אורליין "נמחקה" בשוק המעו"ף: הפסידה 9.2 מיליון שקל בנובמבר

ההפסד הכבד עשוי להביא לביטול רכישתה של גרין אויל מידי אריה נסים; יוחנן נציה: "זה לא נוק אאוט שצריך לגרום להפסקת הפעילות באופציות"

לכאורה, דבר מיוחד לא קרה בחברת ההשקעות הקטנה אורליין בחודשים האחרונים. תוצאות הרבעון השלישי, שפורסמו אתמול, מלמדות על הכנסות מנוריות של מיליון שקל בלבד מפעילות בתחום המסחר במוצרי חשמל, ועל רווח זניח של 301 אלף שקל, שהעמיד את ההון העצמי של אורליין על 11 מיליון שקל.

ברם, ירידה של 40% במחיר המניה אתמול, לה נלווה לדיווח לפיו: "לאור התוצאות הכספיות ושחיקת ההון העצמי הוחלט להסמיך את יוחנן נציה, מנכ"ל החברה, לאתר משקיעים פוטנציאליים כדי שישקיעו בהון החברה תמורת הקצאת מניות", מאותתים כי משהו בהחלט לא שגרתי התרחש באורליין.

ואכן, מהביאורים הנלווים לדו"חות הכספיים עולה, כי "לחברה נוצרו הפסדים בסך של 9.2 מיליון שקל, שנבעו מהפסד השקעה באופציות מעו"ף במהלך חודש נובמבר 2004. להערכת החברה, הפסדים אלה יגרמו לקיטון בהון העצמי בגובה ההפסד, דבר שיבוא לידי ביטוי בדו"חות הכספיים לשנת 2004".

יוחנן נציה, בעל השליטה ומנכ"ל אורליין, מסר היום כי פעילות החברה בשוק המעו"ף מתבצעת מתחילת הרבעון הרביעי: "זו פעילות שהצליחה היטב בשתי פקיעות קודמות ובשלישית נגרם לחברה הפסד כואב". לדבריו, הוא פעל גם בעבר בשוק המעו"ף, "אך לא בהיקפים כאלה". מפתיע אולי, אבל נציה איננו מתחייב להפסיק מהפעילות הספקולטיבית גם לאחר ההפסד שחווה: "בפעילות המעו"ף יש פוטנציאל אדיר. זה לא נוק אאוט שצריך לגרום להפסקת הפעילות באופציות". עם זאת, הוא מודה כי "כרגע אין אפשרות להמשיך בה באותם היקפים".

מספר הטלפון עליו מדווחת אורליין לבורסה, מעביר את המתקשר למשרדיה של החברה התעשייתית גרין אויל, בשליטת אריה נסים, אותה אמורה אורליין לרכוש תמורת מזומן והקצאת מניות. העסקה, שטרם הושלמה, סוכמה בסוף אוקטובר ובמסגרתה תקצה אורליין לנסים ולבנק לאומי כ-70% ממניותיה, וכן תכסה חובות של גרין אויל לבנק בסך של 750 אלף דולר.

גרין אויל עוסקת באיסוף ומיחזור שמני מנוע ותעשייה משומשים והפיכתם לסולר לתעשייה ולהסקה. ההשקעה בהקמת מפעל החברה הסתכמה בכ-6.5 מיליון דולר, כולל מענק ממשלתי ממרכז ההשקעות.

לדברי נציה "המשמעות של ההפסד ביחס לעסקת גרין אויל בעייתית מאחר וההון שלנו נשחק ונצטרך לגייס הון חדש". עם זאת, לדבריו "העסקה עדיין בתוקף תחת תנאים שצריכים עדיין להתמלא. ברגע שיהיו בידנו האישורים הנדרשים נקדם אותה, כי להערכתי התוכניות העתידיות שלנו בתעשייה טובות מאוד".

אריה נסים עצמו, שאמור להפוך בעקבות השלמת העסקה לבעל השליטה באורליין, נשמע ספקני ביחס לסיכוייה: "בהסכם יש תנאים מתלים ובהם גם היקף ההון העצמי של אורליין. אנחנו בודקים האם הם עומדים בתנאים, לאור הפסדי החברה. חבל, חשבתי שזו תהיה פלטפורמה טובה לפיתוח הפעילות שלנו, וכעת אני מחכה לראות מה יקרה. אם הם יעמדו בתנאים יהיה הסכם. אם לא אז לא".

אשר לאורליין: ביולי 2003 רכש סוחר מוצרי החשמל שלמה זילברמן את מניות השליטה בחברה מידי צמד הקבלנים, כדורי וחי. זילברמן, שבעצמו החזיק 42% ממניות החברה, לא בזבז זמן. מיד לאחר רכישת השליטה, הודיעה אורליין לבורסה כי החלה בפעילות עסקית בתחום של יבוא ושיווק אלקטרוניקה בידורית, "תחום בו פועל זילברמן כבר למעלה מ-20 שנה". במסגרת זו, רכשה החברה מוצרים ב-4.3 מיליון שקל מידי מי שהוגדר "צד ג'". את שנת 2003 סיימה החברה עם מכירות של 18 מיליון שקל ורוח נקי של 1.8 מיליון שקל.

באוקטובר 2003, זמן קצר לאחר שרכש את השליטה, מכר זילברמן את מניות השליטה באורליין ליוחנן נציה וקבוצת משקיעים שהביא לחברה (נציה מחזיק בעצמו רק כ-14% ממניות אורליין). שבועיים לאחר העברת השליטה, הגיש בנק פאג"י תביעה נגד החברה ובעליה על סך של 1.2 מיליון שקל בגין חוב כספי קודם של זילברמן. בד בבד, ביקש הבנק מביהמ"ש לתת צו הצהרתי הקובע, כי העברת מניותיו של זילברמן לנציה בטלה, ולחילופין לחייב את החברה בתשלום חובו של זילברמן.

אורליין סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה ברווח מינורי של 274 אלף שקל. הפרשה לחובות מסופקים בסך של 800 אלף שקל והשקעה שירדה לטמיון בחברה להפצת תרופות טבעיות ברומניה ב-642 אלף שקל, קיזזו את הרווח שנוצר לחברה במהלך התקופה מפעילותה בתחום האלקטרוניקה הבידורית. אורליין הדגישה בדו"חות הרבעון השני, כי רוב חובות הלקוחות במאזן, המסתכמים בכ-5 מיליון שקל, מובטחים בצ'קים דחויים, שמועד פירעונם עד חודש דצמבר 2004.

משפחת נציה, אגב, מאכלסת כיום את רוב המושבים בדירקטוריון אורליין, לאחר שבחודש ספטמבר התפטרו גמליאל וייסבך וגדעון שמיר מכהונתם כדירקטורים חיצונים בחברה - שבועות ספורים לאחר שמונו לתפקיד. הסיבה: איחור בפרסום הדו"חות הכספיים לרבעון השני ובשל העובדה, כי לחברה אין ביטוח נושאי מישרה בתוקף.

בעוד כשבועיים תכנס החברה אסיפה כללית לבחירת דח"צים חדשים: אברהם רוזנפלד ואבנר אברהם. לאחרונה, נוסף לחברה בעל עניין חדש - אבי דיין, המחזיק 10% ממניותיה.