לוקהיד-מרטין נקלע לקשיים בפיתוח מטוס התקיפה העתידי של חיל האוויר האמריקני

ה-JSF אמור להיות מיוצא לכל המדינות הידידותיות לארה"ב, כולל ישראל, במאה ה-21

תאגיד לוקהיד-מרטין, המתחרה מול חברת בואינג במיכרז לפיתוח מטוס התקיפה העתידי של חיל האוויר האמריקני, המכונה JOINT STRIKE) JSF FIGHTER) נקלע לקשיים בתהליך הפיתוח, כולל חריגה של 150 מיליון דולר ממסגרת התקציב שנקבעה ע"י ההנהלה.

הוול סטריט ג'ורנל מוסר, כי משרד ההגנה האמריקני הביע דאגה מהמצב שנוצר בלוקהיד-מרטין בתהליך פיתוח המטוס. ה-JSF עתיד להיות מוצר ייצוא לכל המדינות הידידותיות לארה"ב, כולל לישראל. חיל האוויר האמריקני, הצי והמארינס, מתכוונים לרכוש אלפי מטוסי JSF בעלות למעלה מ-200 מיליארד דולר. זה יהיה החוזה הגדול ביותר מעולם למטוס צבאי.

העיתון מוסר כי בתגובה לשאלותיו בנושא, פירסם הפנטגון הודעה רשמית בה נמסר כי יתכן שהעיכוב בפיתוח ע"י לוקהיד-מרטין עלול לגרום לאיחור בפרוייקט כולו. פקידים בכירים בפנטגון היו פסימיים, והעיתון מצטט בכיר המעורה בפרוייקט שאמר שהפתרון היחיד הנראה הוא לדחות את בחירת הזוכה בשנה או שנתיים מעבר לתאריך הנוכחי, מארס 2001.

"אם לא ייעשה כך", אמר המקור, "הרי שעל מנת לשמור על התחרות יאלץ הפנטגון לכסות את החריגה של לוקהיד-מרטין, ואין זה סביר שכך יעשה. הפנטגון יכול גם לאלץ את התאגיד לספוג את מלוא העלות של החריגה, ובכך למעשה לאלצם להמר על סך של 150 מיליון דולר בפרוייקט שאולי לא יזכו בו". המקורות הוסיפו כי מנהלי לוקהיד מרטין נערכו לפגישה עם נציגי הפנטגון בסוף השבוע לדיון בפתרונות אפשריים.

העיתון מוסיף כי בכירים בתאגיד יקבלו אוזן לא אוהדת בביקורם בפנטגון. לדבריו התאגיד הרגיז מספר פקידים בסדרת בעיות בכמה פרוייקטים, החל במטוס התובלה סי-130 ועד לפרוייקט הגנת טילים בשדה הקרב "ת'אאד". לדבריו, אחת מהסיבות לכך שהמימשל חסם את הצעת לוקהיד-מרטין לרכישת נורת'רופגרומאן בשנה שעברה היתה התחושה בפנטגון שהחברה גדלה במהירות רבה מדי, בסדרת מיזוגים שגרמה לניהול כושל.

בהתמודדות שנערכה בין בואינג ללוקהיד-מרטין ב-1996, זכתה כל חברה ב-700 מיליון דולר לתשלום עבור התיכנון, והפנטגון הגביל את הסכום שכל אחת יכולה להשקיע בתהליך.

הבעיה של לוקהיד-מרטין, לפי פקיד בפנטגון, היא שהגיע לתיקרה זו. החריגות מהתקציב הן "מעט אירוניות", לדברי העיתון, שכן איפיון המפתח של המטוס אמור להיות מחירו האטרקטיבי, כ-30 מיליון דולר בלבד, נמוך לעומת מחירו של מטוס הקרב אף-22 שבנה התאגיד עצמו.

לוקהיד-מרטין סירב להגיב לפניית וול סטריט ג'ורנל, ומסר כי מידע על עלויות הוא עניין פרטי שלו