ירידה חדה באמון היצרנים בבריטניה, עקב חששות מהיחלשות הדולר ומקצב הצמיחה הנמוך בגוש האירו

התאחדות המהנדסים קוראת לבנק המרכזי הבריטי להותיר למשך כמה חודשים את הריבית המוניטרית במשק ללא שינוי, ברמה של 4.75%

אמון היצרנים בבריטניה רשם ירידה חדה, כאשר אחת הסיבות לכך היא חששות מהיחלשות הדולר ומקצב הצמיחה הנמוך בגוש האירו, אך עד כה ברבעון הרביעי היו עדים היצרנים הבריטים ליציבות בקצב הצמיחה. כך מגלה סקר של ההתאחדות שפורסם היום (ב').

התאחדות המהנדסים הודיעה שסקר, שערכה באמצע נובמבר לטובת הסקירה הרבעונית שלה, מצביע על ציפיות לעלייה בתוצר, לעומת אותם יצרנים שהשתתפו בסקר שדיווחו על ירידה לעומת הרבעון השלישי.

אלא שהאופטימיות לגבי התוצר העתידי רשמה ירידה חדה לנקודת שפל מאז הרבעון השני של אשתקד, מה שהביא את ההתאחדות לקרוא לבנק המרכזי הבריטי להותיר למשך חודשים ספורים את הריבית המוניטרית במשק ללא שינוי, ברמה של 4.75%.

"אי וודאות אופפת את הכיוון בעתיד של מחירי חומרי גלם ואנרגיה, היחלשות הדולר וסימנים להאטה בשווקי מפתח באירופה, עשויים עתה להתחיל לבוא לידי ביטוי (שלילי)", נכתב בדו"ח.

"הבנק הבריטי צריך להותיר את הריבית ללא שינוי עד לשנה החדשה ואם הירידה באמון תבוא לידי ביטוי בחידוש ההאטה במגזר היצרני, עליו להגיב בקיצוץ הריבית המוניטארית", אמר סטיב רדלי, הכלכלן הראשי של התאחדות המהנדסים.

אותה התאחדות צופה האטה בקצב הצמיחה הבריטי בשנה הבאה ל-2.7%, בעוד היא צופה שריבית הבסיס במשק תנוע בממוצע סבי ב כ-5%.

חברי ההתאחדות צופים שהליש"ט תיסחר בשנה הבאה ב-1.90 דולר בממוצע - רמה די זהה לזו של הליש"ט מול הדולר עתה, שאיננה רחוקה מרמת השיא של 12 שנים.

עליית הוצאות האנרגיה נגסה בשולי הרווח של המגזר העסקי, טענה ההתאחדות, בעוד ששולי הרווח של היצואנים הידרדרו לרמתם הגרועה ביותר מאז תחילת 2002.

ועדיין, היצרנים הבריטים הצליחו להמשיך בהתאוששות בתחום התעסוקה, רבעון שני ברציפות, כאשר כל המגזרים במשק מדווחים על גיוס עובדים חדשים, למעט בתחום ייצור הרכב. הם גם דיווחו על עליה בהשקעות הון.