הנכס הסמוי של אלרון

חברת RDC היא מיזם יוצא דופן בבעלות רפא"ל ואלרון, שמטרתו להפוך טכנולוגיות צבאיות של רפא"ל לטכנולוגיות אזרחיות; היא יושבת על אחזקות בגיוון אימג'ינג בשווי של יותר מ-80 מיליון דולר ומבטיחה להשקיע בשני סטארט-אפים בשנה > עופר לוי

פעמים רבות משתרבב שמה של חברת האחזקות RDC (Rafael Development Corporation) לצדה של אלרון הציבורית כמי שמחזיקה יחדיו באחזקות היי-טק מגוונות שבראשן האחזקה בגיוון אימג'ינג.

רק מעטים יודעים כי מדובר במיזם יוצא דופן שהוקם עם רפא"ל (51.1% בבעלות אלרון ו-49.9% בבעלות רפא"ל), ואחראי על מציאת שימושים אזרחיים לפיתוחים הצבאיים של רפא"ל. מה שהחברה עושה הוא למעשה לקחת טכנולוגיות צבאיות שפותחו במשך השנים ברפא"ל, "לתרגם" אותן לדרישות השוק ו"לאזרח" אותן בחברות מסחריות.

החברה הוקמה בשנת 1993 בידי ראובן קרופיק ומנוהלת כיום בידי ראובן ברון, אשר שימש בתפקידים שונים ברפא"ל למעלה מעשרים שנה. "אני מכיר המון אנשים טובים ויקרים שחושבים שמה שלא הולך עם טכנולוגיה הולך עם עוד יותר טכנולוגיות ועוד יותר טכנולוגיה. פריצת דרך טכנולוגית היא תנאי הכרחי אבל לא מספיק - פריצת דרך צריכה לבוא עם הבנה טכנולוגית מאוד טובה, מה מחפש הלקוח ותמורת מה הוא מוכן לשלם", מסביר ברון את השילוב של הרעיון של לקיחת טכנולוגיות צבאיות ושילובן בחברת אזרחיות.

איך אנשים שמפתחים טכנולוגיות צבאיות מצליחים לחשוב על מוצרים אזרחיים שמתאימים לשוק? לדברי ברון, כדי להצמיח רעיונות עורכת RDC סדנאות למומחים של רפא"ל וחושפת אותם לצרכים אזרחיים. "לאחרונה ארגנו סדנה קרדיולוגית, והצגנו לשבעים מומחים מרפא"ל את המחלות האופייניות, את האמצעים הקיימים ואת הבעיות על הפרק שמחפשת פתרון. כתוצאה מהסדנה אנשים התחילו להציג רעיונות וחלקם נבדקים על ידינו כיום", מספר ברון.

במהלך שנות התשעים השקיעה אלרון כ-27 מיליון דולר ב-RDC וזאת הציגה בשנת 2003 רווח של 10.5 מיליון דולר. עם זאת, לדברי דורון בירגר, מנכ"ל ונשיא אלרון, המבחן האמיתי של RDC הוא לא מבחן הרווח והפסד אלא בסיס השווי שהיא יודעת לייצר בחברות שבהן היא מושקעת.

ואם כבר מדברים על בסיס שווי, הלחם והחמאה של RDC היא אחזקה של 9.8% בגיוון אימג'ינג (אלרון מחזיקה ישירות ב-15% מגיוון) ששווייה בשוק מסתכם ביותר מ-80 מיליון דולר. גלולת הפלא של גיוון אימג'ינג מקורה בפיתוח טכנולוגי של רפא"ל שבו יושמה טכנולוגית וידיאו מתקדמת של טילים במצלמה זעירה המורכבת בתוך גלולה ומאפשרת לצלם את המעי הדק בהליך לא פולשני. מי שהמציא את הטכנולוגיה היה ד"ר גבריאל (גבי) עידן, לימים סמנכ"ל הטכנולוגיות של גיוון, שהקים בשנת 1998 את החברה לאחר שחבר לצוות מפתחים ברפא"ל, ביניהם גם מנכ"ל החברה ד"ר גבי מירון.

המבטיחה: גליל מדיקל

בנוסף לאחזקה בגיוון אימג'ינג, ל-RDC יש עוד חמש אחזקות אחרות שכמעט כולן מייצרות מזומנים: חברת המכשור הרפואי גליל מדיקל, חברת השבבים סלע, Starling, אוונטרי (לשעבר וויטקום) ו-3DV. בהיסטוריה בת 11 השנים של RDC יש גם אקזיט בדמות חברת השבבים אורמיר (Oramir) שנמכרה בשנת 2001 לאפלייד מטיריאלס תמורת 27 מיליון דולר במזומן, ומיני-אקזיט בחברת Ingeneo שנמכרה בתחילת השנה לקבוצת פורמולה. יחד עם זאת, בהיסטוריה של RDC גם שלוש פעילויות שנסגרו במהלך השנים, חברות מדעי החיים Cryosurgery ו-Hemo Dynamics Systems וחברת התקשורת Vsoft .

על פניו נראה כי מבין כל האחזקות של RDC, גליל מדיקל היא המעניינת ובעלת הפוטנציאל הגדול מכולן. גליל מוחזקת כיום בשיעור של 38.9% בידי RDC ו-20% בידי אלרון, ובין המשקיעים בחברה ניתן למנות את הקרנות אינפיניטי I, פיטנגו II וכן את Astra טכנולוגיות. החברה,שפיתחה טכנולוגיה להסרת רקמות סרטניות באמצעות מחט שמקפיאה את הגידולים בטיפול בעל פולשנות מזערית, צפויה לסיים את השנה בהכנסות של כ-12 מיליון דולר וברווח. הפיתוחים הנוכחיים של החברה ממוקדים בעולם האורולוגיה, בעיקר בגידולים בפרוסטטה ובכליות. הטיפול שמציעה החברה נעשה באמצעות הקפאת רקמות תוך שימוש בחנקן נוזלי ונמשך זמן קצת יחסית. הטכנולוגיה שמאחורי הפיתוח של גליל מדיקל באה מטכנולוגיה של טילים וטכנולוגיה של ראיית לילה.

לפני שנה וחצי מיזגה החברה את פעילות האורולוגיה שלה ופעילות האורולוגיה של חברת Amersham שנרכשה בידי GE מדיקל, לתוך חברה ששמה אונקורה (Oncura). מהמיזם המשותף מחזיקה גליל מדיקל 25% ו-GE ב-75% נותרים.

המצאה נוספת שמאחוריה עומד ד"ר גבי עידן, ממציא גלולת הפלא של גיוון אימג'ינג, היא מצלמת וידיאו דיגיטלית שמאפשרת לשלב את מימד העומק בצילום. מי שעומדת מאחורי הטכנולוגיה היא חברת 3DV שבה מחזיקות אלרון ו-RDC בשיעור של 47% כל אחת.

בירגר וברון מספרים כי מדובר בטכנולוגית פורצת דרך שעדיין לא הגיעה לידי ביטוי בשורה העליונה של 3DV. נכון להיום, 3DV השלימה את פיתוח המוצר ומכרה בהיקפים לא גדולים לאולפני טלוויזיה, אך לדבריהם מה שיעשה את פריצת הדרך בחברה תבוא כאשר החברה תסיים למזער את המצלמה ולהפוך אותו מגודל של כמה סנטימטרים לגודל של שבב, מה שיפתח בפניה את הדלת להיכנס לכמה שווקים חדשים, בעיקר לשוק המשחקים ולשוק הרפואי שבו תוכל למכור את המצלמה לאופטומטריסטים שיוכלו באמצעותה לקבל תמונה תלת מימדית של הרשתית.

לדברי השניים, אל התחום הרפואי צפויה החברה להיכנס בעוד כשנה ואילו לתחום המשחקים יידרשו לה עוד כשנתיים-שלוש. 3DV גייסה עד היום 27 מיליון דולר ואלרון ו-RDC הזרימה אליה עוד כ-2 מיליון דולר מאז שנכנסו אליה בתחילת השנה.

סלע היא לטווח ארוך

ההשקעה הקצת פחות אטרקטיבית של RDC היא בתחום השבבים בחברת סלע, שבה היא מחזיקה 54.4% לצדה של אלרון המחזיקה בכ-15%. מחזור המכירות של סלע הסתכם אשתקד כ-4.3 מיליון דולר והיא צפויה לחתום את 2004 עם הכנסות של כ-5 מיליון דולר. מאחורי סלע עומדים כמה פיתוחים אופטיים ומכניים שיוצרו ברפא"ל ואוזרחו בסלע כדי לאתר פגמים בתהליך הייצור של פרוסות סיליקון באמצעות חיתוך מדויק של הפרוסה באזור שאותו מעוניינים לבדוק.

לאלרון ו-RDC יש גם אחזקות מצומצמות בחברת אוונטרי (Avantry, לשעבר Witcom) אשר התמזגה לפני כשנה עם רדיו-טל. החברה מפתחת טכנולוגיית תקשורת אלחוטית לשוק הסלולר, לספקיות אינטרנט ולשוק התאגידי. פתרונות האלחוט שלה פועלים בשיטת "נקודה לנקודה" ומיועדים בעיקר לאזורים שבהם אין תשתית של סיבים אופטיים. הפתרונות מאפשרים להרחיב את גישת רוחב הפס לבניינים גדולים. RDC מחזיקה מאוונטרי 7.9% ואלרון מחזיקה ב-4% נוספים, והחברה צפויה למכור השנה בכ-9.5 מיליון דולר ולהגיע לאיזון בשנה הבאה אם תצליח להציג מכירות של 14 מיליון דולר.

ולסיום, המיזם האחרון אליו נכנסה לאחרונה RDC הוא בחברת סטארלינג שהשלימה לפני כחודשים גיוס של כ-5 מיליון דולר לפי שווי של 13 מיליון דולר לפני הכסף. החברה מפתחת מערכת קליטה למטוסים, המבוססת על אנטנות שפותחו ברפא"ל. המערכת תאפשר חיבור לווייני לאינטרנט והוזלה של שיחות טלפון המבוצעות מהמטוס בהתבסס על שימוש בטכנולוגיית VoIP. המערכת, ששמה "סקיילינק", בעצם תאפשר תהיה קטנה מהאנטנות הקיימות של חברת בואינג, שפוגעות באווירודינמיקה של המטוס. RDC, אלרון ואלביט מחזיקות כל אחת כשליש מהחברה שהוקמה בשנת 2003 והיא צפויה להתחיל למכור באופן מסחרי במהלך שנת 2006.

ועדת ההנבטות מתכנסת

* איפה תשקיעו בשנים הקרובות?

"קבענו לנו למטרה להגיע להשקעות בשני סטארט-אפים בשנה. בעוד שנתיים יהיו לנו שתי חברות חדשות בתחום הרפואה, חברה חדשה בתחום השבבים וחברה בתחום תקשורת-אבטחה. יש לנו היום 'ועדת הנבטות' שעוסקת בבחינת נושאים חדשים".

* ההשקעות שלכם יבוצעו באמצעות מכירת האחזקות בגיוון אימג'ינג?

"כסף הסיד לבדיקת הרעיון ולהשקעה בחברה בשנה וחצי הראשונות שלהם בא מ-RDC, שלה מספיק מזומנים מההנפקה האחרונה של גיוון (RDC מימשה כ-220 אלף מניות בשווי של 7 מיליון דולר בהנפקה של גיוון אימג'ינג בתחילת השנה - ע.ל). בהמשך הדרך נצטרך, כמובן, להשתמש במשקיעים נוספים".

* מה נראה בתחום האבטחה?

"אבטחת תקשורת אלחוטית ונושא Wi-Fi ו-WiMax יוצר בעיות אבטחת תקשורת עצומות ומה שפותח בצבא יכול להציע פתרונות חדשים לבעיה הזאת".

* מה רפא"ל משקיעה ב-RDC?

"היא משקיעה הרבה זמן מנהלים ומדענים, טיפוח ותגמול ליזמים. העובדים ברפא"ל יודעים שמצפים מהם לעלות רעיונות בנושאים אזרחיים ושהם יתוגמלו בהתאם. "הרבה פעמים אנשים מרפא"ל עובדים בחברות אזרחיות כאשר הם יוצאים לחל"ת וחוזרים עם ידע בטכנולוגיות אזרחיות, כך רפא"ל נחשפת לשוק האזרחי".

* מי מהחברות הפרטיות בדרך לשוק?

"החברה הכי בשלה להנפקה היא גליל מדיקל, שתוכל בשנת 2006 להראות טכנולוגיות חדשות. אונקורה, שבה מחזיקה גליל ב-25%, תוכל בהחלט לייצר ערך למשקיעים בשנתיים הקרובות. בסוף 2005 גם סטארלינג תוכל לייצר ערך ולהראות פירות. 3DV תהיה גם היא חברה עם פוטנציאל מאוד מבטיח, אך ההשקעה בסלע היא סיפור לטווח ארוך - התחום שבו היא פועלת הוא קטן ואנחנו צריכים למצוא איך להגדיל את פוטנציאל השוק שלה. *