המדינה: מורשים בעלי סיווג ביטחוני מטעם עובדי הכור יוכלו להסתכל בחומר מסווג

כך מציעה המדינה במסגרת תביעת הרשלנות של עובדי הכור ויורשיהם, הטוענים לחשיפה לרדיואקטיביות

המדינה סבורה, כי ההסדר הראוי בסוגיית הגילוי והעיון בחומר מסווג מבחינת ביטחון המדינה בנוגע לתביעות הרשלנות הרפואית שהוגשו על ידי עובדי הכור הגרעיני ויורשיהם, הוא שהתובעים יעמידו מורשים מטעמם שיש להם סיווג ביטחוני לעיין בחומר המסווג. התובעים טוענים למחלות ממאירות בשל חשיפה לקרינה רדיואקטיבית או לחומרים כימיים.

בסיכומים שהגישה המדינה באחד התיקים נאמר, כי סוגיה זו טרם נדונה בפסיקה ולא קיימת בעיה של חיסיון בכל הנוגע לעובדי הכור הגרעיני, שהם בעלי סיווג ביטחוני לעיין בחומר המסווג.

בתיק הספציפי התנגד בא-כוח התובעים לעבור הליך של סיווג ביטחוני כדי שיוכל לעיין בחומר מסווג, או לאפשר העמדת מורשה נוסף מטעם התובעים, שיש לו סיווג ביטחוני. הפרקליט טען, כי על המדינה לגלות באופן מלא וללא סייגים את החומר הרלוונטי להליך המשפטי, אלא אם כן תוצא לגביו תעודת חיסיון כדין.

לדברי המדינה, תוצאות סקרים אפידמיולוגיים שנעשו על ידי משרד הבריאות ביחס לעובדי הכור העלו, כי אחוזי התחלואה במחלות ממאירות אצלהם דומים לאלה של האוכלוסייה הכללית. אחוזי התמותה ממחלות אלו אצל עובדי הכור אף נמוכים יותר מאלה באוכלוסייה הכללית.

המדינה מציינת, כי סקרים אלה מסווגים מבחינת ביטחון המדינה, בהיותם רצופים נתונים מספריים ביחס לעובדי הכור, שהינם נתונים רגישים מבחינה ביטחונית.

המדינה מסכימה לכך שבא-כוח התובעים יקבל סיווג ביטחוני מתאים, שיאפשר לו נגישות מלאה לחומר המסווג או שהתובעים יעמידו מטעמם מורשה נוסף, בעל סיווג ביטחוני מתאים.

המדינה מבקשת מבית המשפט לדחות את עמדת בא-כוח התובעים, לפיה על המדינה לגלות ללא סייג כל חומר רלוונטי שהוא מסווג מבחינת ביטחון המדינה ולחילופין לחסות אותו בתעודות חיסיון. (ת.א 2571/01).