כלל פיננסים בטוחה: צים שווה 3 מיליארד שקל - פי 3 משווייה בהפרטה

"להערכתנו שוק הספנות ימשיך לצמוח גם בשנת 2005 אך נראה ששיעורי הצמיחה יהיו נמוכים מאלו של 2004" * מעריכים את בז"ן בכ-460 מיליון דולר

בית ההשקעות כלל פיננסים בטוחה מעריך היום כי חברת צים, הנמצאת בבעלות החברה לישראל , שווה 3 מיליארד שקל, כ-690 מיליון דולר. החברה לישראל, נזכיר, רכשה את חלקה של המדינה בצים בשנה שעברה לפי שווי חברה של 1.04 מיליארד שקל, מה שאומר שהשווי שמציב לחברה בית ההשקעות גבוה פי 3 מהשווי לפיו מכרה המדינה את אחזקותיה בצים לחברה לישראל.

"השנים 2001-2002 היו שנים קשות מאוד בענף הספנות בכלל ועבור צים בפרט בשל התחרות הגוברת ולחצי המחירים", כותבת האנליסטית יסכה ארז. "צים ניצלה את השנים הקשות לתהליכי התייעלות מקיפים, כך שעתה, עם שיפור תנאי השוק, צים קוטפת את הפירות. את הרבעון השלישי סיימה החברה עם רווח של 39.4 מיליון דולר לעומת 23.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד", מוסיפה ארז. "שנת 2005 צפויה להיות אף היא להיות שנה מצוינת, עבור החברה כאשר הגידול בהובלות יימשך והמחירים ימשיכו לעלות", מסכמת ארז את התייחסותה לנתוניה הכספיים של צים.

ארז מוסיפה כי לצים נוכחות חזקה באזורי הסחר העיקריים שהם אזור הפסיפיק, מזרח רחוק, אירופה ותוך אסיה. כמו כן לחברה שיתופי פעולה רבים עם חברות גלובליות גדולות. ארז מעריכה, כאמור, כי גם שנת 2005 תאיר פניה לצים וכותבת כי "שנת 2005 עומדת בסימן התייקרות מחירי הדלק, עליית הריבית ולחצים אינפלציוניים. לנוכח התהיות לגבי התרחבות הכלכלה העולמית עולה השאלה האם שוק הספנות הגיע לשיאו או שעדיין יש רוח במפרשים. להערכתנו שוק הספנות ימשיך לצמוח גם בשנת 2005 אך נראה ששיעורי הצמיחה יהיו נמוכים מאלו של 2004".

את בז"ן, גם היא חברה פרטית, בה מחזיקה החברה לישראל, 26%, מעריכים בכלל פיננסים לפי שווי של 2 מיליארד שקל, שהם כ-460 מיליון דולר.

כזכור, באמצע שנת 2003 החברה לישראל הודיעה כי היא רוצה למכור את מניותיה בבז"ן, כאשר תג המחיר לחברה לישראל היה כ-130 מיליון דולר עבור חלקה בבז"ן, סכום המשקף שווי שוק של 500 מיליון דולר לבז"ן. מטיוטת ההסכם בין החברה לישראל לבין האוצר עולה כי החברה לישראל צפויה לקבל 480 מיליון שקל (כ-110 מיליון דולר) עבור חלקה בבז"ן, מחיר המשקף לבז"ן שווי של כ-420 מיליון דולר. הסכום הסופי שתקבל החברה לישראל ייקבע בהתאם לשווי שלפיו תתבצע ההפרטה.

על רקע הפריחה בתחום זיקוק הנפט החברה לישראל סבורה כי יש צורך במו"מ חדש לקביעת שווי עדכני לבז"ן, שווי גבוה יותר מהערכת השווי האחרונה עליו התבסס ההסכם לפני כשנתיים.