לבקשת חברות התקליטים הוצא צו מניעה זמני נגד מפעילי אתר האינטרנט COOL

חברות התקליטים - אן.אם.אן, אן.אם.סי מוסיקה, הד ארצי, הליקון, פונוקול, בי.אן.אי למסחר והמון הפקות הגישו לבית המשפט המחוזי בת"א תביעה לצו מניעה קבוע וכן תביעה כספית נגד חברת יוסף ארביב עבודות עפר, ונגד יוסף ארביב, ג'ולי ארביב, עידן ארביב ודניאל קלינגהופר המפעילים את אתר האינטרנט COOL.

התובעות הן חברות תקליטים שמפיקות קלטות מקוריות של מוסיקה ישראלית והן המייצגות הבלעדיות בישראל של חברות תקליטים מחו"ל - מכוח הסכמי ייצוג ורישיון בלעדי.

החברות טוענות, כי אתר האינטרנט שנקרא אתר הכיף הישראלי, כחלק משירותיו, מספק למבקריו מחלקת מוסיקה שבה עשרות ואולי אף מאות שירים המאוחסנים בקבצי מחשב MP3 ו-VQF, שהומרו על ידי הנתבעים מההקלטות המקוריות, ושכל מבקר באתר יכול "להורידם" ללא תמורה למחשבו האישי בעזרת מודם.

כמו כן יש באתר מדור החלפות ובו מוזמנים המבקרים להחליף קבצים, ובכך מעודדים את מבקריהם לסחור בשירים כרצונם, ללא אישור בעלי הזכויות, תוך הפרה של זכויות יוצרים.

התובעות טוענות, כי השירים שמוצעים למבקרים באתר, ללא כל תמורה, הינם יצירות שלתובעות זכויות בהן, בין במישרין ובין מכוח העברה, ולתובעות הזכות הבלעדית להרשות את השמעתם, העתקתם, הפצתם והמרתם לקבצי מחשב. התובעות מעולם לא התירו לנתבעים אלו להפיצם על רשת האינטרנט.

התובעות טוענות, כי ברשות הנתבעים מאות קבצי מחשב מפרים אותם הם נוהגים לעדכן בקביעות מדי מספר ימים. בכל קובץ מפר, שמופץ על ידי הנתבעים באתר, מצויה הקלטה מקורית אחת שזכויות היוצרים בה שייכות לתובעות. התובעות טוענות כי הן משקיעות סכומים אדירים בהפקה, הקלטה, פרסום ושיווק ההקלטות המקוריות והנתבעים מפרים את זכויות היוצרים תוך גרימת נזקים לתובעות.

התובעות ביקשו מבית המשפט להורות בצו מניעה קבוע להימנע מלהעתיק, לשכפל או להפיץ את ההקלטות המקוריות לקבצי מחשב, וכן להימנע מלפנות לאחרים או להזמין אחרים להמיר, לשכפל או להציע קבצי מחשב מפרים. כמו כן, לשם הפסקה ומניעה של הפצת קבצים מפרים על ידי הנתבעים בעתיד באינטרנט, מבקשות התובעות צו קבוע המתיר להן לחסום את גישת הציבור לקבצים המפרים, שמפיצים הנתבעים באינטרנט.

עוד הם מבקשים לחייב את הנתבעים לשלם להם פיצויים סטטוטוריים מרביים בסך 20 אלף שקל לכל זכות שהופרה, לגבי כל אחת מההקלטות המקוריות שלגביהן תוכח ההפרה.

בכתב ההגנה שהגיש לבית המשפט דניאל קלינגהופר, מנהל אתר המוסיקה באינטרנט, באמצעות עו"ד אילן גולדנברג, כי הוא אינו אלא קטין עולה חדש, תלמיד כיתה ט', וכתב התביעה נגדו הוגש רק משום רצון התובעות להשיג להן נתבע של נוחות.

עוד הוא טוען, כי הוא עיתונאי חובב ששימש כמבקר המוסיקלי של כתב עת אלקטרוני המופיע באותו אתר אינטרנט, וכי הפעולה היחידה שהוא מבצע באתר היא הפניית הקוראים לאתרי אינטרנט ברחבי הארץ ובעולם בהם נמצאים קבצי מוסיקה. לטענתו, באתר האינטרנט עצמו לא נמצאו קבצים מפרים, ולכן לא הפר את זכויות היוצרים של התובעת. לכן הוא מבקש למחוק את התביעה.

השופט יהודה זפט נענה לבקשת התובעות ונתן צו מניעה זמני כפי שביקשו התובעים. הצו יעמוד בתוקפו עד להחלטה בבקשה לאחר עיון בטיעונים. (ת.א 1193/99)