הערכות: הרכב מדד המעו"ף לא ישתנה בעדכון בחודש ינואר

על מנת להחליף מניה במעו"ף, על המניה המועמדת להיות בעלת שווי שוק שגבוה ב-20% לפחות מהמניה המוחלפת * ליפמן גבוה רק ב-5% מכלל תעשיות

הניסיון של ליפמן להיכנס לרשימת תל אביב 25, הרשימה החשובה בבורסה בתל אביב, שוב צפוי לנחול אכזבה. ליפמן, המועמדת בעלת הסיכוי הטוב ביותר להיכנס לרשימה בעדכון הקרוב, אומנם שווה יותר מכלל תעשיות , המועמדת לגריעה, אולם בשל תקנון הבורסה, ובעיקר בשל השינויים שהוכנסו בתקנון לאחרונה, נראה שליפמן תבלה עוד חצי שנה לפחות ברשימת תל אביב 75.

כזכור, על מנת להחליף מניה במעו"ף, על המניה המועמדת להיות בעלת שווי שוק שגבוה ב-20% לפחות מהמניה המוחלפת (זאת בנוסף לשני הקריטריונים הנוספים - סחירות וכמות צפה של למעלה מ-7.5%). נכון להיום, למניות ליפמן שווי שוק של 3.5 מיליארד שקל, ואילו כלל תעשיות נסחרת בשווי של 3.34 מיליארד שקל, כלומר פער של כ-5% בלבד.

עד התיקונים שהוכנסו לאחרונה בתקנון, לליפמן עוד היה סיכוי. זאת משום שהחלפת המניות הייתה נקבעת על פי שווי השוק הנקודתי של המניות בתום המסחר ב-15 בדצמבר. אלא שבחודש יוני אירעו אירועים חריגים שהביאו את הנהלת הבורסה לשנות את המנגנון. באותו עדכון ניכר מסחר ספקולטיבי במניות שהיו מועמדות להיכנס למעו"ף בימים האחרונים לפני המועד הקובע. אלווריון הצליחה להישאר במעו"ף רק בזכות רישום מניות חדשות למסחר ממש בדקה ה-90 - מה שעורר לא מעט זעם בקרב פעילים בשוק.

בעקבות אותם אירועים הוחלט בבורסה לשנות את התקנון כך, שהרכב המדדים לא יקבע על פי שווי המניות ביום מסוים, אלא על פי שווי ממוצע של הניירות במשך התקופה שבין ה-1 ל-15 בדצמבר וביוני, בהתאם למועד העדכון (1 בינואר ו-1 ביולי). שינוי זה מקטין את היכולת למסחר ספקולטיבי במניות, לעומת המצב בעבר, שבו השווי נלקח באופן נקודתי, מה שהביא למסחר ספקולטיבי בניירות בשעות האחרונות לפני קביעת ההרכבים.

תוצאות השינוי התקנוני צפויות להגיע כבר בעדכון המדדים הקרוב. ליפמן, ככל הנראה, לא תוכל להשלים את הפער בינה לבין כלל, מה גם שהשווים נלקחים כממוצע לאורך התקופה - מה שצפוי להותיר את כלל במעו"ף גם בחצי השנה הקרובה. כפי שהדברים נראים כיום, הרכב המעו"ף לא צפוי להשתנות, לפחות עד יולי 2005. *