מדינה בלי תקציב: איתן רוב וירון זליכה יקבעו כמה בדיוק יוציאו המשרדים מדי חודש

גורמים באוצר דווקא מוצאים חיוב במעבר לתקציב ביניים מרוסן, בשל ההתמתנות בגביית המיסים

החשב הכללי, ירון זליכה, יהפוך לפקיד החזק ביותר בממשלה, אם עד 31 בדצמבר 2004 הכנסת לא תאשר את התקציב ל-2005. ללא תקציב מאושר, יקבל זליכה מדי חודש את מנת התקצוב החודשית למשרדי הממשלה, 12/1 מתקציב 2004.

לא כולם במשרד האוצר מזילים דמעה על כך שהממשלה תעבור לתקציב ביניים מרוסן. במובן הרחב יש הרבה יתרונות לכך, לאור סימני ההתמתנות בפעילות הכלכלית בכלל וההתייצבות בגביית המיסים בחודשים האחרונים בפרט.

מי שיקבע בפועל את התנהלות התקציב, אם או בלי תקציב מאושר ל-2005, יהיה מנה"ל רשות המיסים, איתן רוב. את גודל ההוצאה החודשית יקבעו תקבולי המיסים. אם ההכנסות יהיו נמוכות מהאומדנים, צריך יהיה להקטין את מנת המימון החודשית למשרדים, על-פי זרם ההכנסות. 12/1 הוא רק המלצה.

הנתונים שפירסם האוצר על ההכנסות המדינה לנובמבר, מראים שהשינוי החודשי בתקבולי המיסים הוא סביב האפס, פעם בעלייה של 0.5% ופעם בירידה של 0.5%. בהודעות האוצר אתמול (ד')הודגש:

כפי שכבר צוין בעבר, נתוני הגבייה במחצית השנייה של 2004 מלמדים על התמתנות בקצב הגידולים בגבייה, אולם עדיין מדובר בפעילות כלכלית ברמה הגבוהה מזו שהתקיימה בשנה שעברה. יעד ההכנסות ל-2004 יושג".

עוד הודגש, כי לאור השביתות בנמלי הים והאי-סדירות בהכנסות ממיסים עקיפים, יש קושי בניתוח המגמות. כלומר: יעד ההכנסות ל-2005 בסך 162 מיליארד שקל נמצא בסכנה, והחוסר במיסים עלול להיות 5-1 מיליארד שקל עקב צמיחה מואטת יותר של 3% בלבד לעומת 4% השנה.

סיבה נוספת היא אי העברת שינוי החקיקה במיסים: ביטול הפטור ממע"מ באילת, הפחתת תקרת הפטור לקרן השתלמות, ביטול הזיכוי לעובדים במשמרות ולעובדים בפנסיה תקציבית.

לעומת זאת, הממשלה יכולה לחסוך כמה מיליארדי שקלים עקב אי ביצוע רפורמות ושינוים מבניים: רפורמת דברת בחינוך - מיליארד שקל; תוספת תקציב לרשויות המקומית - 700 מיליון שקל; תוספת לקיצבאות הבטחת הכנסה לקשישים - 170 שקל ליחיד ו-230 שקל לזוג; מפעל ההזנה ל-160 אלף ילדים; תמיכה בשכר דירה לעולים; תוספת מכסות לאשפוז סעודי לקשישים - 69 מיליון שקל; חיזוק חברתי לירושלים - 50 מיליון שקל; סיוע למגזר המיעוטים - 50 מיליון שקל; ותגבור פרויקט "תגלית וחינוך יהודי בתפוצות".