אלוהים הוא אישה

שני פרוייקטים מוזיקליים של זמרות ישראליות ותיקות מבטיחים לקחת אתכם חזרה לרחם, אם רק תשימו לרגע את כל הציניות בצד > יואב קוטנר

"מה שטוב במוזיקה" אמר בוב מארלי זצ"ל, "שכאשר היא פוגעת בך אינך מרגיש כל כאב". אם לא מתכוונים לכאב לב (מטאפורי) אותי הוא לא צריך לשכנע. בשבילי, בכל מוזיקה טובה יש אלמנט של ריפוי פיזי ועידוד הנפש. כל כך הרבה פעמים הצליחה מוזיקה לשפר את החיים שלי, לעודד אותי, לתת לי אנרגיה חיובית, להרים אותי מדיכאון, להעביר לי את הבעסה, ולו לזמן קצר.

אז מתברר שחוץ מזה שאת זה עושה כל מוזיקה טובה, יש גם סוגי מוזיקה שעושים את זה במיוחד, באופן ממוקד. על שני פרויקטים מוזיקליים כאלה עומד מדורנו היום.

הדיסק הראשון נקרא "שמעו קולה": "איריס יוטבת - שירי מעגל נשים". איריס יוטבת, שהיתה פעם בשנות הששים-תחילת השבעים שחקנית קולנוע ("הוא הלך בשדות") וגם זמרת (בצמד עם מי שהיה בן זוגה אז קובי רכט), עוסקת כבר שנים רבות בטיפול וסיוע, גופני נפשי ורוחני לנשים ולזוגות. גם בקורסים של הכנה לקראת לידה (שם, ב"דרך אם" גם אנחנו, הבעלים, למדנו לא מעט) וגם בחיים "הרגילים".

בשנים האחרונות יוטבת היא מדריכת נשיות ומיניות זוגית ועכשיו היא חוזרת גם אל המוזיקה. זאת אומרת, המוזיקה תמיד הייתה שם ברקע, אבל עכשיו יוצא דיסק של המוזיקה שלה. לא של יוטבת לבדה אלא של קבוצת נשים, "מעגל הזמרות", הכולל את אפרת שר-שלום, יובל רוז, יעל אולשר, טלי עמנואל, אילנה אילן-דגני, שרון רות הנדל, יעל עמנואל ונונה לילה מגד. הן שרות בהרמוניות יפהפיות שירים שכתבה והלחינה או עיבדה לעברית יוטבת, בניהול מוזיקלי של לאה אולשר ובעיבוד ותכנותים של ישראל כסיף. החבורה יוצרת ביחד מוזיקה עממית מודרנית, צליל רך ונעים וזורם כמו מים זכים עוטף קולות מלאכיים.

הדיסק הזה הוא קודם כל נורא יפה וטהור מבחינה מוזיקלית, אבל הן לא עושות את זה "סתם בשביל הכיף" אלא מתוך כוונה להעביר מסרים של אהבה ומיניות, שותפות ואחווה ואפילו ריפוי. כפי שמפרטת העטיפה: "מאז ומתמיד ישבנו, נשים בכל גיל ודת, במעגל מסביב לבאר או למדורה, עבדנו, פטפטנו, תופפנו ושרנו. כך אנחנו חוגגות את האחווה הנשית שמעבר לזמן ולמקום, את הקשר שלנו לטבי ואת כוח הריפוי של המעגל. השירים נולדו בהשראת האלה - האם הגדולה, אמא טבע, אשר קיימת ומשתקפת בכל אישה, במחזוריות וביצירתיות, בחושניות ובעוצמה, בלידה ובהנקה, ברוח ובמעשה, בהרמוניה שבין גברים לנשים."

בעולמנו הציני אפשר אולי להתייחס אל הכוונות של "מעגל הנשים" כאל תמימות שאינה מודעת לעולם "האמיתי" (במיוחד עם טקסטים כמו "חיבוק אחד ליום מביא את השלום", הלוואי שזה היה כל כך פשוט). אבל יש משהו מאוד כובש ואמיתי בשירים האלה ובדרך הצלולה שהן שרות אותן. מומלץ לקחת פסק זמן מהחיים הלחוצים, להאזין להן ואפילו לשיר איתן. זה כדאי לא רק לנשים אלא גם לגברים. לכולם, ולא רק למי שמאמין (כמוני) שאלוהים היא אישה.

רק להקשיב

הפרוייקט השני הוא בעצם סדרה של שישה אלבומים שהקליטה אסתר שמיר (עם עפרה אור) תחת הכותרת "פרויקט קול הרוח" (באנגלית The Voice of Light), והם, שלא כמו "שמעו קולה" הנ"ל, לא יכולים לשמש להאזנה "סתם" אלא מהווים חלק משיטה טיפולית של ממש.

הקריירה המוזיקלית של אסתר החלה בשנת 1973 בלהקת הנח"ל, אחר כך כצמד עם מי שהיה בעלה, אפרים שמיר, ובשנות השבעים כאחת מחלוצות הרוק הישראלי הנשי. בשנת 1988, אחרי ארבעה אלבומי סולו, פרשה שמיר מקריירה כזמרת (אם כי המשיכה לכתוב ולהלחין) והחלה עוסקת ברפואה אלטרנטיבית (היא הייתה בין השאר, נטורופטית שהתמחתה ברפלקסולוגיה, שיאצו, רייקי, פרחי באך ועוד). 15 שנה אחרי פרישתה, בשנת 2003 היא חזרה באלבום נפלא בשם "בגלל האנשים שאני אוהבת" בהפקת אילן וירצברג. האלבום לא זכה בתשומת הלב שהגיעה לו. זה היה אלבום יפה ומרגש, עמוק ומופנם, שלא התאים לאווירה הגלגל"צית השולטת ברדיו הישראלי בשנים האחרונות.

עכשיו אסתר שמיר חוזרת אל המוזיקה מזווית שונה לגמרי ומעבירה את השיטה שפיתחה, "טיפול קולי" גם בדיסקים. "אלף מילים אינן יכולות לעשות מה שתדר קולי מתאים מדויק ובזמן הנכון יכול לעשות", היא מסבירה את הרעיון מאחורי שיטת הטיפול, "קול הרוח הוא דרך ותפישת עולם רוחנית שכלית הם האנרגיה הקולית. העבודה הקולית מיועדת ליצור אינטגרציה בין הגוף, הרגש המחשבה וההיבט הרוחני על מנת לעודד ריפוי של האדם וחיבורו אל מקורותיו הרוחניים".

אסתר עושה את זה בסדנאות, דרך האתר שלה, וגם בשישה דיסקים שמהווים שלבים בטיפול: "קול האדמה", "קסם הבריאה", "מפחד להשראה", "קול הרוח" וגם משהו מיוחד לשינה: "בשביל החלום". איך חווים את זה? בפתיחת הדיסק היא מסבירה את הרעיון: "אתם עומדים לשמוע טיפול קולי. אינכם צריכים לעשות שום דבר מיוחד, מלבד... להקשיב. אין צורך לנסות להבין או לעשות כל מאמץ. רצוי לשכב על הגב, לנשום עמוק, ולתת לקולות להגיע אליכם. ייתכן שחתוו תחושות פיזיות. ייתכן שיעלו על פני השטח רגשות שאתם כבר מכירים. תמונות מן העבר. אולי צבעים וצורות. נסו לקהל אותם פנימה. להכיל את כל מה שיקרה ולתת לו פשוט לעבור ולחלוף".

אחרי ההקדמה הזו המטופל שומע קולות וצלילים, ללא מילים. קול נטו, מינימליזם מתומצת. זה נורא משונה בהתחלה, וגם מעניין ומהפנט ולוקח אותך למקומות אחרים אם רק יבוא לך ללכת. אני מרגיש יותר טוב רק מלשמוע את זה תוך כדי כתיבה. *

"שמעו קולה": איריס יוטבת - שירי מעגל נשים הוצאת קלסיקלטת - הפצת סטימצקי.

אסתר שמיר - The Voice of Light, באתר www.voicehealing.co.il