פרס: או שנצא ב-2005 מרצועת עזה, או שנמשיך במריבות בתוך המפלגות

"אעשה הכל ששנת 2005 לא תבוזבז על בחירות לכנסת, אלא על קידום תהליך השלום והמדע"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שמעון פרס, הכריז היום (ה') בכנס המו"פ השנתי, כי יעשה כל שביכולתו לקדם את נושא המדע ולהציבו בראש סדרי עדיפויות, על רקע הסיכוי לפריצת דרך מדינית.

פרס ציין, כי בשנת 2005 יכולים לקרות שני דברים: יציאה מעזה והורדת התנחלויות, או המשך מריבות בתוך המפלגות ובין המפלגות.

הוא הזכיר, כי באחרונה ארעו מספר דברים שאינם בשליטתנו, כאשר אירועים - ולא אנשים ומפלגות, הם שעיצבו את השינויים.

אחד הדברים הוא הסתלקותו של יאסר ערפאת, שיצרה, לדברי פרס, הזדמנות חדשה. "ערפאת ניסה בשנים האחרונות, כדי להיות אהוב העם ופופולרי, קוקטייל של אש ומים, שהיה יותר שריפה וצימאון", הוא ציין והוסיף: "לאחר הסתלקותו של מי שגרם נזק לעמו, לשלום ולישראל, המשא ומתן בין הצדדים חייב להיות אמיתי. יש הרבה שרוצים לקום בבוקר ולגלות שיש להם שכן חדש מנורבגיה. הסיכוי לכך לא נראה לי מיידי. השכנים שלנו יישארו פלשתינים ואנחנו נישאר ישראלים ולכן נצטרך לנהל משא ומתן איתם כפי שהם ועם המנהיגים שלהם ואין טעם לדחות זאת לדורות הבאים".

פרס הדגיש, כי המנהיגים הפלשתינים של היום שונים מערפאת, בכך שהם מבינים שהטרור רע לפלשתינים.

פרס העריך, כי "לא יהיה קל לנהל איתם מו"מ אבל הם בני שיח רציונליים".

"מנהיג שרוצה להיות אהוב, ישלחו אותו למכון יופי ומנהיג שרוצה להיות מוביל ישלחו אותו למכון כושר", הוא הוסיף.

נושא נוסף שישפיע לדברי פרס על שנת 2005 הוא השינוי המתחולל בארה"ב ושכבר החל לתת אותותיו. לדברי פרס, הממשל האמריקני מעוניין לסיים את המלחמה בעיראק ולשם כך הוא זקוק לתמיכה ערבית ואירופית, דבר המאלץ הקמת קואליציית ביניים, בין זו הלוחמת לזו המסיימת את המלחמה.

עם זאת, הדגיש פרס, כי ארה"ב תוסיף לתמוך בישראל. אולם, להערכתו בוש ידרוש מישראל לפרוע את התחייבויותיה. "אני יכול לבקר את אריאל שרון, אבל אני מאמין שהוא יהיה זהיר מאוד ולא יעמיד בסיכון את היחסים שלנו עם ארה"ב ואם זו תתבע משרון לקיים את הבטחותיו, אינני רואה איך הוא מתעלם מזה".

פרס הוסיף, כי האמריקנים תובעים דמוקרטיזציה במזרח התיכון. עם זאת, הוא הביע חשש מביצוע דמוקרטיזציה מזוייפת. "אני חושש שיום אחד יקומו ויגידו במזרח התיכון שאנחנו דמוקרטים. דמוקרטיה זו לא הכרזה, אלא מבנה חיים, שיכול להתקיים רק מכלכלה טובה. השאלה היא האם המזרח התיכון יכול להשתלב בכלכלה הגלובלית".

פרס העריך, כי לעולם המוסלמי והערבי אין ברירה, אלא להיכנס לגלובליזציה, כפי שעשתה זאת טורקיה. בנקודה זו, אמר פרס, כי גם לישראל כמי שרוצה להיות מדינה גלובלית, חייבת להיות מדינה מודרנית שבנויה על שיתוף פעולה כלכלי עם שכנותיה.

בהתייחסו לתוכנית ההתנתקות, אמר פרס, כי אי אפשר לצאת מעזה, להשאיר בה פלשתינים עניים ומחוסרי פרנסה ובעצם ליצור בית סוהר. "צריך לתת להם מוצא אחד והוא פתיחת ציר פילדלפי".

פרס הדגיש את החשיבות שבקידום המדע לצורך הפיכתה של ישראל למדינה שחושבת על עתידה. הוא הבטיח "שאעשה כל שביכולתי, ששנת 2005 לא תבוזבז על בחירות בכנסת, אלא על קידום השלום המדע, כיוון שהדבר נחוץ למדינה".

פרס טען, כי מדע הוא שיפתור את מצוקת מי השתייה והאנרגיה המתמעטים בעולם. "אם לא נטפל בזה נהפוך למדבר ולאנשים אומללים. מוכרחים לחפש אלטרנטיביות למי שתייה ולאנרגיה לכן ישראל צריכה לשים את נושא המדע במרכז".

עוד אמר פרס כי ישראל עושה שטות ביחסיה עם העולם היהודי בנוגע לקליטה ועלייה. "יש לרכז את כל הכסף באוניברסיטאות ובמחקרים ולהזניח את הכל. אלפי פרופסורים וסטודנטים הם השותפים הגדולים ביותר של ישראל וההשקעה בהם ייתן לישראל כנפיים".

עוד אמר פרס, כי כלכלה מודרנית איננה כלכלה של צבירת נכסים, אלא כלכלה הבנויה על מערכת חינוך ומחקרים מדעיים. "לנגד עינינו מתרחשת מהפכת טכנולוגיה גדולה. עלינו להצטיין בחדשנות ובננוטכנולוגיה ומה שמגביל אותנו זה מספר האנשים בתחום וחוסר יכולות מימון. צריך לחשוב איך להשתמש בכלכלה וביכולת הצמיחה העתידית".

פרס הבהיר, כי אם הוא מבקר את שר האוצר לא רק בשל מספר העניים והמובטלים, אלא בשל הפגיעה בחינוך הגבוה ובתקציב המדען הראשי. פרס הבטיח למאות המשתתפים בכנס, מרביתם מתעשיית ההיי-טק, כי יעשה כל שביכולתו למנוע פגיעה בתקציב המדען הראשי.