ירון בעקבות עיסקת הנשק עם סין: יש משבר עם הפנטגון וצריך לפתור אותו

ירון סירב למסור פרטים בוועדת החוץ והבטחון ועורר את זעמם של 4 ח"כים, שעזבו את הישיבה

מנכ"ל משרד הביטחון, עמוס ירון, אמר היום (ד') לוועדת חוץ וביטחון של הכנסת, כי אכן יש משבר עם הפנטגון בעקבות מכירת מערכת בטחונית לסין.

"הפתרון למשבר עם ארה"ב וסין הוא בר השגה, אולם הוא ייקח תקופה של חודש-חודשיים. אנחנו באמצע הדיונים עם האמריקנים, היו הרבה פרסומים בנושא זה, וחלקם הגדול אינו נכון", ציין ירון שהוסיף: "מדובר במכירת חלקי חילוף של מזל"טים ולא מעבר לזה".

ירון דחה את הפרסומים על דרישה אמריקנית, כביכול, להדיח אותו. ירון הבהיר: "המידע על המשבר עם ארה"ב הוא סודי, אך עלינו לעשות הכל כדי לשכנע את וושינגטון שלא פגענו באינטרס האמריקני, לא בחוק האמריקני ולא במדיניות האמריקנית".

הדיון סביב הופעת ירון היה סוער וסירובו להרחיב את הדיבור על העסקאות עורר את חמתם של ארבעה ח"כים, אשר עזבו במחאה את הישיבה ופוצצו אותה למשך שעה קלה. במיוחד החריף העימות בין ירון לח"כ יוסי שריד (יחד) לאחר ששריד האשים את ירון בחוסר אמינות ומנכ"ל משרד הביטחון קרא לו "חצוף אחד". רק לאחר התנצלות של ירון, בתיווכו של יו"ר הוועדה, ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) הוחזר הסדר והדיון נמשך עד תומו.

"אתם מעמידים אותי במצב בלתי אפשרי", אמר ירון לחברי הוועדה שחזרו והפצירו בו לפרט בהרחבה את תוכן המשבר. "אני לא יודע לתת סקירה שתשכנע אתכם ותזין את כל מה שיצא בתקשורת, כי לצורך זה עלי לספר פרטים. אולם סוגיה זו רגישה ממדרגה ראשונה וקיים איסור חמור על כל פרסום במסגרת המודיעין ולא חשוב אם מה שנכתב בתקשורת נכון או לא".

הישיבה המיוחדת כונסה בעקבות הפרסומים על הפרשה שהתפתחה סביב האיפול שהוטל על עסקת שידרוג המזל"טים לסין ודרישת ארה"ב מישראל שלא תחזיר את המטוסים שהועברו לטיפולה.

ירון הבהיר כבר בפתח הישיבה, כי "בהחלט קיים משבר בין משרד הביטחון בישראל לבין הפנטגון ויש צורך לפתור אותו במהירות".

לדבריו, "אנחנו מנסים להבהיר לאמריקנים שהתחושות שלהם שהפכו כביכול לוודאיות אין בהן ממש, ישראל מעבירה לארה"ב תשובות שמנסות להניח את דעתם של האמריקנים ובמרכזם האמירה הברורה שישראל לא עברה על שום חוק אמריקני ולא כרסמה בשום מחויבות ישראלית לארה"ב".

ירון הוסיף, כי "כבר לאחר פרשת העיסקה למכירת מטוס הביון הישראלי מסוג פלקון לסין, שבוטלה לאחר שארה"ב התנגדה לאותה עיסקה בחריפות רבה - התחייבה ישראל שלא תפגע בשום אינטרס אמריקני ולפיכך אנו עומדים בהתחייבות זו מאז ב-100%."

לאחר-מכן סקר ירון את השלבים בעימות שבין ישראל לארה"ב לגבי הייצוא הבטחוני: "עד לשנת 2001, לאחר ביטול עסקת הפלקון, היו לנו יחסים מאוד אינטנסיביים עם סין כולל שיתוף פעולה וייצוא בטחוני, אולם פרשת ביטול מכירת הפלקון סיימה פרק של שיתוף הפעולה עם סין". ירון הגיב על התרעומת של חברי מליאת הוועדה על כי אינם זוכים לשמוע מפיו פרטי פרטים על תוכן המשבר עם ארה"ב ואמר כי לא הוא הכתובת לתלונותיהם. הוא סיפר כי שעה וחצי לפני הופעתו הוא פירט באוזני חברי וועדת המשנה לענייני מודיעין של ועדת חוץ וביטחון את כל מה שגרם למשבר הנוכחי בין ישראל לארה"ב ואין הוא רואה צורך לפרט שוב בפני מליאת הוועדה את כל הפרטים החשאיים שנכללו בדבריו.

"אנחנו עושים כל שביכולתנו להבהיר לאמריקאים שהמשבר הנוכחי צריך להיפתר במהירות. מעורבים בנושא זה גם ראש הממשלה שרון וגם שר הביטחון מופז ואני מאמין שהמשבר ייפתר כי הוא חייב להיפתר בצורה כזאת שלא תינזק מערכת היחסים שלנו עם האמריקאים וגם עם הסינים".

חברי הכנסת שעזבו את הישיבה הם אורי אריאל ואריה אלדד (האיחוד הלאומי) יוסי שריד (יחד) ומגלי וואבה (הליכוד).

להגנתו של ירון יצאו כל יתר חברי הוועדה, בתוכם החברים בוועדת המשנה החסויה לענייני מודיעין, לאחר שהם כבר שמעו בפרוטרוט את הפרטים לגבי העיסקה הביטחונית עם סין, אותם סירב ירון להרחיב במליאת הוועדה. ירון אמר: "חברים בוועדה הגדירו את ישיבת המליאה כמסיבת עיתונאים אז מה אתם רוצים ממני"?