מנכ"ל מעלות: סבירות גבוהה שבעלי האג"ח של קאר אנד גו יקבלו את רוב כספם חזרה

לקאר אנד גו התחייבויות של 43 מיליון שקל למוסדיים בגין שתי סדרות אג"ח שהנפיקה בשנה וחצי האחרונות * חשש בענף הליסינג מקשיי גיוס הון בעקבות הפרשה

מנכ"ל חברת הדירוג מעלות, דורית סלינגר, העריכה היום כי בעלי האג"ח של חברת הליסינג קאר אנד גו, שקרסה בסוף השבוע שעבר "יקבלו בסבירות גבוהה את רוב כספם. להערכת מעלות, אין פגיעה בתיק הנכסים של החברה, שהיה משועבד לאג"ח".

קאר אנד גו, שמשתייכת לקבוצת ספלנדיד שבשליטת יצחק מן, גייסה בשתי הנפקות, באוגוסט 2003 וביולי 2004, מסגרות אשראי בהיקף של כ-80 מיליון שקל מגופים מוסדיים בשוק ההון. יתרת החוב לבעלי האג"ח עומדת כיום על כמחצית סכום מסגרת הגיוס - 43 מיליון שקל - מאחר וחלק מהמסגרת טרם נוצלה על ידי החברה.

זלינגר מסרה כי כנגד יתרת החוב לבעלי האג"ח, קיימים כיום הביטחונות הבאים: 200 רכבים המוחכרים בליסינג תפעולי (מול יתרת חוב של כ-13 מיליון שקל באג"ח מסדרה א` שהונפקו אשתקד) וכ-300 רכבים המוחכרים בליסינג מימוני (מול יתרת חוב של כ-30 מיליון שקל באג"ח מסדרה ב` שהונפקו השנה).

לדברי סלינגר, "מאחר ואין פגיעה בנכסים התפעוליים והחייבים משלמים את חובם בגין עסקאות הליסינג כסדרו, ובהנחה שהכספים שהם משלמים יגיעו לחשבון החברה המנפיקה במלואם, לא צפויה פגיעה בהמשך התשלומים לבעלי האג"ח".

לגבי החוב שלא שולם לבעלי האג"ח מסדרה ב`, בגין חודש נובמבר, מסרה סלינגר כי כריות הביטחון בעסקה יוכלו, להערכתה, לכסות את יתרת החוב שבפיגור.

בסוף השבוע שעבר מינה בית המשפט המחוזי בתל אביב, לבקשת משרד רואי החשבון בריטמן-אלמגור (ששימש כנאמן למחזיקי האג"ח משתי הסדרות) את עו"ד אביב פריצקי כמפרק זמני של חברת נסיעות ספלנדיד, החברה האם של קאר אנד גו.

מהבקשה שהוגשה לבית המשפט עולה כי ספלנדיד הפרה את ההסכם בו התקשרה עם בריטמן-אלמגור והחברה הבת קאר אנד גו לצורך הנפקת האג"ח ובין היתר לא העבירה לקאר אנד גו את דמי החכירה והתשלומים האחרים שהתקבלו אצלה מהלקוחות. כתוצאה מכך, לא היה בידי קאר אנד גו לשלם 800 אלף שקל לבעלי האג"ח בתחילת חודש נובמבר.

בעקבות פניית בריטמן-אלמגור לבית המשפט הודיעה מעלות, שדירגה את האג"ח מסדרה ב` בדירוג ההשקעה הגבוה AA, על הורדת דירוג הסדרה ל-D שפירושו חדלות פירעון. השבוע יעמוד לפירעון תשלום קרן וריבית בגין אג"ח מסדרה א` של קאר אנד גו, המדורגות אף הן AA ועדיין לא ברור האם יצליח הנאמן לגבות את התשלום מהחברה. סלינגר מסרה היום כי הורדת הדירוג של סדרה ב` היא טכנית מאחר והחברה לא עמדה במועד הפירעון, הגם שלהערכתה, כאמור, יקבלו בעלי האג"ח את רוב כספם, אם לא את כולו, חזרה.

בפנייה לבית המשפט טען משרד בריטמן-אלמגור, באמצעות עו"ד גיא גיסין, כי ספלנדיד, החברה האם של קאר אנד גו, נקלעה להתמוטטות כלכלית, פעילותה שותקה, משרדיה סגורים, היא חדלת פירעון ואין בידה לעמוד בהתחייבויותיה. עוד נודע כי נושים של ספלנדיד הגיעו לסניף חיפה של החברה ותפסו רכוש ככל יכולתם.

בהודעה דחופה שהגישה ספלנדיד לבית המשפט נאמר כי בעלי החברה יצחק מן (המשמש כמנכ"ל ספלנדיד) מסר לנציגי בריטמן-אלמגור כי החברה הגיעה לסוף דרכה וכי הנושים שפשטו על משרדיה נטלו עמם את כל המחשבים ששימשו אותה. מן הדגיש כי החברה עצמה תומכת ומעוניינת במינוי מפרק זמני שיאפשר את הפעלתה כ"עסק חי", לשם גביית התשלומים השוטפים מלקוחותיה ובחינת האפשרות למכירת פעילותה.