הכנסת צפויה לאשר הצעת חוק ממשלתית להסדרת עיסוק יועצי המס תחת שר האוצר

המדובר בקריאה ראשונה * החוק יחליף את ההסדר הקיים במסגרת פקודת מס הכנסה, ובפועל מבסס הסדרת העיסוק

הכנסת אמורה לאשר השבוע בקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית להסדרת עיסוקם של יועצי המס. החוק יחליף את ההסדר הקיים במסגרת פקודת מס הכנסה, ובפועל מבסס את הסדרת העיסוק בייצוג נישומים, מבוטחי הביטוח הלאומי וחייבי מס לפני רשויות המסים במודל דומה לפיקוח על רואי החשבון, אך לא תחת שר המשפטים אלא תחת שר האוצר.

על פי ההצעה, במקום נציב מס הכנסה, המשגיח כעת על יועצי המס, תבוא מועצה בראשות עובד האוצר במינוי השר. ההרכב יכלול את מנכ"לי האוצר (או מנהל רשות המסים) והביטוח הלאומי; נציג שר המשפטים; וכן נציג ציבור ו-3 מייצגים בענייני מס במינוי שר האוצר ללא ניגודי עניינים בעיסוקיהם. העיסוק והייצוג של יועצי המס יהיה מותר רק למי שנרשמו בפנקס היועצים הממשלתי.

החוק קובע תנאי כשירות לרישום ביניהם לימודים במוסד מוכר, התמחות אצל מאמן מורשה ובחינות שערכה המועצה. בפנקס יוכלו להירשם גם עובדי רשות המסים אחרי 10 שנות עבודה לפחות ובתנאי שעברו הכשרה מקצועית בתוכן והיקף שאינם נופלים מהנדרש מיועץ מס.

מאמן מתמחים יוכל להיות רואה חשבון ומייצג בענייני מס בעלי ותק מינימלי של 5 שנים או מפקח ברשות המסים.

חברה או שותפות העוסקות בייצוג מס יהיו מורשים לפי החוק אם כל השותפים או חברי החברה הם מייצגים מורשים בענייני מס. מייצג לא יהיה רשאי לעבוד ביותר מחברה או שותפות אחת. החוק קובע כללי אתיקה, משמעת ושיפוט משמעתי לפני ועדה בראשות עורך-דין, וגם עונשים החל מהתראה דרך קנס עד 20 אלף שקל וכלה בהשעיה עד 10 שנים ומחיקה מפנקס היועצים. הדיון בהצעת החוק הממשלתית יתקיים בוועדת חוקה חוק ומשפט.

עוד בחקיקה:

בשבוע החולף נתקבלו מספר הצעות שהדיון בהן ימשך. החלפת קופת חולים תתאפשר ב-4 מועדים בשנה במקום 2 מועדים, בתיקון בחוק ביטוח בריאות ממלכתי שהציג ח"כ יגאל יאסינוב (שינוי). משרד הבריאות הודיע על כוונתו לבטל את הסייג בחוק המחייב המתנה של שנה אחת לפני מעבר לקופה אחרת.

גישה נוחה לנכים תהיה בגדר חובה שתוסדר בכל בניין ציבורי, אחרת ישלם המוסד קנס עד 120 אלף שקל (משרדי ממשלה ועיריות עד 67 אלף שקל). ועדת העבודה והרווחה קבעה את העבירה בתיקון חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שייכנס לתוקף בעוד
5 שנים. נדחתה בקשת הממשלה לפטור מחובת הנגישות מבנים שהוקמו לפני 1972.

זיוף ספרי תורה ומגילות כעבירה פלילית נוסף לחוק למניעת הונאה בתפילין ובמזוזות שאושר לקריאה ראשונה בוועדת הפנים לפני הצעת ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עקב הצפת השוק בספרי תורה זולים על קלף לא טבעי או שלא נכתבו בידי סופר סת"ם.

הגדלת ההיטל על עובדים זרים מ-8% בהדרגה עד 35%, שהוקפאה בחוק ההסדרים ל-2004 לא תופשר בהחלטת יו"ר ועדת המשנה למסים ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) שתאושר השבוע במליאת הכנסת. רצאבי אישר להפשרה רק את הפטור מהיטל לזרים שהם מומחים, ספורטאים וכתבי חוץ ששכרם לפחות כפליים מהשכר הממוצע.

חוזה קדם-נישואין למניעת סחיטות בגירושין וסרבנות גט יוצע לזוגות העומדים להינשא בהמלצת הוועדה לקידום מעמד האישה בראשות ח"כ אתי לבני (שינוי) בדלפקים של לשכת עורכי הדין ליד כל רושם נישואין, לאחר שיובא לידיעת הרבנים הראשיים.