בארינבוים וגלבוע מתלבשים על פולגת: ירכשו השליטה מכלל תעשיות

השניים ישלמו לכלל תעשיות כ-34 מיליון דולר * העסקה משקפת פרמיה של 26% על מחיר השוק * כלל תעשיות תרשום הפסד הון של כ-10 מיליון שקל * הערכות: קבוצת אי.די.בי תמכור גם את כיתן

חברת כלל תעשיות, בשליטת קונצרן אי.די.בי, מכרה היום את אחזקותיה בחברת פולגת תמורת 34 מיליון דולר ולפי שווי חברה של כ-48 מיליון דולר, שווי שגבוה משווי השוק בו נסחרת החברה בכ-26%. ל"גלובס" נודע כי מי שעומד בצד הרוכשים הוא איש העסקים צביקה בארינבוים, שחבר למנכ"ל החברה, עופר גלבוע. בארינבוים סירב להגיב לידיעה.

בתמורה למכירת האחזקות בפולגת, תקבל כלל תעשיות 29 מיליון דולר במזומן והיתרה תועבר לה ב-4 השנים הקרובות. בנוסף עשויה כלל תעשיות ליהנות מתשלום נוסף, בהיקף כספי של 2.5 מיליון דולר, בכפוף לביצועיה של פולגת בעתיד. המכירה הנוכחית, בניגוד למימושים אחרים שביצע קונצרן אי.די.בי, תגרום לכלל תעשיות להפסד הון בהיקף של 10 מיליון שקל. גורמים בשוק ההון ציינו היום שההחלטה על יציאה מתחום הטקסטיל היא החלטה אסטרטגית שהתקבלה בקונצרן אי.די.בי כבר לפני שנה, כאשר הקונצרן ניסה למכור את אחזקתו בחברה כיתן. היום הצליחה החברה ליישם את האסטרטגיה ולמכור את אחזקתה בפולגת.

קשיים בגוני פולגת

סיבה נוספת שהביאה את כלל תעשיות למכור את האחזקה בפולגת היא ההסתבכות של החברה הבת גוני פולגת (GP), שמחזיקה 100% בחברת פולגת טקסטיל, אשר עוסקת בייצור חוטים. גוני פולגת מוחזקת ב-51% על ידי בגיר (שבשליטה מלאה של פולגת) וב-49% על ידי קבוצת באשר בטורקיה.

גוני פולגת רשמה הפסד של 9.7 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה, אולם החדשות הרעות יותר הן שהבנק שמממן את החברה נקלע לסכסוך עם קבוצת באשר, לאחר שבדק וגילה שאיכות הביטחונות שהועמדו לצורך האשראי שניתנו לו, לא תאמו את הצהרות השותפים הטורקיים.

לפיכך החל הבנק בנקיטת הליכי הוצאה לפועל כנגד השותף הטורקי ובפולגת ציינו שלפעולות אלה עשויות להיות השלכות מהותיות על החברה. ייתכן כי מצבה של גוני פולגת "דחף" את כלל תעשיות לבצע את המימוש בימים אלו. השקעתה של פולגת בגוני פולגת עומדת נכון לסוף ספטמבר 2004 על 15 מיליון דולר.

במקרה שבו יורע מצבה של החברה הבת, לא מן הנמנע שפולגת תיאלץ לבצע מחיקה של חלק מההשקעה בחברה - מחיקה ממנה התחמקה כלל תעשיות בעת המכירה. המשא והמתן למכירת ההשקעה בפולגת לווה על ידי דן טהורי, מבעליה של חברת טהורי השקעות.

גידול של 14.5%

פולגת סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם גידול של 14.5% במחזור המכירות שלה, לרמה של 147 מיליון דולר. עיקר הגידול במחזור המכירות מיוחס לגידול במכירות בגיר, בעיקר למרקס אנד ספנסר ועלייה במכירות גוני פולגת, בעיקר לשוק האמריקני. הרווח התפעולי של פולגת הסתכם בתשעת החודשים ראשונים בכ-5 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול ברווח התפעולי מיוחס רובו ככולו לעלייה ברווח התפעולי של בגיר, בקיזוז ההפסד התפעולי של חברת GP. בשורה התחתונה הציגה פולגת רווח נקי של 4.6 מיליון דולר, לעומת רווח של 800 אלף דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי יכול היה להיות גבוה בהרבה אילולא נאלצה החברה להכיר בחלקה בהפסדי חברת GP, שעמדו על 4.8 מיליון דולר מאז תחילת השנה.

בארינבוים קונה חברות

על פניו נראה שהמשימה הראשונה של גלבוע ושל בארינבוים תהיה לפתור את הבעיה שנוצרה ל-GP עם הבנק הטורקי. במידה ובעיה זו לא תיפתר, עשויים בארינבויים וגלבוע למחוק את ייתרת ההשקעה ב-GP, להפסיק את זרם ההפסדים שזו מייצרת לחברה וליהנות מרווחי בגיר.

רכישת פולגת מצטרפת לפורטפוליו של חברות עליהן השתלט בארינבויים בשנתיים האחרונות, בהן חברת התוכנה SPL, חברת וורלד גרופ הבורסאית שנסחרת לפי שווי של 22 מיליון דולר, חברת סאטקום מערכות, שנסחרת לפי שווי של 15 מיליון דולר. לאחרונה רכש בארינבוים חלק מפעילותה של חברת תדיראן טלקום. *