם החברות הסלולריות. אני מניח, שבימים הקרובים יגובשו המלצות המשרד, ואז נוכל להתייחס אליהן.

"היה ולא תשונה החלטת השר, הפגיעה תהיה קשה מאוד בחברות, אבל אני מניח שלאחר השימוע המשרד יקבל החלטה שתהיה מאוזנת יותר מההמלצה המקורית שהוצגה לנו".