אי.די.בי מפנקת עוד מנכ"ל פורש: "מצנח זהב" של כ-3 מ' ש' לאבי אטיאס מנכסים ובניין

המנכ"ל הוותיק שהוחלף באוגוסט השנה יקבל את מלוא שכרו עד סוף 2005 * הפרשה של 22.5 מיליון שקל לירידת ערך קרקעות העבירה את נכסים ובניין להפסד ברבעון השלישי

אז מי אמר שנגמרו "מצנחי הזהב" בקבוצת אי.די.בי? חברת נכסים ובניין , אחת משתי זרועות הנדל"ן של הקבוצה, דיווחה היום כי דירקטוריון החברה וועדת הביקורת אישרו תנאי פרישה נדיבים לאבי אטיאס, מנכ"ל החברה עד תחילת אוגוסט 2004.

אטיאס (58) שירת את נכסים ובניין משך 27 שנים, מהן 18 כמנכ"ל (בחלק מהתקופה גם כיו"ר הדירקטוריון). פרישתו, העריכו גורמים בשוק ההון, נבעה מרצונו של בעל השליטה החדש באי.די.בי, נוחי דנקנר, לפרק "אוטונומיות" שפעלו במסגרת הקונצרן, דוגמת זו שבנה לעצמו אטיאס.

בתחילת יולי השנה, הופקעו מידי אטיאס, בזה אחר זה, תפקידי היו"ר (לטובת רפי ביסקר) והמנכ"ל (סגי איתן). הזזת המנכ"ל הותיק, כך עולה מדוחות הרבעון השלישי שפורסם היום, גבתה מנכסים ובניין הפרשה שמוערכת בכ-3 מיליון שקל מצנח זהב שהתווסף לתנאי הפרישה של אטיאס.

יחסי העובד-מעביד בין אטיאס לחברה יימשכו במהלך תקופת הודעה מוקדמת של שנה וארבעה חודשים. במהלך תקופה זו יעמוד אטיאס לרשות נכסים ובניין ככל שיידרש ויהיה זכאי לתשלום שכרו, כולל כל התנאים הנלווים, כפי שהיו ערב סיום כהונתו, עד סוף דצמבר 2005 שבו תשוחרר לזכותו פוליסת ביטוח המנהלים שלו. אשתקד, עמדה עלות שכרו של אטיאס בנכסים ובניין על כ-2 מיליון שקל (כול בונוס של 609 אלף שקל).

נכסים ובניין היא מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל, והיא פועלת בתחום הנדל"ן המניב ויזמות בנייה למגורים. הרווח הנקי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-16.5 מיליון שקל לעומת 31.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הסיבה לירידה החדה ברווח - הפסד של 3.8 מיליון שקל שרשמה החברה ברבעון השלישי, אשר נבע בעיקרו מהפרשה לירידת ערך שביצעה חברה מאוחדת בגין קרקע לבנייה, בסך של 22.5 מיליון שקל.

נכסים ובניין מציינת כי ההפרשה מהווה את הפער בין הערך בספרים לסכום בר ההשבה של קרקע (הנכללת בסעיף מלאי בניינים למכירה ובסעיף קרקע ומלאי לזמן ארוך). הסכום בר ההשבה מייצג את מחיר השוק של קרקע באותו אזור. החברה המאוחדת שוקלת את המשך הטיפול בקרקע, בין בדרך של בנייה ובין בדרך של מכירתה.

ברם, חרף ההפסד החשבונאי, תזרים המזומנים נטו שנבע לחברה מפעילות שוטפת גדל בתשעת החודשים הראשונים של השנה ועמד על 167 מיליון שקל לעומת 157 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הכנסותיה של נכסים ובניין בתשעת החודשים הראשונים הסתכמו ב-407 מיליון שקל לעומת 381 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. גידול שנבע מהשלמת מבנים חדשים וכניסתם למאגר הנכסים המניבים של החברה וכן מעלייה בהכנסות ממכירת דירות שנבע מעיתוי תקופת הפרויקטים בדו"חות.

קבוצת נכסים ובניין חולשת על כ-830 אלף מ"ר שטחים להשכרה, באיזורי הביקוש בישראל (לא פעילות בחו"ל ככל הנראה אחד מסלעי המחלוקת בין דנקנר לאטיאס) המושכרים בשיעור תפוסה של 91%.

החברה, אשר פועלת בתחום זה בעיקר באמצעות החברות הבנות גב-ים וישפרו, סיימה בתשעת החודשים הראשונים של השנה בניית כ-69 אלף מ"ר בנס ציונה ובפארק מת"ם בחיפה, נכסים שהושכרו לחברות מובילות לתקופה ארוכה. מבנים נוספים, בהיקף של כ-33 אלף מ"ר, נמצאים בשלבי בנייה שונים בקיסריה, ירושלים ומודיעין. מרבית השטחים בפרויקטים אלה הושכרו.

בתחום המגורים פועלת כיום החברה בתשעה אתרים ברחבי הארץ שבהם היא מקימה 938 יח"ד, מתוך זכויות בנייה מאושרות להקמת 3,733 יח"ד. בין היתר היא פועלת בשכונות מרום נוה בר"ג, נוה גנים בקריית מוצקין, שדרות נוה בשכונת המשתלה בת"א, גבעת נוה בגבעת שמואל ונוה עוז בפ"ת.

פעילות זו מתבצעת בעיקר באמצעות החברות הבנות נווה-גד וגב-ים. מאז תחילת השנה נמכרו ע"י הקבוצה 275 יח"ד (לעומת מכירה של 153 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד).

. נכון לסוף ספטמבר עמד ההון העצמי של נכסים ובניין על 974 מיליון שקל, לאחר שבמהלך התקופה שילמה החברה דיבידנד מזומן של 75 מיליון שקל והכריזה על דיבידנד נוסף, בסך 108 מיליון שקל ששולם לאחר תאריך המאזן.

בפברואר השנה גייסה נכסים ובניין 140 מיליון שקל באג"ח צמודות למדד שהונפקו לגופים מוסדיים. הנפקת האג"ח שימשה בעיקרה לפרעון התחייבויות לבנקים והלוואות לזמן ארוך. כאלו פרעה החברה בסכום כולל של כ-235 מיליון שקל מאז תחילת השנה.