תוצאות טובות בניסוי האנטגרן של ביוג'ן, המתחרה בקופקסון של טבע

נרשמה ירידה של 66% בתדירות ההתקפים למטופלים באנטגרן בהשוואה לפלצבו - לעומת 30% במוצרים הקיימים * ד"ר ארנון קרני: "יהיה מעבר לתרופה החדשה"

אצל חברת התרופות טבע אין רגע דל. אם נראה היה כי המשקיעים שינו את הסנטימנט לחברה בימים האחרונים בתגובה לדו"חות המצוינים לרבעון השלישי, הרי שהמגמה השלילית שבה לשלוט. כאשר המשקיעים עצבניים, וזה כלל ידוע, חדשות שליליות מפילות את המניה אבל החיוביות אינן מצליחות לרומם אותה. היום, כמו פעמים רבות בחודשים האחרונים, הגיע תורן של הירידות.

הסיבה המיידית לכך שהמניה איבדה היום כ-3.5% בתל אביב, היא הודעה של החברות Biogen-Idec ו-Elan מאמש, בה מתפרסמות לראשונה תוצאות ניסוי בן שנה לתרופת ה-Antegren לטיפול בטרשת נפוצה (שנקראת גם natalizumab). לפי ההערכות, במהלך החודש צפוי להתקבל אישור של מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לתרופה, המתחרה בקופקסון האתית של טבע. ב-2005 היא צפויה להשיק את האנטגרן.

מהמחקר שפורסם היום עולה, כי לאורך שנה נרשמה ירידה של 66% בהתקפי המחלה, בעוד שהתחזיות היו כי תירשם ירידה של 30% בלבד, כמקובל בשאר התרופות מסוג זה. במחקר נטלו חלק 942 חולים ברחבי העולם ב-99 מרכזים שונים, שכולם נמצאים בשלבים מתקדמים של המחלה. ההשוואה הייתה מול פלצבו (תרופת דמה). התוצאות הוצגו בסוף השבוע לנציגים של ה-FDA, הבודקים את אישור התרופה.

"ירידה של 66% בהתקפים היא נתון טוב מאוד והתרופה החדשה נראית מבטיחה", אומר ד"ר ארנון קרני, נוירולוג בכיר במרכז הרפואי על שם סוראסקי ומנהל המרפאה לטרשת נפוצה. "הירידה בהתקפים היא משמעותית ביותר, שכן מקובל לדבר על ירידה של 30% בלבד בקירוב בשנה הראשונה. יחד עם זאת, לא תמיד קצב ההתקפים הוא המדד הקובע ופעמים רבות חשוב לנו יותר לראות כיצד משתפרת איכות החיים של החולה. האם הוא מצליח ללכת ללא הפרעה, או זקוק להליכון או כסא גלגלים? כמה המחלה מחמירה? התכשירים הקיימים כיום, מאטים רק בצורה קלה את קצב התקדמות המחלה. כאן יש להמתין לתוצאות המלאות ולבדוק כיצד המחלה מתקדמת עם האנטגרן ומה מסקנות המחקר שבדק את האפקט של התרופה בשילוב עם אלה הקיימות בשוק. אבל צמצום שיעור ההתקפים - ויש גם לראות כיצד בדיוק הוא נמדד - נראה מבטיח, וללא ספק יהיה מעבר גדול לתרופה החדשה, גם אם עוד מוקדם להכריז על כך".

ירידה הגיונית

אלה אלקלעי מאי.בי.אי סבורה כי הירידות במניה היום הן הגיוניות. "הציפיות היו שהתוצאות של המחקר השנתי יהיו פחות טובות מזה החצי שנתי והמציאות היא אחרת. תוצאה כזו, שמדברת על ירידה של 66%, היא פשוט מופלאה. אני לא מאמינה שנראה בריחה היסטרית של חולים לכיוון האנטגרן ברגע שהוא יושק, אבל תהיה מלחמה על המרשמים החדשים".

הדעות בשוק ההון לגבי מהותיות ההכרזה מהיום, חלוקות. "התוצאות של ביוג'ן ואלאן עלולות לתת בטווח הבינוני נוק אאוט למתחרות של טבע, שהתרופות שלהן מבוססות על אינרטפרונים, אבל גם נוק אאוט לקופקסון בראייה של מספר שנים", אומר יאיר לפידות, מנכ"ל בית ההשקעות ילין-לפידות. "ביוג'ן ואלאן מדווחות כאן על ירידה דרמטית במספר ההתקפים, כמעט כפול מהחברות האחרות. המגננה של טבע תהיה כי בידיה מחקר בן 10 שנים על השפעות התרופה. השאלה הגדולה היא פחות לגבי הפציינטים הוותיקים ויותר לגבי המרשמים החדשים: אני מעריך כי בצד הגנרי לא ניתן לעצור כלל את טבע. אך בצד האתי, הקופקסון יישחק בשנים הקרובות בצורה מהותית".

לקופקסון, ערב כניסת האנטגרן לשוק, יש לפי נתוני ה-IMS נתח שוק של 30.5% בארה"ב, לעומת האבונקס של ביוג'ן עם 35%. הבטאסרון של שרינג נוטלת 17% מהשוק והרביף של סרונו אוחזת ב-15% מהשוק. מכירות הקופקסון הסתכמו ב-242 מיליון דולר ברבעון השלישי, כך שמדובר בקצב הכנסות של מיליארד דולר לשנה.

ברנרד מנור מבנק איגוד מציין, כי "סיכון האנטגרן מתומחר כיום במניית טבע ביתר מהותי, גם לאור המחקר החדש". לדבריו, הקופקסון היא תרופה הבולטת בעצירת הידרדרות המחלה והוא אינו מאמין כי יהיה אובדן נתחי שוק משמעותי גם לאור התוצאות הטובות. "השוק נותן משקל יתר לפגיעה הצפויה של האנטגרן בתוצאות הקופקסון ובנוסף, נותן משקל יתר לקופקסון שהוא רק 20% ממכירות החברה. הייתי מצפה מהשווקים לקצת יותר פרופורציה והבנה כי מכירות הקופקסון ב-2005, לא ירדו פתאום לחצי".

אתמול, טרם פרסום תוצאות המחקר החדשות, ציינו בליהמן ברדרס כי המשקיעים יישארו מאחורי הקווים עד להחלטת ה-FDA בנוגע לאנטגרן. הם מציירים תסריט קיצוני, לפיו גם אם מכירות האנטגרן יגיעו לשיא של 3.1 מיליארד דולר, הן יהיו פחות על חשבון הקופקסון ויותר על חשבות המתחרים האחרים. הם מציינים כי השנה יגיעו מכירות הקופקסון ל-922 מיליון דולר וב-2005 למיליארד דולר, צמיחה של כ-10%. "גם אם מכירות הקופקסון ירדו ב-10% בארה"ב ב-2005 - ואנחנו לא מאמינים שזה יקרה - ההשפעה על הרווח תהיה 5 סנטים למניה. זה לא שהקופקסון לא חשוב לרווחי טבע, אבל יש לומר שבטווח הארוך, מנוע הצמיחה הגדול יותר הוא העסקים הגנריים".

סכנה בתנודתיות

כל זה טוב ויפה, אבל המשקיעים לא ממש מתרשמים. "הייתי אומר שהסכנה הכי גדולה למשקיעים בטבע היא תנודתיות המניה, שהפכה לבלתי ניתנת לצפייה", אומר מנור. "אבל טבע פשוט מסרבת להצדיק את הירידות ומספקת מספרים מצוינים כל רבעון". מנור העלה את ההמלצה למניה מ"קנייה" ל"קנייה חזקה" ואין הוא מודאג מתוצאות המחקר הנוכחי.

את התוצאות הסופיות של הניסוי, תוצאות דו שנתיות, תפרסם ביוג'ן במחצית הראשונה של 2005. בהודעת החברות הוגדרה התרופה כ"צעד משמעותי קדימה בטיפול בטרשת נפוצה" וכן כ"תרופה בעלת פוטנציאל לשינוי אמיתי בחיי החולים". גם מוביל הפרוייקט מצוטט בהודעה כמי שאומר כי התרופה עשויה להפוך לטיפול חדש ומבטיח לחולים, ולענות על צרכיהם שלא מומשו עד כה.