משרד התשתיות הגיש כתב אישום נגד בז"ן באשמת מכירת סולר במחיר מעל החוק

הפרשה נחשפה ב"גלובס" לפני כשנה וחצי * ההחלטה על כתב - לאחר שבז"ן התנגדה לשימוע

משרד התשתיות נקט הגיש בסוף השבוע כתב אישום נגד חברת בתי הזיקוק ונגד מנכ"ל החברה, ישר בן מרדכי. זאת, בחשד למכירת סולר דל גופרית לחברות הדלק במחיר העולה על פי המותר בחוק.

הפרשה נחשפה ב"גלובס" לפני כשנה וחצי, ועוררה סערה במשק האנרגיה. בכירים בחברה, ביניהם המנכ"ל, נחקרו בנושא על ידי אנשי משרד התשתיות, במסגרת סמכויות החקירה המוקנות למשרד התשתיות במקרים כאלה.

על פי העובדות המפורטות בכתב האישום, מכרה החברה, החל משנת 2000, סולר דל גופרית במחיר גבוה מן המחיר המירבי שבו הותר לה למכור סולר לתחבורה.

באותה תקופה נמכר למרבית המשק סולר תחבורה עם ריכוז גופרית גבוה (0.035% גופרית). סולר זה נמכר במחיר המותר, אולם למבקשים להשתמש בסולר דל גופרית (0.015%- 0.005%), ובהם חלק מחברות האוטובוסים - נמכר סולר זה במחיר גבוה מן המותר. זאת, על אף שמשרד התשתיות הבהיר לחברה כי לפי החוק עליה למכור את הסולר דל הגופרית במחיר זהה למחיר סולר התחבורה הרגיל.

לחברת בתי זיקוק לנפט הוצע לקיים שימוע בפני היועץ המשפטי של משרד התשתיות, טרם הגשת כתב האישום, אולם ראשי בתי הזיקוק הודיעו כי הם אינם מעוניינים בשימוע. בעקבות כך הוחלט על הגשת כתב אישום.

מחברת בתי הזיקוק נמסר בתגובה, כי "כתב האישום טרם התקבל בחברה והיא אינה יכולה להתייחס אליו. לגופו של עניין, החברה איתנה בדעתה כי הסולר דל הגופרית הינו מוצר שונה מהותית מהסולר הרגיל וממילא לא היה מחירו נתון בפיקוח במועדים הנוגעים לכתב האישום. יודגש, כי סולר ירוק זה יוצר ושווק בעידודו של המשרד לאיכות הסביבה, כאשר איכות הסולר ומחירו היו ידועים כל אותה עת למשרד התשתיות. מאז הוכנס המוצר לפיקוח הוא נמכר במחיר שנקבע לו.

"החברה ויתרה על זכות השימוע עקב בטחונה המלא בצדקת טענותיה. מיותר לחזור ולציין, כי החברה מקפידה כי על ביצוע כל הוראות החוק החלים עליה ובכלל זה הוראות הפיקוח על המחירים".